Siemens SE64M362EU/82 geen warm water |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
PeterB
Geplaatst op:
19-12-2019 10:17
PeterB
Geplaatst op:
19-12-2019 10:17
Hallo allemaal,
De problemen met mijn vaatwasser begonnen ongeveer een week geleden. Zo ongeveer halverwege het kortste programma begon de vaatwasser te pompen (ik neem aan om het eerste spoelwater met het meeste vuil erin af te voeren). Echter bleef het apparaat in deze staat steken en de pomp bleef draaien met de deur open. Er kwam wel warme damp uit de machine dus de verwarming werkte nog. Na e.e.a. te hebben nagelezen wilde ik de mogelijkheid van water in de onderste bak uitsluiten; hier was inderdaad geen sprake van. De volgende dag kon ik echter weer een normaal programma laten uitvoeren: de vaat was weer schoon. Ik dacht dat er misschien toch ergens vocht in was gekomen wat later was verdampt waardoor de problemen waren opgelost.
Dit was helaas toch niet het geval, want enkele dagen geleden kreeg het apparaat opnieuw kuren: het programma duurde zo lang dat ik maar eens ging kijken wat er aan de hand was: bij het openen van de deur merkte ik op dat het water koud was en het display op 1 stond. Het vaatwastablet lag half opgelost op de bodem en de vaat was niet schoon. Hierop heb ik de vaat maar met de hand afgewassen en de machine gereset en nog een keer aangezet in de hoop te kunnen ontdekken wat de boosdoener zou kunnen zijn.
Wat ik ondertussen al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- de filters schoongemaakt;
- er zaten geen vreemde voorwerpen in het 'schoepenrad' van de afvoerpomp (hiervoor heb ik het afdekkapje verwijderd);
- het labyrint en de vlotterkamer schoongemaakt;
- er is niets te zien aan de printplaat van de aanstuurmodule, geen losse solderingen of andere indicaties van een defect relais;
- de geribbelde slang onder de kuip losgehaald, hier zat niets in;
- de sproeiers zijn niet verstopt en lopen gewoon door.
Omdat ik voorheen de vaatwasser uiteraard nooit leeg heb aangezet kan het zijn dat het niets is, maar het viel mij op dat het klinkt alsof het water eerder druppelt dan met een harde straal in de vaatwasser sproeit. Nu had ik gelezen dat dit kan duiden op een verstopping ergens waardoor de interne doorstroomsnelheid van het water te laag is om de verwarming in te schakelen. Kan dit kloppen en zo ja, gezien mijn eigen onderzoeksresultaten, wat is er dan waarschijnlijk kapot?
Alvast bedankt!
De problemen met mijn vaatwasser begonnen ongeveer een week geleden. Zo ongeveer halverwege het kortste programma begon de vaatwasser te pompen (ik neem aan om het eerste spoelwater met het meeste vuil erin af te voeren). Echter bleef het apparaat in deze staat steken en de pomp bleef draaien met de deur open. Er kwam wel warme damp uit de machine dus de verwarming werkte nog. Na e.e.a. te hebben nagelezen wilde ik de mogelijkheid van water in de onderste bak uitsluiten; hier was inderdaad geen sprake van. De volgende dag kon ik echter weer een normaal programma laten uitvoeren: de vaat was weer schoon. Ik dacht dat er misschien toch ergens vocht in was gekomen wat later was verdampt waardoor de problemen waren opgelost.
Dit was helaas toch niet het geval, want enkele dagen geleden kreeg het apparaat opnieuw kuren: het programma duurde zo lang dat ik maar eens ging kijken wat er aan de hand was: bij het openen van de deur merkte ik op dat het water koud was en het display op 1 stond. Het vaatwastablet lag half opgelost op de bodem en de vaat was niet schoon. Hierop heb ik de vaat maar met de hand afgewassen en de machine gereset en nog een keer aangezet in de hoop te kunnen ontdekken wat de boosdoener zou kunnen zijn.
Wat ik ondertussen al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- de filters schoongemaakt;
- er zaten geen vreemde voorwerpen in het 'schoepenrad' van de afvoerpomp (hiervoor heb ik het afdekkapje verwijderd);
- het labyrint en de vlotterkamer schoongemaakt;
- er is niets te zien aan de printplaat van de aanstuurmodule, geen losse solderingen of andere indicaties van een defect relais;
- de geribbelde slang onder de kuip losgehaald, hier zat niets in;
- de sproeiers zijn niet verstopt en lopen gewoon door.
