Bosch Smv53m00NL/44 - E25 foutmelding |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Koen
Geplaatst op:
24-12-2021 10:05
Koen
Geplaatst op:
24-12-2021 10:05
Onze ouwe trouwe vaatwasser geeft al een aantal weken herhaaldelijk E25 foutmeldingen. Dat lijkt overigens te zijn begonnen met de overstap op nieuwe vaatwastabletten. In het begin kwam de foutmelding alleen in het begin van het programma, maar nu komt die ook halverwege.
De volgende oplossingen heb ik al geprobeerd om structureel van dit probleem af te komen:
- De pomp schoonmaken. Ik heb al minstens een uur met mijn hoofd in de vaatwasser gehangen met een zaklamp in mijn mond om te zien of het schoepje ergens door gehinderd wordt. Het schoepje is overigens goed te draaien met de hand.
- Kokend water in de vaatwasser gieten en laten afpompen.
Ik ben niet bijzonder handig en heb, bijvoorbeeld ook geen trekveer in huis of zo, maar heb ook geen twee linkerhanden durf wel her en der een schroefje los te draaien als ik daarmee dichterbij een oplossing kom.
Ik vraag me nu vooral of ik nog wat beter bij het schoepje kan komen om die te inspecteren. Kan ik die bijvoorbeeld loshalen?
Bij voorbaat dank!
De volgende oplossingen heb ik al geprobeerd om structureel van dit probleem af te komen:
- De pomp schoonmaken. Ik heb al minstens een uur met mijn hoofd in de vaatwasser gehangen met een zaklamp in mijn mond om te zien of het schoepje ergens door gehinderd wordt. Het schoepje is overigens goed te draaien met de hand.
- Kokend water in de vaatwasser gieten en laten afpompen.
Ik ben niet bijzonder handig en heb, bijvoorbeeld ook geen trekveer in huis of zo, maar heb ook geen twee linkerhanden durf wel her en der een schroefje los te draaien als ik daarmee dichterbij een oplossing kom.
Ik vraag me nu vooral of ik nog wat beter bij het schoepje kan komen om die te inspecteren. Kan ik die bijvoorbeeld loshalen?
Bij voorbaat dank!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Koen
Geplaatst op:
27-12-2021 15:21
Koen
Geplaatst op:
27-12-2021 15:21
In de tussentijd heb ik ook al de 'soda-methode' geprobeerd. De vaatwasser geeft al iets meer tekenen van leven, nadat hij een dag lang helemaal niets meer deed...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
28-12-2021 18:42
bennie
Geplaatst op:
28-12-2021 18:42
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser
https://www.bosch-home.nl/getAllImagesPDF?vibki=SMV53M00NL%2F44
Als je aan de voorkant het plint weghaalt zie je de afvoerpomp zitten.
Er zit een banjonetaansluiting op.
Lipje naar beneden drukken en een halve slag draaien.
Wel eerst al het water uit de put halen met een spons.
Kijk dan eens of er niets om de as zit.
https://www.bosch-home.nl/getAllImagesPDF?vibki=SMV53M00NL%2F44
Als je aan de voorkant het plint weghaalt zie je de afvoerpomp zitten.
Er zit een banjonetaansluiting op.
Lipje naar beneden drukken en een halve slag draaien.
Wel eerst al het water uit de put halen met een spons.
Kijk dan eens of er niets om de as zit.
Geplaatst door:
Koen
Geplaatst op:
29-12-2021 14:55
Koen
Geplaatst op:
29-12-2021 14:55
Dank! Ga ik doen zodra de kinderen liggen te slapen en ik de handen vrij heb.
Geplaatst door:
Koen
Geplaatst op:
03-01-2022 15:54
Koen
Geplaatst op:
03-01-2022 15:54
Het is gelukt! Bedankt, Bennie. Er zat inderdaad een enorme hoeveelheid haartjes om het asje heen. Met naalden, een pincet en een uurtje priegelen is het asje weer helemaal schoon geworden en lijkt de vaatwasser nu weer water te kunnen afvoeren.
Waar ik uiteindelijk ook erg veel aan heb gehad, is dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6ELIZvkVsAw. Daarin vervangen ze weliswaar de afvoerpomp, in plaats van 'm schoon te maken, maar het toont wel heel goed hoe de afvoerpomp te verwijderen - zodat je 'm kunt schoonmaken.
Waar ik uiteindelijk ook erg veel aan heb gehad, is dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6ELIZvkVsAw. Daarin vervangen ze weliswaar de afvoerpomp, in plaats van 'm schoon te maken, maar het toont wel heel goed hoe de afvoerpomp te verwijderen - zodat je 'm kunt schoonmaken.
Geplaatst door:
Koen
Geplaatst op:
05-01-2022 17:07
Koen
Geplaatst op:
05-01-2022 17:07
Toch nog te vroeg gejuicht. Nieuwe pomp besteld en geplaatst. Nu doet ie het wél.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-01-2022 15:27
bennie
Geplaatst op:
06-01-2022 15:27
wat een rommel komt er ongemerkt in de vaatwasser hè.
maar mooi dat het weer werkt.
maar mooi dat het weer werkt.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)