Bosch SMS50M78EU/43 neemt geen water |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Bart
Geplaatst op:
04-06-2020 08:52
Bart
Geplaatst op:
04-06-2020 08:52
Na een tijdje te hebben stilgestaan werkt mijn vaatwasser niet meer. Bij het aanzetten werkt blijkbaar alles, lampjes branden, je kan programma kiezen. Wanneer je een programma start hoor je enkele klikjes (van relais) en afvoerpomp komt in werking. Het waterslot werkt. Als ik de watertoevoer loskoppel komt er wel water wanneer de machine dat vraagt. In het labyrint zie ik weinig water toekomen. ik zie wel een gedeelte met vuil, zelfs zwart op een erg moeilijk te bereiken plaats.
Onder de bodemplaat zie ik een reservoir in 2 compartimenten. Beide zijn vol. het voorste gedeelte lijkt zuiver water maar het achterste gedeelte is geel-bruin.
Onder de bodemplaat zie ik een reservoir in 2 compartimenten. Beide zijn vol. het voorste gedeelte lijkt zuiver water maar het achterste gedeelte is geel-bruin.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
04-06-2020 22:55
bennie
Geplaatst op:
04-06-2020 22:55
Heb je he zeefje tussen de kraan en het waterslot al gecontroleerd?
En een paar flinke tikken tegen het waterslot, heb je dat al geprobeerd?
Of komt er bij het loskoppelen van de watertoevoer wel een flinke straal uit?
En een paar flinke tikken tegen het waterslot, heb je dat al geprobeerd?
Of komt er bij het loskoppelen van de watertoevoer wel een flinke straal uit?
Geplaatst door:
Bart
Geplaatst op:
05-06-2020 05:51
Bart
Geplaatst op:
05-06-2020 05:51
Hoi Benny, wanneer ik de watertoevoer aan de machine los koppel, en dan een programma start, pompt hij eerst een paar keer lort af en dan komt er wel voldoende water uit de aanvoerslang. De waterstop werkt wel denk ik.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
07-06-2020 14:11
bennie
Geplaatst op:
07-06-2020 14:11
Dat reservoir onderin is wel in orde, dat hoort zo.
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Die vervuiling waar jij het over hebt zit in dat vierkantje bovenin het labyrint denk ik.
Dit kan je van de binnenkant schoonkrabben met een spijkerkopje en een sterke magneet.
Probeer ook eens een sodabeurt.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Die vervuiling waar jij het over hebt zit in dat vierkantje bovenin het labyrint denk ik.
Dit kan je van de binnenkant schoonkrabben met een spijkerkopje en een sterke magneet.
Probeer ook eens een sodabeurt.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
Bart
Geplaatst op:
10-06-2020 21:58
Bart
Geplaatst op:
10-06-2020 21:58
Dag Bennie, ik heb gedaan wat je zei mar geen resultaat. Ik heb ondertussen het labyrint gedemonteerd en volledig zuiver gemaakt. Ik merkte bij het opstarten dat het water bij de invoer niet door ging. Aan het radertje stopte het. Tijdens de reiniging van het labyrint heb ik eens in de waterinvoer geblazen maar dat lukt niet. Ik krijg er geen lucht door geblazen. Ik denk dat daar ergens het probleem zit. Zit daar nog ergens een klepje of zo dat moeg open gaan tijdens het programma?
Wat doet het kleine printplaatje eigenlijk dat aan de buitenkant van het labyrint hangt?
Alvast bedankt!
Mvg,
Bart
Wat doet het kleine printplaatje eigenlijk dat aan de buitenkant van het labyrint hangt?
Alvast bedankt!
Mvg,
Bart
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
11-06-2020 22:10
bennie
Geplaatst op:
11-06-2020 22:10
En als je de tuinslang er op aansluit, komt het er dan ook niet uit?
Dat kleine printplaatje is de flowmeter.
Die meet hoeveel water er binnenkomt.
Dat kleine printplaatje is de flowmeter.
Die meet hoeveel water er binnenkomt.
Geplaatst door:
Bart
Geplaatst op:
12-06-2020 16:29
Bart
Geplaatst op:
12-06-2020 16:29
Hey Bennie, nee er komt water genoeg maar het kan niet door. Ik was bv. het metalen klemmetje vergeten terug te plaatsen op de water invoer. Wanneer ik de machine aanzette vloog het slangetje er af doir de waterdruk met een E15 tot gevolg😉. Dit (E15) is opgelost.
Er zit dus ergens een blokkade in het labyrint. Ik heb deze al 2 keer een volledige nacht ondergedompeld in heet water met soda.
Het radertje draait enkel heel kort wanneer de watertoevoer stopt, dus waarschijnlijk wanneer de druk van de watertoevoer gaat.
Er zit dus ergens een blokkade in het labyrint. Ik heb deze al 2 keer een volledige nacht ondergedompeld in heet water met soda.
Het radertje draait enkel heel kort wanneer de watertoevoer stopt, dus waarschijnlijk wanneer de druk van de watertoevoer gaat.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-06-2020 21:55
bennie
Geplaatst op:
13-06-2020 21:55
Heb je het magneetventiel onderin het labyrint wel weer aangesloten?
Geplaatst door:
Bart
Geplaatst op:
15-06-2020 18:18
Bart
Geplaatst op:
15-06-2020 18:18
Hoi, ik heb het magneetspoel eraf gehaald. Een programma gestart en met een magneet het klepje geopend na het afpompen. Zelfde resultaat. Het water komt maar halfweg in het labyrint. Wat is eigenlijk de functie van het rode gedeelte rechts bovenaan het labyrint?
Zou het kunnen dat daar de blokkade zit?
Misschien gewoon een nieuw labyrint bestellen?
Nogmaals bedankt voor de opvolging!
Mvg, Bart
Zou het kunnen dat daar de blokkade zit?
Misschien gewoon een nieuw labyrint bestellen?
Nogmaals bedankt voor de opvolging!
Mvg, Bart
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
17-06-2020 21:59
bennie
Geplaatst op:
17-06-2020 21:59
Forum
Storingen
Storingen per merk