Siemens SN678X02TN/07 geen foutmelding.. |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Erwin
Geplaatst op:
12-01-2023 19:17
Erwin
Geplaatst op:
12-01-2023 19:17
Helaas heeft onze Siemens SN678X02TN/07 er de brui aan gegeven na slechts 6 jaar. Het volgende is er aan de hand:
1) Een programma wordt gestart
2) De afvoerpomp start en pompt wat water weg
3) De vaatwasser neemt vervolgens water uit de aanvoerleiding op
4) De circulatiepomp begint het water rond te pompen en de armen (onderste en bovenste) beginnen te draaien
5) Na circa 5 minuten wordt een luide bromtoon hoorbaar (het aanrecht kun je voelen vibreren). Deze bromtoon komt van ergens onder de machine.
6) Na ongeveer 15 minuten stopt de vaatwasser en meldt dat deze klaar is
7) Het klepje voor het vaatwasblokje is nog dicht
8) Er blijft water tot net boven de dop van het zoutreservoir in de vaatwasser staan
9) Geen foutmelding!
Dit gebeurt trouwens bij alle programma's behalve bij het programma Voorspoelen.
De machine begon ongeveer een week geleden met brommen, maar draaide toen nog wel de programma's af maar inmiddels stopt deze dus na circa 15 minuten.
Wat ik tot op heden heb gedaan in de hoop het probleem op te lossen:
1) Gecontroleerd dat er geen rommel in/rondom de afvoerpomp zit
2) Tijdens het brommen de vaatwasserdeur open gedaan. Het brommen blijft doorgaan terwijl de deur open is. Na het sluiten van de deur hervat het programma maar het brommen blijft aanhouden...
3) Vaatwasser uitgebouwd en opengemaakt (zijpanelen er af, onderste lekbak losgemaakt)
4) Afvoerpomp en circulatiepomp uitgebouwd en gecontroleerd op verstoppingen/beschadigingen/losse delen/etc. maar niets zichtbaars aangetroffen
5) Zowel de as van de afvoerpomp als de as en aslager van de circulatiepomp ingevet met wat lagervet
6) Vaatwasser weer in elkaar gezet
7) Weer een programma gestart, maar helaas hetzelfde probleem.
Na wat rondlezen op o.a. dit forum besloten toch een nieuwe circulatiepomp te bestellen (symptomen leken erg veel op die van mijn machine).
Dus toen weer de volgende handelingen uitgevoerd:
1) De machine uitgebouwd
2) Labyrint losgehaald en gereinigd met chloor (was wel vies, maar niet dramatisch)
3) Circulatiepomp 00755078 vervangen voor een nieuwe
4) Vaatwasser weer in elkaar gezet
5) Weer een programma gestart, maar helaas nog altijd hetzelfde probleem
Mijn vragen:
1) Wat kan de luide brom veroorzaken, wellicht de ventilator?
2) Ik neem aan dat de afvoerpomp alleen draait aan het begin en eind van een programma om het water af te pompen naar de afvoer, verder niet? Dus die zou het geluid niet moeten kunnen veroorzaken, toch?
3) Waarom wordt er geen foutmelding getoond. De machine 'denkt' gewoon klaar te zijn...
1) Een programma wordt gestart
2) De afvoerpomp start en pompt wat water weg
3) De vaatwasser neemt vervolgens water uit de aanvoerleiding op
4) De circulatiepomp begint het water rond te pompen en de armen (onderste en bovenste) beginnen te draaien
5) Na circa 5 minuten wordt een luide bromtoon hoorbaar (het aanrecht kun je voelen vibreren). Deze bromtoon komt van ergens onder de machine.
6) Na ongeveer 15 minuten stopt de vaatwasser en meldt dat deze klaar is
7) Het klepje voor het vaatwasblokje is nog dicht
8) Er blijft water tot net boven de dop van het zoutreservoir in de vaatwasser staan
9) Geen foutmelding!
Dit gebeurt trouwens bij alle programma's behalve bij het programma Voorspoelen.
De machine begon ongeveer een week geleden met brommen, maar draaide toen nog wel de programma's af maar inmiddels stopt deze dus na circa 15 minuten.
Wat ik tot op heden heb gedaan in de hoop het probleem op te lossen:
1) Gecontroleerd dat er geen rommel in/rondom de afvoerpomp zit
2) Tijdens het brommen de vaatwasserdeur open gedaan. Het brommen blijft doorgaan terwijl de deur open is. Na het sluiten van de deur hervat het programma maar het brommen blijft aanhouden...
