AEG F99005VIP - Foutcode I30 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Kris Degryse
Geplaatst op:
25-03-2020 08:48
Kris Degryse
Geplaatst op:
25-03-2020 08:48
Mijn AEG inbouwvaatwasser geeft foutcode I30 (=lekkage). Na het verwijderen van de frontplaat onderaan zie ik inderdaad water staan. Na het opdrogen werkt de machine terug maar het lek blijft natuurlijk terugkomen.
Ik wil zien van waar het lek komt vandaar enkele vragen na het lezen van andere topics ivm foutcode i30:
1) ik zou het toestel uitbouwen -> kan ik het rechterpaneel gemakkelijk verwijderen?
2) als het paneel verwijderd is wat controleer ik het best? Leiding, vlotter, verstopping,...?
3) na het eventueel verhelpen van het probleem -> kan ik het uitgebouwde toestel testen om te zien op het lek weg is?
Ik wil het probleem eerste zelf bekijken alvorens zoals de technieker, die langs geweest is, voorstelt om het toestel zomaar na 10 jaar dienst te vervangen als het met een simpele oplossing kan verholpen worden voor een paar jaar.
Ik wil zien van waar het lek komt vandaar enkele vragen na het lezen van andere topics ivm foutcode i30:
1) ik zou het toestel uitbouwen -> kan ik het rechterpaneel gemakkelijk verwijderen?
2) als het paneel verwijderd is wat controleer ik het best? Leiding, vlotter, verstopping,...?
3) na het eventueel verhelpen van het probleem -> kan ik het uitgebouwde toestel testen om te zien op het lek weg is?
Ik wil het probleem eerste zelf bekijken alvorens zoals de technieker, die langs geweest is, voorstelt om het toestel zomaar na 10 jaar dienst te vervangen als het met een simpele oplossing kan verholpen worden voor een paar jaar.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
27-03-2020 19:46
bennie
Geplaatst op:
27-03-2020 19:46
Dag kris.
Mag ik het pnc nummer van het typeplaatje op de deurrand?
Dan zoek ik de tekeningen voor je op.
Mag ik het pnc nummer van het typeplaatje op de deurrand?
Dan zoek ik de tekeningen voor je op.
Geplaatst door:
Kris Degryse
Geplaatst op:
30-03-2020 06:52
Kris Degryse
Geplaatst op:
30-03-2020 06:52
Bedankt voor de reactie!
PNC=911438007/03 AEG Inbouw vaatwasser.
Ondertussen ben ik zelf al op zoek gegaan naar de oorzaak van het lek en gevonden!!! Na het uitbouwen van de vaatwasser (wat heel gemakkelijk ging) en het weghalen van de zijwanden kon ik vooraan water zien lekken bij het kortste programma (=voorspoelen).
Het lek zit aan het afdichtingsrubber van de deur. Vandaar dat ik van plan ben een nieuw afdichtingsrubber te bestellen en dan zelf te installeren. Maar de vraag is of ik dit gemakkelijk zelf kan en hoe?
PNC=911438007/03 AEG Inbouw vaatwasser.
Ondertussen ben ik zelf al op zoek gegaan naar de oorzaak van het lek en gevonden!!! Na het uitbouwen van de vaatwasser (wat heel gemakkelijk ging) en het weghalen van de zijwanden kon ik vooraan water zien lekken bij het kortste programma (=voorspoelen).
Het lek zit aan het afdichtingsrubber van de deur. Vandaar dat ik van plan ben een nieuw afdichtingsrubber te bestellen en dan zelf te installeren. Maar de vraag is of ik dit gemakkelijk zelf kan en hoe?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
31-03-2020 19:37
bennie
Geplaatst op:
31-03-2020 19:37
Je bent dit deurrubber nodig.
en hier kan je de tekeningen vinden.
Volgens mij is het er gewoon uittrekken en nieuwe er in drukken.
en hier kan je de tekeningen vinden.
Volgens mij is het er gewoon uittrekken en nieuwe er in drukken.
Geplaatst door:
Kris Degryse
Geplaatst op:
01-04-2020 08:54
Kris Degryse
Geplaatst op:
01-04-2020 08:54
Het is niet het afdichtingrubber rondom maar het afdichtingsrubber onderaan de deur https://shop.aeg.nl/search/?text=140055636017
Hoe kan ik die vervangen?
Hoe kan ik die vervangen?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
01-04-2020 19:37
Gewijzigd op:
01-04-2020 19:41
bennie
Geplaatst op:
01-04-2020 19:37
Gewijzigd op:
01-04-2020 19:41
Geplaatst door:
Kris Degryse
Geplaatst op:
02-04-2020 07:53
Kris Degryse
Geplaatst op:
02-04-2020 07:53
Nog een praktische vraag: moet ik hiervoor de deur afnemen of kan ik van binnenuit het afdichtingsrubber plaatsen? Het is een inbouwtoestel en ik zie het rubber vanbinnen zitten, maar vraag is of ik het kapotte rubber er gewoon kan uittrekken en het nieuwe er kan in plaatsen zonder heel de deur te moeten demonteren want hiervoor moet ik de vaatwasser weer helemaal uitbouwen.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
03-04-2020 19:27
bennie
Geplaatst op:
03-04-2020 19:27
Bekijk de tekeningen maar goed, je kan de voorkant van de deur demonteren en de binnenkant laten zitten.
