Siemens waterkraan lampje knippert |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
26-11-2020 11:45
Dennis
Geplaatst op:
26-11-2020 11:45
Hallo beste forumleden -
Mijn vaatwasser Siemens SN65E009EU/55 werkt niet meer. Als ik de vaatwasser start, dan gaat binnen aantal seconden het vaatwasser lampje knipperen en piept de vaatwasser een aantal keren. Vervolgens doet hij niets meer. Aan/uit verhelpt dit niet. Kort na het starten hoor ik een aantal "klikken" (relais achtig) bij de hoofd printplaat aan de rechterzijde. De afvoerpomp start niet en tevens wordt er geen water aangevoerd. Er gebeurt in feite niets na de 1e paar seconden van klikken en lampje aan / piepen. Wie heeft een goed idee wat dit probleem kan veroorzaken? Ik heb een filmpje opgenomen en hier op YouTube geplaatst van dit gedrag: https://youtu.be/s_ZPjS8fb8I
Wat ik inmiddels zelf heb gedaan:
- uitgebouwd en lekbak gecontroleerd: deze is droog.
- de afvoer gecontroleerd op vuil die de afvoerpomp zou kunnen blokkeren: niets gevonden.
- sterker nog, inmiddels gisteren ook de afvoerpomp vervangen met een nieuw exemplaar.
- de afvoerslang van afvoerpomp naar labyrint gecontroleerd: schoon en vrij.
- afvoerslag van vaatwasser naar sifon: loopt door en komt helder water uit.
- het rode filter bij het aquaslot gecontroleerd en die is schoon.
Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken? Alvast enorm bedankt!
Mijn vaatwasser Siemens SN65E009EU/55 werkt niet meer. Als ik de vaatwasser start, dan gaat binnen aantal seconden het vaatwasser lampje knipperen en piept de vaatwasser een aantal keren. Vervolgens doet hij niets meer. Aan/uit verhelpt dit niet. Kort na het starten hoor ik een aantal "klikken" (relais achtig) bij de hoofd printplaat aan de rechterzijde. De afvoerpomp start niet en tevens wordt er geen water aangevoerd. Er gebeurt in feite niets na de 1e paar seconden van klikken en lampje aan / piepen. Wie heeft een goed idee wat dit probleem kan veroorzaken? Ik heb een filmpje opgenomen en hier op YouTube geplaatst van dit gedrag: https://youtu.be/s_ZPjS8fb8I
Wat ik inmiddels zelf heb gedaan:
- uitgebouwd en lekbak gecontroleerd: deze is droog.
- de afvoer gecontroleerd op vuil die de afvoerpomp zou kunnen blokkeren: niets gevonden.
- sterker nog, inmiddels gisteren ook de afvoerpomp vervangen met een nieuw exemplaar.
- de afvoerslang van afvoerpomp naar labyrint gecontroleerd: schoon en vrij.
- afvoerslag van vaatwasser naar sifon: loopt door en komt helder water uit.
- het rode filter bij het aquaslot gecontroleerd en die is schoon.
Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken? Alvast enorm bedankt!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
27-11-2020 13:19
Dennis
Geplaatst op:
27-11-2020 13:19
Iemand nog een idee? Trek inmiddels mijn laatste haren uit het hoofd ;-)
Heb de bodemplaat verwijderd, alle stekkers nog eens langsgelopen, zelfs de printplaat visueel geinspecteerd op rare plekken, verwarmingselement/pomp losgehaald en visueel geinspecteerd. Wist dat dit waarschijnlijk allemaal niet gerelateerd is, maar om toch maar van alles te proberen...
Iemand??
Heb de bodemplaat verwijderd, alle stekkers nog eens langsgelopen, zelfs de printplaat visueel geinspecteerd op rare plekken, verwarmingselement/pomp losgehaald en visueel geinspecteerd. Wist dat dit waarschijnlijk allemaal niet gerelateerd is, maar om toch maar van alles te proberen...
Iemand??
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
28-11-2020 12:18
bennie
Geplaatst op:
28-11-2020 12:18
Hier heb je alvast de tekeningen van je vaatwasser.
Zodra je het programma selecteerd, hoor ik ook getik.
Beginnen de relais dan ook te tikken of is dit wat anders.
Leg de afvoerpomp eens aangesloten buiten de vaatwasser en start hem dan.
Wat doet de afvoerpomp dan?
Zodra je het programma selecteerd, hoor ik ook getik.
Beginnen de relais dan ook te tikken of is dit wat anders.
Leg de afvoerpomp eens aangesloten buiten de vaatwasser en start hem dan.
Wat doet de afvoerpomp dan?
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
29-11-2020 11:37
Dennis
Geplaatst op:
29-11-2020 11:37
Hi Bennie - dank je wel voor je reaktie en de tekeningen! Maakt verder duidelijk hoe eea in elkaar zit.
Ik heb de afvoerpomp uitgebouwd maar wel aangesloten gelaten. Daarna weer aangezet. Helaas nog steeds de foutmelding waterkraan. Ook daar een filmpje van gemaakt (https://youtu.be/a65OFEFf3hk).
Wat wel een verschil is: met de afvoerpomp uitgebouwd reageert de vaatwasser niet op de uitknop nadat de foutmelding wordt weergegeven. Met de afvoerpomp ingebouwd reageerde hij wel op dat moment (dus na geven foutmelding) op uitzetten via de aan/uit knop. Dat verbaast me want ik zie zo niet een sensor die toetst of de afvoerpomp gemonteerd is. Wel heb ik eerst al het restwater (er in gedaan om eea te testen) uit de vaatwasser gehaald. Wellicht dat voor het uitbouwen van de afvoerpomp er nog water in zat toen ik het 1e filmpje maakte.
