Bauknecht foutcode 15 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
23-01-2020 22:15
bennie
Geplaatst op:
23-01-2020 22:15
Draait die afvoerpomp heel soepel of merk je dat als je hem iets draait dat hij zichzelf een halve slag verder trekt?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
JanN
Geplaatst op:
30-01-2020 05:59
JanN
Geplaatst op:
30-01-2020 05:59
De afvoerpomp draait soepel rond (zonder 'hobbels' of onregelmatigheden)
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
31-01-2020 20:59
bennie
Geplaatst op:
31-01-2020 20:59
en de terugslagklep, gelijk na de afvoerpomp?
is die nog heel?
is die nog heel?
Geplaatst door:
JanN
Geplaatst op:
03-02-2020 06:35
JanN
Geplaatst op:
03-02-2020 06:35
dat is toch ahw een rubber flapje dat na de pomp en voor de afvoerslang zit, toch?
Toen ik de afvoerslang er bij de pomp af had, kon ik het met de vinger voelen... Voelde niets vreemd. Zal kijken of ik het eruit halen kan.
Gisteren de vaatwasser aan gehad met de afvoer los in een bak. Had wel het idee dat de pomp het water er best hard uit pomp (met grote snelheid). Het maakte niet uit, zelfde storing, code 15 en pomp blijft doorlopen.
Omdat ie dan alleen een deel van het wasprogramma heeft gedaan, draai ik hierna los het voorwas programma, om de vaat na te spoelen. Vlak erna starten lukt niet, dan geeft ie na 2-3 min code 15 (pomp blijft lopen). Maar na een half uur gaat het wel, alles wordt gespoeld, maar op het eind geeft ie code 2...
Toen ik de afvoerslang er bij de pomp af had, kon ik het met de vinger voelen... Voelde niets vreemd. Zal kijken of ik het eruit halen kan.
Gisteren de vaatwasser aan gehad met de afvoer los in een bak. Had wel het idee dat de pomp het water er best hard uit pomp (met grote snelheid). Het maakte niet uit, zelfde storing, code 15 en pomp blijft doorlopen.
Omdat ie dan alleen een deel van het wasprogramma heeft gedaan, draai ik hierna los het voorwas programma, om de vaat na te spoelen. Vlak erna starten lukt niet, dan geeft ie na 2-3 min code 15 (pomp blijft lopen). Maar na een half uur gaat het wel, alles wordt gespoeld, maar op het eind geeft ie code 2...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
04-02-2020 22:02
bennie
Geplaatst op:
04-02-2020 22:02
Code 2 is ook afvoergerelateerd.
Zit de ontluchting in het labyrint niet verstopt?
Of loopt het afvoervater niet via een zwanenhalsje door het labyrint?
Zit de ontluchting in het labyrint niet verstopt?
Of loopt het afvoervater niet via een zwanenhalsje door het labyrint?
Geplaatst door:
JanN
Geplaatst op:
07-02-2020 06:15
JanN
Geplaatst op:
07-02-2020 06:15
Het probleem is gevonden!
Het probleem is schuimvorming. Wij gebruiken al jaren (sinds we de afwasmachine hebben) vaatwastabletten van de Jumbo (eigenmerk). Dit tot volle tevredeheid. Nu heb ik het kunnen terug-traceren dat de problemen zijn begonnen toen we met een nieuwe doos zijn begonnen. De blokjes waren toen een tijd niet te verkrijgen in de winkel, maar net voordat de blokjes op waren, waren ze weer beschikbaar in de winkel (nieuw recept? verandering van fabrikant? productiefout?).
Deze blokjes veroorzaken schuimvorming, dit zorgt ervoor dat de troebelheidssensor (die dus ook de niveau-detectie doet) niet het signaal geeft dat het water afgepompt is. De vaatwasser geeft code 15: verstopping.
Dit verklaart ook alles, oa dat de machine wel goed ging met soda / vaatwasser cleaner.
Gebruik nu blokjes van Sun, en de machine werkt als vanouds.
Het probleem is schuimvorming. Wij gebruiken al jaren (sinds we de afwasmachine hebben) vaatwastabletten van de Jumbo (eigenmerk). Dit tot volle tevredeheid. Nu heb ik het kunnen terug-traceren dat de problemen zijn begonnen toen we met een nieuwe doos zijn begonnen. De blokjes waren toen een tijd niet te verkrijgen in de winkel, maar net voordat de blokjes op waren, waren ze weer beschikbaar in de winkel (nieuw recept? verandering van fabrikant? productiefout?).
Deze blokjes veroorzaken schuimvorming, dit zorgt ervoor dat de troebelheidssensor (die dus ook de niveau-detectie doet) niet het signaal geeft dat het water afgepompt is. De vaatwasser geeft code 15: verstopping.
Dit verklaart ook alles, oa dat de machine wel goed ging met soda / vaatwasser cleaner.
Gebruik nu blokjes van Sun, en de machine werkt als vanouds.
Geplaatst door:
JanN
Geplaatst op:
07-02-2020 06:35
JanN
Geplaatst op:
07-02-2020 06:35
for the search engines, since I could not find this error code and solution in English / Deutsch
Whirlpool / Bauknecht error code 15 is blockage. The turbidity sensor is blocked by foam. The level detection is not triggered and therefore the drain pump keeps on running. Try less or another brand of detergent
Whirlpool / Bauknecht fehlercode 15 is verstopfung. Die OWI is abgeschirmt durch schaum. Versuchen Sie weniger Waschmittel
Whirlpool / Bauknecht error code 15 is blockage. The turbidity sensor is blocked by foam. The level detection is not triggered and therefore the drain pump keeps on running. Try less or another brand of detergent
Whirlpool / Bauknecht fehlercode 15 is verstopfung. Die OWI is abgeschirmt durch schaum. Versuchen Sie weniger Waschmittel
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-02-2020 21:36
bennie
Geplaatst op:
08-02-2020 21:36
Dat verwacht je ook niet, maar goed dat je het gevonden hebt
Geplaatst door:
Roland
Geplaatst op:
12-10-2020 20:10
Roland
Geplaatst op:
12-10-2020 20:10
Oplossing was in mijn geval om er kokend water in te gooien, en een zelf-reinigings programma te starten.
Geplaatst door:
Ohannes Vartinian
Geplaatst op:
06-11-2020 20:44
Ohannes Vartinian
Geplaatst op:
06-11-2020 20:44
Ik heb vandaag exact het zelfde probleem gehad. De vaatwasser gromde alleen maar en deed verder niks. Kokend heet water in gedaan en hij deed het weer.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)