ATAG VA500i5U maakt slecht schoon |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
FamS
Geplaatst op:
10-05-2020 11:13
FamS
Geplaatst op:
10-05-2020 11:13
Onze trouwe ATAG vaatwasser lijkt de laatste tijd minder goed schoon te maken. Glazen schalen of plastic bakken waar sla in heeft gezeten hebben vaak nog tomaten pitjes vastgeplakt zitten of zijn nog vettig van de slaolie. Ook koffiekopjes in de bovenste la hebben vaak nog aanslag.
De machine wordt regelmatig schoongemaakt (oa bodemfilter eruit, schoonboenen) de sproeiarmen zijn niet verstopt, het water wordt nog steeds bloedheet, en de machine zit niet overdreven vol. We gebruiken biologische vaatwasblokjes (vd jumbo of picnic) en ook zout natuurlijk.
Waar zou het probleem kunnen zitten? Komt het water met onvoldoende kracht eruit en moet ik het in de pomp zoeken? Als ik de deur abrupt opentrek in een programma zie vliegt het water mij om de oren. Of zijn biologische blokjes goed voor het milieu maar slecht voor een schone vaat?
De machine wordt regelmatig schoongemaakt (oa bodemfilter eruit, schoonboenen) de sproeiarmen zijn niet verstopt, het water wordt nog steeds bloedheet, en de machine zit niet overdreven vol. We gebruiken biologische vaatwasblokjes (vd jumbo of picnic) en ook zout natuurlijk.
Waar zou het probleem kunnen zitten? Komt het water met onvoldoende kracht eruit en moet ik het in de pomp zoeken? Als ik de deur abrupt opentrek in een programma zie vliegt het water mij om de oren. Of zijn biologische blokjes goed voor het milieu maar slecht voor een schone vaat?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
10-05-2020 14:25
bennie
Geplaatst op:
10-05-2020 14:25
Ik heb geen ervaring met biologische blokjes.
Maar draaien beide sproeiarmen wel?
Anders kan het zijn dat er maar 1 sproeiarm water krijgt en dus teveel druk.
Waardoor het water niet de juiste plekken raakt.
Mag ik de gegevens die op het typeplaatje op de deurrand staan?
Maar draaien beide sproeiarmen wel?
Anders kan het zijn dat er maar 1 sproeiarm water krijgt en dus teveel druk.
Waardoor het water niet de juiste plekken raakt.
Mag ik de gegevens die op het typeplaatje op de deurrand staan?
Geplaatst door:
FamS
Geplaatst op:
10-05-2020 16:06
FamS
Geplaatst op:
10-05-2020 16:06
Thanks voor je bericht. Ik heb beide armen los gehad om ze schoon te maken (was niet nodig) en ze lijken makkelijk rond te draaien. Het is een ATAG VA300i5u (typefoutje in topic titel) . Welke nummer zijn nog meer relevant?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
11-05-2020 22:56
bennie
Geplaatst op:
11-05-2020 22:56
Met dat nummer kan ik niets vinden, op de deurrand staat een typeplaatje, daar staat meer info op.
Geplaatst door:
FamS
Geplaatst op:
12-05-2020 13:20
Gewijzigd op:
12-05-2020 13:21
FamS
Geplaatst op:
12-05-2020 13:20
Gewijzigd op:
12-05-2020 13:21
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-05-2020 21:07
bennie
Geplaatst op:
15-05-2020 21:07
Dat is een oudje, 21 jaar oud.
Maar ik kan bij atag de tekeningen niet vinden, waarschijnlijk omdat hij al op leeftijd is.
Ik kan dus niet zien of er nog een regelklep tussen de sproeiarmen zit.
Je kan in ieder geval een sodabeurtje proberen.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Maar ik kan bij atag de tekeningen niet vinden, waarschijnlijk omdat hij al op leeftijd is.
Ik kan dus niet zien of er nog een regelklep tussen de sproeiarmen zit.
Je kan in ieder geval een sodabeurtje proberen.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
FamS
Geplaatst op:
17-05-2020 23:44
FamS
Geplaatst op:
17-05-2020 23:44
21 jaar, dat is bijna net zo oud als het huis denk ik... Maar thanks voor de tip, ik zal hem eens reinigen met soda. Dat kan nooit slecht zijn lijkt me.
Geplaatst door:
FamS
Geplaatst op:
20-05-2020 09:31
FamS
Geplaatst op:
20-05-2020 09:31
Ik denk dat ik het gevonden heb. De onderarm leek niet mer te draaien maar leek schoon. Maar er bleek een kiezeltje in te zitten dat door de waterdruk vast kwam te zitten in het laatste gaatje dat ervoor zorgt dat de arm ronddraait. Als de druk wegviel zakte het weer terug en zag je niks. Deze eruit gepeuterd en nu eens zien of het beter gaat.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
21-05-2020 21:04
bennie
Geplaatst op:
21-05-2020 21:04
We wachten af.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)