Op je vraag over het klikken in het 1e filmpje: de vaatwasser "klikt" niet als ik op start druk. Dat klikken doet hij op moment dat 1) ik op de aan/uit knop heb geklikt nadat ik de stekker in stopcontact heb gestopt en 2) als ik de vaatwasserdeur sluit na op start te hebben geklikt.
Helpt deze informatie bij het elimineren van mogelijke oorzaken? Heb je (of iemand anders) nog een idee wat ik kan proberen?
Heel erg bedankt! Dennis
Ik heb de afvoerpomp uitgebouwd maar wel aangesloten gelaten. Daarna weer aangezet. Helaas nog steeds de foutmelding waterkraan. Ook daar een filmpje van gemaakt (https://youtu.be/a65OFEFf3hk).
Wat wel een verschil is: met de afvoerpomp uitgebouwd reageert de vaatwasser niet op de uitknop nadat de foutmelding wordt weergegeven. Met de afvoerpomp ingebouwd reageerde hij wel op dat moment (dus na geven foutmelding) op uitzetten via de aan/uit knop. Dat verbaast me want ik zie zo niet een sensor die toetst of de afvoerpomp gemonteerd is. Wel heb ik eerst al het restwater (er in gedaan om eea te testen) uit de vaatwasser gehaald. Wellicht dat voor het uitbouwen van de afvoerpomp er nog water in zat toen ik het 1e filmpje maakte.
Op je vraag over het klikken in het 1e filmpje: de vaatwasser "klikt" niet als ik op start druk. Dat klikken doet hij op moment dat 1) ik op de aan/uit knop heb geklikt nadat ik de stekker in stopcontact heb gestopt en 2) als ik de vaatwasserdeur sluit na op start te hebben geklikt.
Helpt deze informatie bij het elimineren van mogelijke oorzaken? Heb je (of iemand anders) nog een idee wat ik kan proberen?
Heel erg bedankt! Dennis
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
02-12-2020 08:24
Dennis
Geplaatst op:
02-12-2020 08:24
Goedemorgen - heeft er iemand nog een idee wat ik kan testen? Anders vrees ik dat ik een monteur moet laten komen of zelfs andere vaatwasser kopen. Maar ik hoop met jullie hulp het zelf te kunnen oplossen....
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
02-12-2020 21:54
bennie
Geplaatst op:
02-12-2020 21:54
Die afvoerpomp loopt op 54 volt met 55Hz
Misschien dat het daar mis gaat.
Defecte condensator of iets anders.
Maar maar eens een paar duidelijke fotos van je printplaat rechtsonderin.
Misschien kunnen we daar iets ontdekken.
Dat de aan/uit knop niet reageerde komt door het water wat onderin stroomde.
De vlotter ging drijven.
Misschien dat het daar mis gaat.
Defecte condensator of iets anders.
Maar maar eens een paar duidelijke fotos van je printplaat rechtsonderin.
Misschien kunnen we daar iets ontdekken.
Dat de aan/uit knop niet reageerde komt door het water wat onderin stroomde.
De vlotter ging drijven.
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
03-12-2020 12:07
Dennis
Geplaatst op:
03-12-2020 12:07
Hi Bennie - opnieuw veel dank voor je meedenken en hulp! Bijgevoegd foto's van de uitgebouwde printplaat. Op het oog geen rare plekken. Ik heb een multimeter (V, A en Ohm, geen Farad). Zijn er specifieke elementen die ik kan doormeten?
Na enig google werk heb ik hetvolgende gedaan met de multimeter om de condensatoren "door te meten"
Weet niet zeker of het zinnig was, maar heb op 2 polen (achterkant printplaat) van die grote zwarte condensator en daarna de kleine bruine de multimeter aangesloten om weerstand te meten. Die loopt bij beide condensatoren op. Wat ik begrijp uit het googlen is dat deze dan werken?
Moet ik ze op een andere wijze doormeten, of iets anders meten om oorzaak te vinden? Dank je wel! Je geeft niet alleen mij hoop, maar ook mijn vrouw ;-)
Dennis
Na enig google werk heb ik hetvolgende gedaan met de multimeter om de condensatoren "door te meten"
Weet niet zeker of het zinnig was, maar heb op 2 polen (achterkant printplaat) van die grote zwarte condensator en daarna de kleine bruine de multimeter aangesloten om weerstand te meten. Die loopt bij beide condensatoren op. Wat ik begrijp uit het googlen is dat deze dan werken?
Moet ik ze op een andere wijze doormeten, of iets anders meten om oorzaak te vinden? Dank je wel! Je geeft niet alleen mij hoop, maar ook mijn vrouw ;-)
Dennis
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
07-12-2020 22:05
bennie
Geplaatst op:
07-12-2020 22:05
Ik kan zo aan de print ook niets ontdekken.
Houdt de vaatwasser nog eens scheef, zodat al het water naar de zijkant loopt(mocht er nog wat onderin liggen)
Maak dit droog en zet hem weer in elkaar.
geef hem een sodabeurt en dan even afwachten wat er gebeurt.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Houdt de vaatwasser nog eens scheef, zodat al het water naar de zijkant loopt(mocht er nog wat onderin liggen)
Maak dit droog en zet hem weer in elkaar.
geef hem een sodabeurt en dan even afwachten wat er gebeurt.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
Kristof
Geplaatst op:
26-05-2024 20:07
Kristof
Geplaatst op:
26-05-2024 20:07
Hallo, heb hetzelfde probleem. Hoe is dit opgelost geraakt ?
Mvg
Mvg
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)