Siemens vaatwasser stopt na 1 minuut |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
23-11-2019 22:39
jhar1
Geplaatst op:
23-11-2019 22:39
Dat zal ongeveer een week of twee zijn geweest denk ik. We letten nog meer dan eerst op het verwijderen van zoveel mogelijk etensresten. Ik zal kijken of ik de motor kan testen, meten en dan 220 erop zetten. Ik verwacht echter dat er in koude toestand niets geks zal gebeuren. Naar mijn idee treedt de E25-melding op als er heet water weggepompt moet worden en de pomp dat niet redt ...
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-11-2019 12:55
Gewijzigd op:
bennie
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Dan zal de pomp het wel gewoon doen, maar ik kan me niet voorstellen dat deze last heeft van warm water.
Misschien dat de keerklep (431 op de tekening) blijft steken als die warm is.
Misschien dat de keerklep (431 op de tekening) blijft steken als die warm is.
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
24-11-2019 13:21
jhar1
Geplaatst op:
24-11-2019 13:21
Voor alle volledigheid:
als de E25-melding optreedt en ik de vaatwasser uitzet en weer aanzet om door het starten van een nieuw programma het water weg te pompen, hoor ik de pomp heel zacht pogen om op toeren te komen, de pogingen duren 1-1,5 seconde.
Dat doet ie een paar keer en dan stopt de vaatwasser weer met E25...
als de E25-melding optreedt en ik de vaatwasser uitzet en weer aanzet om door het starten van een nieuw programma het water weg te pompen, hoor ik de pomp heel zacht pogen om op toeren te komen, de pogingen duren 1-1,5 seconde.
Dat doet ie een paar keer en dan stopt de vaatwasser weer met E25...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-11-2019 13:45
bennie
Geplaatst op:
24-11-2019 13:45
Okay, misschien is hij dan kapot en kan hij dat snelle schakelen niet aan, maar dat kan je ook testen.
Of er zit rommel om de as wat soms wel/niet in de weg zit.
Heb je hem er al uit?
Of er zit rommel om de as wat soms wel/niet in de weg zit.
Heb je hem er al uit?
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
24-11-2019 13:47
jhar1
Geplaatst op:
24-11-2019 13:47
Nee, ik ben nu bezig met een online Windows-training.
Morgen maar even kijken of het lukt...
Morgen maar even kijken of het lukt...
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
25-11-2019 13:20
jhar1
Geplaatst op:
25-11-2019 13:20
Ik heb nog weer een run gedaan die eindigde in E25. De vaat is iig weer schoon.Het water dat in de vaatwasser dan blijft staan is 68 graden,bijna 20 hoger dan de ingestelde 50. Eerst maar laten afkoelen, dan water wegpompen en dan kijk ik naar de pomp en de terugslagklep...
Het viel me overigens op dat ik een tik hoorde als van een veer bij het openen van het frontpaneel.
Het viel me overigens op dat ik een tik hoorde als van een veer bij het openen van het frontpaneel.
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
25-11-2019 16:35
jhar1
Geplaatst op:
25-11-2019 16:35
De pomp eruitgehaald en toen viel me de "kraag" op achter het impellertje. Meteen deze weg gaan halen, er kwam geen eind aan leek het wel...
10 minuten later was 99 % verwijderd en viel het me op dat het impellertje met as weer in de axiale richting kan bewegen. Dat was eerst niet het geval, ik kan me voorstellen dat dit bij hoge temperaturen veel wrijvingsweerstand oplevert.
Ik had al ergens het volgende gelezen:
"De pompen doen niet alleen pompwerk, ze dienen ook als niveausensor. Ongeveer zo: Bij het waterinlaten wordt af en toe de hoofdpomp aangestuurd. De (mechanische) weerstand die de pomp ondervindt wordt electronisch gemeten en is een maat voor de vulgraad. Bij het afpompen wordt de afvoerpomp op een zelfde manier gebruikt om te bepalen of het afvoeren gereed is.Bij een niet goed werkend lager van zo'n pomp wordt extra weerstand veroorzaakt en komt het afpompen in de problemen. Ook komt voor dat het teruggemelde niveau daardoor niet correct is."
Met de run van vanmiddag is weer flink wat afwas gedaan, dus duurt het nog wel weer even voordat ik uitsluitsel heb over het resultaat.
Oh ja, de tik die ik hoorde kwam door de voorspanningsveer van het frontpaneel....
10 minuten later was 99 % verwijderd en viel het me op dat het impellertje met as weer in de axiale richting kan bewegen. Dat was eerst niet het geval, ik kan me voorstellen dat dit bij hoge temperaturen veel wrijvingsweerstand oplevert.
Ik had al ergens het volgende gelezen:
"De pompen doen niet alleen pompwerk, ze dienen ook als niveausensor. Ongeveer zo: Bij het waterinlaten wordt af en toe de hoofdpomp aangestuurd. De (mechanische) weerstand die de pomp ondervindt wordt electronisch gemeten en is een maat voor de vulgraad. Bij het afpompen wordt de afvoerpomp op een zelfde manier gebruikt om te bepalen of het afvoeren gereed is.Bij een niet goed werkend lager van zo'n pomp wordt extra weerstand veroorzaakt en komt het afpompen in de problemen. Ook komt voor dat het teruggemelde niveau daardoor niet correct is."
Met de run van vanmiddag is weer flink wat afwas gedaan, dus duurt het nog wel weer even voordat ik uitsluitsel heb over het resultaat.
Oh ja, de tik die ik hoorde kwam door de voorspanningsveer van het frontpaneel....
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
25-11-2019 18:43
bennie
Geplaatst op:
25-11-2019 18:43
Dat die pomp ook zo werkt is nieuw voor me, dat ga ik na zoeken.
Maar volgens mij heb je de boosdoener wel gevonden.
Laat maar weten of hij nu wel netjes zijn werk doet.
Maar volgens mij heb je de boosdoener wel gevonden.
Laat maar weten of hij nu wel netjes zijn werk doet.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
25-11-2019 18:58
bennie
Geplaatst op:
25-11-2019 18:58
Geplaatst door:
jhar1
Geplaatst op:
03-12-2019 08:55
jhar1
Geplaatst op:
03-12-2019 08:55
Het was zeker bij de 1e run spannend of de eerste minuten zonder problemen doorgekomen zouden worden en of na verloop van tijd weer een E25-melding zou optreden, maar niets van dat !
Na 3 succesvol verlopen vaatwasruns mag ik concluderen dat de vaatwasser het weer als vanouds doet !
Na 3 succesvol verlopen vaatwasruns mag ik concluderen dat de vaatwasser het weer als vanouds doet !
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)