Bosch SMS57L12EU - foutcode E01 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Martijn
Geplaatst op:
22-11-2020 10:05
Martijn
Geplaatst op:
22-11-2020 10:05
Wij hebben een paar jaar terug een 2e hands Bosch vaatwasser gekocht. Deze heeft tot nu toe prima gewerkt, maar tegen het einde van het programma verscheen plots foutcode E01 in beeld. Er stond nog water in de machine, de vaat leek al wel schoon.
Heb eerst een aantal toetscombinaties geprobeerd om een reset uit te voeren en zo de melding weg te krijgen maar helaas. Uiteindelijk het water maar uit de machine geschept.
Op internet vind ik verschillende mogelijke oorzaken voor dit probleem:
- defect verwarmingselement, water in de machine komt niet op de juiste temperatuur
- flow-switch is kapot
- verstopping van de RT avpomp
- probleem met de voedingsmodule, meestal niet zelf op te lossen, deze modules moeten geconfigureerd worden om te kunnen werken
- waterniveau is te laag
Voor wat betreft deze laatste oorzaak, we hebben heet water toegevoegd toen de code verscheel, dit heeft niet geholpen dus ik denk niet dat het deze oorzaak is.
Al met al best veel mogelijke oorzaken dus, mijn vraag is waar we het beste kunnen beginnen met zoeken. Het is geen probleem om de machine open te maken, dat hebben we ook gedaan met een eerdere Bauknecht vaatwasser, die hebben we toen weer werkend gekregen.
Ter info: Meestal draait de machine een Eco (50 graden) programma, en eens in de zoveel tijd een 70 graden programma met een schoonmaakblokje om de zaak te reinigen. De storing ontstond toen we het reguliere 45-65 graden programma gebruikten omdat we weg moesten.
Link naar ons model op de site van Bosch: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/SMS57L12EU
Heb eerst een aantal toetscombinaties geprobeerd om een reset uit te voeren en zo de melding weg te krijgen maar helaas. Uiteindelijk het water maar uit de machine geschept.
Op internet vind ik verschillende mogelijke oorzaken voor dit probleem:
- defect verwarmingselement, water in de machine komt niet op de juiste temperatuur
- flow-switch is kapot
- verstopping van de RT avpomp
- probleem met de voedingsmodule, meestal niet zelf op te lossen, deze modules moeten geconfigureerd worden om te kunnen werken
- waterniveau is te laag
Voor wat betreft deze laatste oorzaak, we hebben heet water toegevoegd toen de code verscheel, dit heeft niet geholpen dus ik denk niet dat het deze oorzaak is.
Al met al best veel mogelijke oorzaken dus, mijn vraag is waar we het beste kunnen beginnen met zoeken. Het is geen probleem om de machine open te maken, dat hebben we ook gedaan met een eerdere Bauknecht vaatwasser, die hebben we toen weer werkend gekregen.
Ter info: Meestal draait de machine een Eco (50 graden) programma, en eens in de zoveel tijd een 70 graden programma met een schoonmaakblokje om de zaak te reinigen. De storing ontstond toen we het reguliere 45-65 graden programma gebruikten omdat we weg moesten.
Link naar ons model op de site van Bosch: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/SMS57L12EU
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-11-2020 15:28
bennie
Geplaatst op:
22-11-2020 15:28
Wil hij nu helemaal niet meer starten?
Of verschijnt de code weer halverwegen?
Of verschijnt de code weer halverwegen?
Geplaatst door:
Martijn
Geplaatst op:
30-11-2020 10:06
Martijn
Geplaatst op:
30-11-2020 10:06
Sorry voor de late reactie, had 'm niet in de gaten.
De machine wil helemaal niet meer starten, de code verschijnt gelijk, ook als we 'm een poosje van het stroom afhalen.
De machine wil helemaal niet meer starten, de code verschijnt gelijk, ook als we 'm een poosje van het stroom afhalen.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
02-12-2020 22:07
bennie
Geplaatst op:
02-12-2020 22:07
Dan zit het waarschijnlijk in de afvoerpomp.
Anders was hij wel gaan afpompen.
Mag ik het volledige E-nummer van het typeplaatje op de deurrand.
Anders was hij wel gaan afpompen.
Mag ik het volledige E-nummer van het typeplaatje op de deurrand.
Geplaatst door:
Martijn
Geplaatst op:
03-12-2020 13:38
Martijn
Geplaatst op:
03-12-2020 13:38
Bij deze het volledige E-nummer: SMS57L12EU/41
Andere nummers op het typeplaatje van de deur, misschien zijn deze ook nuttig:
FD9601
Z-Nr 00863
Type SL6P1B
Is zo'n afvoerpomp nog te repareren, of wordt het vervanging? Dank voor de reactie in ieder geval.
Andere nummers op het typeplaatje van de deur, misschien zijn deze ook nuttig:
FD9601
Z-Nr 00863
Type SL6P1B
Is zo'n afvoerpomp nog te repareren, of wordt het vervanging? Dank voor de reactie in ieder geval.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
07-12-2020 22:13
bennie
Geplaatst op:
07-12-2020 22:13
Dat word dan vervangen, want repareren word hem niet.
Je bent deze afvoerpomp nodig.
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Je bent deze afvoerpomp nodig.
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Geplaatst door:
Martijn
Geplaatst op:
09-12-2020 10:56
Martijn
Geplaatst op:
09-12-2020 10:56
Dank voor de links! Zo'n nieuwe pomp valt qua kosten behoorlijk mee gelukkig. We gaan nu aan de slag met het openen van de machine, de pomp zit aan de onderzijde zag ik.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-12-2020 21:49
bennie
Geplaatst op:
15-12-2020 21:49
goed gezien.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)