Omdat ik voorheen de vaatwasser uiteraard nooit leeg heb aangezet kan het zijn dat het niets is, maar het viel mij op dat het klinkt alsof het water eerder druppelt dan met een harde straal in de vaatwasser sproeit. Nu had ik gelezen dat dit kan duiden op een verstopping ergens waardoor de interne doorstroomsnelheid van het water te laag is om de verwarming in te schakelen. Kan dit kloppen en zo ja, gezien mijn eigen onderzoeksresultaten, wat is er dan waarschijnlijk kapot?
Alvast bedankt!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
19-12-2019 20:00
bennie
Geplaatst op:
19-12-2019 20:00
Dag Peter.
Hier heb je alvast de tekeningen van je vaatwasser.
Als er te weinig water in de vaatwasser zit schakeld de schakelaar bij de rode pijl niet in en blijft het element uit.
Als er te weinig water is kan de pomp ook niet genoeg druk opbouwen.
Bij de blauwe pijl zit je waterhoogtemeting, is dit ook schoon of zit daar rommel tussen de vlotters?
Anders kan je ook nog een sodabeurt proberen.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Hier heb je alvast de tekeningen van je vaatwasser.
Als er te weinig water in de vaatwasser zit schakeld de schakelaar bij de rode pijl niet in en blijft het element uit.
Als er te weinig water is kan de pomp ook niet genoeg druk opbouwen.
Bij de blauwe pijl zit je waterhoogtemeting, is dit ook schoon of zit daar rommel tussen de vlotters?
Anders kan je ook nog een sodabeurt proberen.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
PeterB
Geplaatst op:
23-12-2019 11:39
PeterB
Geplaatst op:
23-12-2019 11:39
Hallo Bennie,
Bedankt voor je antwoord. Helaas ben ik nog niets verder gekomen met de sodabeurt. De machine pakt genoeg water en hoor de schakelaar bij de rode pijl dan ook klikken. Bij de blauwe pijl zit geen vuiligheid. Wel zag ik iets opvallends bij het verwarmingselement, zie foto. Wat kan deze bruine aanslag betekenen?
Bedankt voor je antwoord. Helaas ben ik nog niets verder gekomen met de sodabeurt. De machine pakt genoeg water en hoor de schakelaar bij de rode pijl dan ook klikken. Bij de blauwe pijl zit geen vuiligheid. Wel zag ik iets opvallends bij het verwarmingselement, zie foto. Wat kan deze bruine aanslag betekenen?
Geplaatst door:
PeterB
Geplaatst op:
23-12-2019 11:41
Gewijzigd op:
PeterB
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
23-12-2019 20:18
bennie
Geplaatst op:
23-12-2019 20:18
Okay, Mag ik dan toch een paar foto's van de print zien?
Meet ook eens de weerstand van het element.
Meet ook eens de weerstand van het element.
Geplaatst door:
PeterB
Geplaatst op:
03-01-2020 14:02
PeterB
Geplaatst op:
03-01-2020 14:02
Door de flitser van mijn telefoon ziet het er wel iets dramatischer uit dan zo op het oog. Het leek mij in eerste instantie niets geks te zijn. Als het anders zit hoor ik het graag. De voorkant ziet er prima uit dacht ik zo.
Het verwarmingselement meet 24,6 Ohm
Heb de NTC sensor ook gemeten en op de linker set pennen kwam 0.5 Ohm en de rechter stekker krijg ik er niet uit. Heb wel de aansluitingen in die stekker gemeten en kwam op 9,45 kOhm uit. Het apparaat zat niet in het stopcontact bij het meten.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
05-01-2020 13:26
Gewijzigd op:
bennie
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Bij 22 graden moet de NTC ongeveer 55 KiloOhm zijn.
Wat was de temperatuur toen jij de NTC meette/mat (altijd een lastig woord)
rest van de waardes zijn okay, en die bruine aanslag hoef je je geen zorgen om te maken.
Wat was de temperatuur toen jij de NTC meette/mat (altijd een lastig woord)
rest van de waardes zijn okay, en die bruine aanslag hoef je je geen zorgen om te maken.
Geplaatst door:
PeterB
Geplaatst op:
13-01-2020 13:48
PeterB
Geplaatst op:
13-01-2020 13:48
Dat was gewoon bij kamertemperatuur, rond de 20/21 graden. Zoals ik al zei, ik kreeg de stekker er niet uit. Ik weet niet of ik dan andere waarden te zien krijg.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
18-01-2020 19:17
bennie
Geplaatst op:
18-01-2020 19:17
Je kan die NTC uit het element trekken, hie zit in een rubber gestoken.
Misschien krijg je hem op die manier de stekker er uit.
Maat als hij bij kamertemperatuur nog geen 10K.Ohm is dan is de NTC niet goed meer.
Misschien krijg je hem op die manier de stekker er uit.
Maat als hij bij kamertemperatuur nog geen 10K.Ohm is dan is de NTC niet goed meer.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)