Als het goed is kan je van daar uit het rubber vervangen.
Als het goed is kan je van daar uit het rubber vervangen.
Geplaatst door:
Kris Degryse
Geplaatst op:
22-04-2020 08:16
Gewijzigd op:
22-04-2020 08:20
Kris Degryse
Geplaatst op:
22-04-2020 08:16
Gewijzigd op:
22-04-2020 08:20
Informatief een update van hoe ik uiteindelijk mijn probleem heb opgelost.
Eerst heb ik geprobeerd om het afdichtingrubber van de deur te vervangen omdat er water aan de voorkant uitliep. Ik heb hiervoor het voorpaneel moeten demonteren maar had de pech van enkele vijzen teveel te hebben losgedraaid. Blijkbaar waren dit de vijzen die vastzaten aan het ijzer waaraan de veren bevestigd zijn. Met heel moeite en miserie die vijzen er terug in gekregen met wat trekken en duwen. Gelukkig was het binnenpaneel niet te veel vervormd. Let er dus op om enkel de vijzen los te draaien van het voorpaneel en de voorwand (bij ons is het een inbouwtoestel).
Eens het voorpaneel verwijderd is, kan het afdichtingsrubber gemakkelijk vervangen worden. Als je de zijhoudertjes, die tegen het rubber duwen aan de buitenkant, ook eventjes demonteert dan gaat dit nog gemakkelijker.
Terug alles in elkaar gestopt en het kort programma 'Voorspoelen' (14 minuten) gedraaid -> resultaat geen lekken meer!
Daarna een iets langer ECO-programma uitgevoerd maar hier op het einde water zien lekken aan het carter. Probleem nog niet opgelost.
Wij hebben dan een nieuwe O-ring besteld voor rond het carter. Via een filmpje dat op het internet te vinden is, is de O-ring niet zo moeilijk te vervangen. Enkel goed opletten dat de O-ring juist op de buitenkant van het carter zit want bij ons zat die eerst niet goed met veel watergedruppel als gevolg.
Na de goede installatie van de O-ring werd het ECO-programma al meermaals goed uitgevoerd zonder lekken.
Hopelijk kan het toestel nu nog een eindje mee!
Als je bovendien weet dat de technieker zelf van AEG evenals de telefonische klantendienst telkens probeerde om een nieuw toestel van 1000 euro aan te smeren dan ben ik met een kleine 40 euro er goed af. Het is niet omdat een toestel bijna 10 jaar is dat het direct moet vervangen worden door een nieuw toestel!
Bedankt aan deze website voor de hulp en informatie die jullie delen!!!
Eerst heb ik geprobeerd om het afdichtingrubber van de deur te vervangen omdat er water aan de voorkant uitliep. Ik heb hiervoor het voorpaneel moeten demonteren maar had de pech van enkele vijzen teveel te hebben losgedraaid. Blijkbaar waren dit de vijzen die vastzaten aan het ijzer waaraan de veren bevestigd zijn. Met heel moeite en miserie die vijzen er terug in gekregen met wat trekken en duwen. Gelukkig was het binnenpaneel niet te veel vervormd. Let er dus op om enkel de vijzen los te draaien van het voorpaneel en de voorwand (bij ons is het een inbouwtoestel).
Eens het voorpaneel verwijderd is, kan het afdichtingsrubber gemakkelijk vervangen worden. Als je de zijhoudertjes, die tegen het rubber duwen aan de buitenkant, ook eventjes demonteert dan gaat dit nog gemakkelijker.
Terug alles in elkaar gestopt en het kort programma 'Voorspoelen' (14 minuten) gedraaid -> resultaat geen lekken meer!
Daarna een iets langer ECO-programma uitgevoerd maar hier op het einde water zien lekken aan het carter. Probleem nog niet opgelost.
Wij hebben dan een nieuwe O-ring besteld voor rond het carter. Via een filmpje dat op het internet te vinden is, is de O-ring niet zo moeilijk te vervangen. Enkel goed opletten dat de O-ring juist op de buitenkant van het carter zit want bij ons zat die eerst niet goed met veel watergedruppel als gevolg.
Na de goede installatie van de O-ring werd het ECO-programma al meermaals goed uitgevoerd zonder lekken.
Hopelijk kan het toestel nu nog een eindje mee!
Als je bovendien weet dat de technieker zelf van AEG evenals de telefonische klantendienst telkens probeerde om een nieuw toestel van 1000 euro aan te smeren dan ben ik met een kleine 40 euro er goed af. Het is niet omdat een toestel bijna 10 jaar is dat het direct moet vervangen worden door een nieuw toestel!
Bedankt aan deze website voor de hulp en informatie die jullie delen!!!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-04-2020 19:27
bennie
Geplaatst op:
22-04-2020 19:27
Mooi nieuws Kris.
Mijn vaatwasser is ook 16 jaar oud en draait nog als een tierelier na 1 reparatie van 2 euro
Als je ze laat repareren zijn ze financieel heel snel afgeschreven, maar als je het zelf doet niet.
Mijn vaatwasser is ook 16 jaar oud en draait nog als een tierelier na 1 reparatie van 2 euro
Als je ze laat repareren zijn ze financieel heel snel afgeschreven, maar als je het zelf doet niet.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)