3) Vaatwasser uitgebouwd en opengemaakt (zijpanelen er af, onderste lekbak losgemaakt)
4) Afvoerpomp en circulatiepomp uitgebouwd en gecontroleerd op verstoppingen/beschadigingen/losse delen/etc. maar niets zichtbaars aangetroffen
5) Zowel de as van de afvoerpomp als de as en aslager van de circulatiepomp ingevet met wat lagervet
6) Vaatwasser weer in elkaar gezet
7) Weer een programma gestart, maar helaas hetzelfde probleem.
Na wat rondlezen op o.a. dit forum besloten toch een nieuwe circulatiepomp te bestellen (symptomen leken erg veel op die van mijn machine).
Dus toen weer de volgende handelingen uitgevoerd:
1) De machine uitgebouwd
2) Labyrint losgehaald en gereinigd met chloor (was wel vies, maar niet dramatisch)
3) Circulatiepomp 00755078 vervangen voor een nieuwe
4) Vaatwasser weer in elkaar gezet
5) Weer een programma gestart, maar helaas nog altijd hetzelfde probleem
Mijn vragen:
1) Wat kan de luide brom veroorzaken, wellicht de ventilator?
2) Ik neem aan dat de afvoerpomp alleen draait aan het begin en eind van een programma om het water af te pompen naar de afvoer, verder niet? Dus die zou het geluid niet moeten kunnen veroorzaken, toch?
3) Waarom wordt er geen foutmelding getoond. De machine 'denkt' gewoon klaar te zijn...
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Erwin
Geplaatst op:
14-01-2023 16:52
Erwin
Geplaatst op:
14-01-2023 16:52
Niemand??
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-01-2023 16:13
bennie
Geplaatst op:
16-01-2023 16:13
Moet ik me even in verdiepen als ik tijd heb.
Kan je niet een keer met een uitgebouwde machine het gebrom lokaliseren?
Kan je niet een keer met een uitgebouwde machine het gebrom lokaliseren?
Geplaatst door:
Erwin
Geplaatst op:
17-01-2023 13:15
Gewijzigd op:
17-01-2023 13:16
Erwin
Geplaatst op:
17-01-2023 13:15
Gewijzigd op:
17-01-2023 13:16
Inmiddels heb ik in het service menu het test programma P1 gedraaid. Bij stap 5 en stappen 30/31 treedt de luide bromtoon op. Aan het einde van het testprogramma blijft wederom water staan en helaas weer geen foutcode.
Vandaag ga ik de machine weer uitbouwen en proberen de bromtoon te lokaliseren.
Vandaag ga ik de machine weer uitbouwen en proberen de bromtoon te lokaliseren.
Geplaatst door:
Erwin
Geplaatst op:
22-01-2023 15:07
Gewijzigd op:
22-01-2023 15:08
Erwin
Geplaatst op:
22-01-2023 15:07
Gewijzigd op:
22-01-2023 15:08
Nou, het heeft even geduurd ivm ziekte en helaas een sterfgeval in de familie.
De vaatwasser heb ik inmiddels weer uitgebouwd, getest en tijdens de test vastgesteld dat de bromtoon inderdaad uit de ventilator komt.
De vaatwasser is nu uit elkaar en de ventilator (onderdeelnummer 12009748) is uitgebouwd. De binnenkant ervan ziet er niet best uit, lijkt haast wel op roetaanslag alsof er iets flink heeft staan roken! Dit is ook in het vat te zien. Of is dit een ander soort aanslag welke is te verwachten na zo'n 6 jaar bijna dagelijks gebruik (4 gezinsleden).
Heeft het zin om het onderdeel 12009748 van €49,05 te vervangen of is er wellicht meer aan de hand?
Foto's hier te zien:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/siemens-sn678x02tn-07-kapot.151449/
De vaatwasser heb ik inmiddels weer uitgebouwd, getest en tijdens de test vastgesteld dat de bromtoon inderdaad uit de ventilator komt.
De vaatwasser is nu uit elkaar en de ventilator (onderdeelnummer 12009748) is uitgebouwd. De binnenkant ervan ziet er niet best uit, lijkt haast wel op roetaanslag alsof er iets flink heeft staan roken! Dit is ook in het vat te zien. Of is dit een ander soort aanslag welke is te verwachten na zo'n 6 jaar bijna dagelijks gebruik (4 gezinsleden).
Heeft het zin om het onderdeel 12009748 van €49,05 te vervangen of is er wellicht meer aan de hand?
Foto's hier te zien:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/siemens-sn678x02tn-07-kapot.151449/
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
26-01-2023 11:09
bennie
Geplaatst op:
26-01-2023 11:09
Ik heb even meegelezen op het andere forum.
En zie dat je al geholpen bent zover.
En zie dat je al geholpen bent zover.
Geplaatst door:
Erwin
Geplaatst op:
30-01-2023 18:33
Erwin
Geplaatst op:
30-01-2023 18:33
Problem solved, nieuwe ventilator erin en alles werkt weer als een zonnetje!
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)