Vaatwasser lijkt geen water op te pompen |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Alex
Geplaatst op:
29-04-2020 16:54
Alex
Geplaatst op:
29-04-2020 16:54
Goedemiddag en bedankt alvast voor je aandacht.
Mijn vaatwasser, Siemens SN54M500EU/04 met fd code 8810 doet het sinds een paar dagen niet. Hij gaat prima aan, alleen ik denk dat hij geen water oppompt. Bij het aanzetten van een programma hoor je de vaatwasser aangaan en gaat hij zoemen zoals normaal. Maar als je de klep opentrekt zie je dat er nauwelijks water in is gekomen. Als ik er water indoe pompt hij het prima af, filters schoongemaakt uit voorzorg. Vaatwasser ondertussen "uit de inbouw" gehaald. Wie weet zit het probleem aan de linkerkant, daarom heb ik het zijpaneel eraf gehaald. Maar helaas heb ik verder geen idee omdat mijn technische kennis niet zover reikt. Maar wel mijn interesse om het toch op te lossen indien mogelijk.
De vaatwasser is 12 jaar oud en ik weet ook niet of ik beter het kan laten maken of een nieuwe moet kopen. Maar totdat hij kapot ging deed hij het super. Daarom probeer ik het zelf te repareren.
Wie kan mij helpen? Super bedankt!
Mijn vaatwasser, Siemens SN54M500EU/04 met fd code 8810 doet het sinds een paar dagen niet. Hij gaat prima aan, alleen ik denk dat hij geen water oppompt. Bij het aanzetten van een programma hoor je de vaatwasser aangaan en gaat hij zoemen zoals normaal. Maar als je de klep opentrekt zie je dat er nauwelijks water in is gekomen. Als ik er water indoe pompt hij het prima af, filters schoongemaakt uit voorzorg. Vaatwasser ondertussen "uit de inbouw" gehaald. Wie weet zit het probleem aan de linkerkant, daarom heb ik het zijpaneel eraf gehaald. Maar helaas heb ik verder geen idee omdat mijn technische kennis niet zover reikt. Maar wel mijn interesse om het toch op te lossen indien mogelijk.
De vaatwasser is 12 jaar oud en ik weet ook niet of ik beter het kan laten maken of een nieuwe moet kopen. Maar totdat hij kapot ging deed hij het super. Daarom probeer ik het zelf te repareren.
Wie kan mij helpen? Super bedankt!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Alex
Geplaatst op:
29-04-2020 16:58
Alex
Geplaatst op:
29-04-2020 16:58
Extra foto
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
29-04-2020 19:29
bennie
Geplaatst op:
29-04-2020 19:29
Dag Alex.
Het is altijd het proberen waard toch?
Hier heb je alvast de tekeningen van je vaatwasser.
Pompt hij alleen maar af?
Als je de vaatwasser start kan je aan de linkerkant zien wat er gebeurt.
Word het water afgevoerd.
Word er daarna water binnen gelaten?
Als er geen water binnen komt voel dan eens aan het waterslot dat aan de kraan zit, trilt deze?
Het is altijd het proberen waard toch?
Hier heb je alvast de tekeningen van je vaatwasser.
Pompt hij alleen maar af?
Als je de vaatwasser start kan je aan de linkerkant zien wat er gebeurt.
Word het water afgevoerd.
Word er daarna water binnen gelaten?
Als er geen water binnen komt voel dan eens aan het waterslot dat aan de kraan zit, trilt deze?
Geplaatst door:
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 07:19
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 07:19
Bennie, bedankt voor je reactie. Ik denk toch niet dat het de waterinlaat is. Er komt wel water in het grote waterinlaatreservoir, alleen hij vult zich enkel tot een kleine laag. Zie foto.
Linksboven zit het labyrint, zo lees ik op internet, dat ziet er vuil uit. Rechtsonder, bij dat rode ding, zit het vol met water.
Zou het kunnen dat dit waterreservoir verstopt zit?
Er brandt geen lampje op de vaatwasser dat de watertoevoer verkeerd is.
Linksboven zit het labyrint, zo lees ik op internet, dat ziet er vuil uit. Rechtsonder, bij dat rode ding, zit het vol met water.
Zou het kunnen dat dit waterreservoir verstopt zit?
Er brandt geen lampje op de vaatwasser dat de watertoevoer verkeerd is.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
30-04-2020 07:26
bennie
Geplaatst op:
30-04-2020 07:26
Dat vuil linksboven is de ontluchting van de afvoer.
Die pot achter het rode ding is je waterontharder.
Daar zit het zout in.
Het kan dus zijn dat de flow meter denkt dat hij genoeg heeft binnen gelaten.
Die pot achter het rode ding is je waterontharder.
Daar zit het zout in.
Het kan dus zijn dat de flow meter denkt dat hij genoeg heeft binnen gelaten.
Geplaatst door:
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 07:51
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 07:51
Bedankt! Is het erg als er helemaal geen zout in het reservoir zit? Kan het zijn dat de flow meter kapot is? Anders toch maar een monteur inschakelen denk ik. Ik heb een filmpje gemaakt en die kan ik doorsturen.
Geplaatst door:
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 17:12
Alex
Geplaatst op:
30-04-2020 17:12
Ik heb hier een link met 2 Wetransfer bestanden (let niet op het achtergrondgeluid: https://we.tl/t-NNIDyyxr7b ). Op het lange filmpje zie je wat er gebeurd als ik de vaatwasser aanzet. Op de kortere zie je wat er gebeurd als ik de vaatwasser reset.
Er komt een laag water te staan in de vaatwasser, maar ik zie dat de sproeierarmen niet ronddraaien. Ik denk dat er onvoldoende druk komt in het systeem. Ook wordt het water niet warm. Ik las op internet de volgende mogelijke oorzaken:
- hittepomp kapot (daardoor niet genoeg druk opbouwen)
- circulatiepomp/motorcondensator kapot?
- terugslagklep geeft verkeerde informatie, evt verstopt of kapot.
Wie o wie kijkt mn filmpjes en heeft enig idee? Bedankt!
Er komt een laag water te staan in de vaatwasser, maar ik zie dat de sproeierarmen niet ronddraaien. Ik denk dat er onvoldoende druk komt in het systeem. Ook wordt het water niet warm. Ik las op internet de volgende mogelijke oorzaken:
- hittepomp kapot (daardoor niet genoeg druk opbouwen)
- circulatiepomp/motorcondensator kapot?
- terugslagklep geeft verkeerde informatie, evt verstopt of kapot.
Wie o wie kijkt mn filmpjes en heeft enig idee? Bedankt!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
01-05-2020 16:10
bennie
Geplaatst op:
01-05-2020 16:10
Je hittepomp is ook je circulatiepomp en die heeft geen aanloopcondensator.
En de terugslagklep word opengeduwt door de afvoerpomp en zodra die stopt gaat hij dicht door de waterdruk in de afvoerslang.
Meet de hittepomp maar eens door.
Kijk er ook eens binnenin of hij niet geblokkeerd word door een stukje glas oid.
Film demontage hittepomp.
En de terugslagklep word opengeduwt door de afvoerpomp en zodra die stopt gaat hij dicht door de waterdruk in de afvoerslang.
Meet de hittepomp maar eens door.
Kijk er ook eens binnenin of hij niet geblokkeerd word door een stukje glas oid.
Film demontage hittepomp.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)