Vaatwasser maakt hard tikkend geluid |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
07-08-2019 17:46
Stan
Geplaatst op:
07-08-2019 17:46
Dag Bennie,
Ik heb vandaag een nieuwe pomp in de bus gekregen. Deze heb ik zojuist gemonteerd. Ik durfde het namelijk niet aan om zelf de pomp op netstroom aan te sluiten, zo goed ben ik niet met elektronica (meer mechanisch van aard).
Welnu, er is een aantal ontwikkelingen. Na het inbouwen van de nieuwe pomp, viel het op dat in eerste instantie het getik gestopt was (ik heb aan voorwas-programma aangeklikt). Na een seconde of 20 begon het weer. Maar, als ik de klep open en dus het programma onderbreek, dan hoor ik opnieuw ongeveer 20 seconde na het sluiten van de klep geen getik. Dan pas begint het.
Ook stopt eens in de zoveel tijd het getik (was anderszins enorm ritmisch). Als het stopt is het 1 of 2 "maten".
Ik durfde voorheen het programma niet af te laten lopen, maar nu ik er vrijwel zeker van ben dat het geluid in de pompput zit, en dus niet elektronisch van aard is, ga ik eens kijken wat er gebeurt als de voorwas voltooid is.
Heb jij enig idee wat een volgende stap kan zijn? Ik heb echt het gevoel dat dit probleem gemakkelijk op te lossen is, als ik kan vinden waar het zit. Die pompput weet ik niet los te maken. Zou daar iets aan de hand kunnen zijn?
Ik heb vandaag een nieuwe pomp in de bus gekregen. Deze heb ik zojuist gemonteerd. Ik durfde het namelijk niet aan om zelf de pomp op netstroom aan te sluiten, zo goed ben ik niet met elektronica (meer mechanisch van aard).
Welnu, er is een aantal ontwikkelingen. Na het inbouwen van de nieuwe pomp, viel het op dat in eerste instantie het getik gestopt was (ik heb aan voorwas-programma aangeklikt). Na een seconde of 20 begon het weer. Maar, als ik de klep open en dus het programma onderbreek, dan hoor ik opnieuw ongeveer 20 seconde na het sluiten van de klep geen getik. Dan pas begint het.
Ook stopt eens in de zoveel tijd het getik (was anderszins enorm ritmisch). Als het stopt is het 1 of 2 "maten".
Ik durfde voorheen het programma niet af te laten lopen, maar nu ik er vrijwel zeker van ben dat het geluid in de pompput zit, en dus niet elektronisch van aard is, ga ik eens kijken wat er gebeurt als de voorwas voltooid is.
Heb jij enig idee wat een volgende stap kan zijn? Ik heb echt het gevoel dat dit probleem gemakkelijk op te lossen is, als ik kan vinden waar het zit. Die pompput weet ik niet los te maken. Zou daar iets aan de hand kunnen zijn?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
07-08-2019 17:48
Stan
Geplaatst op:
07-08-2019 17:48
Een korte update: na het voorwas-programma, liep het tikken nog even door. Helemaal aan het einde van het programma stopte het tikken terwijl de vaatwassen nog
1 keer naspoelde. Toen eindigde het programma met nog een paar tikken om dat laatste water af te laten lopen. Het lijkt er dus inderdaad op dat het iets met de afvoer te maken heeft.
Enig idee?
Tot nu toe heb je ons enorm geholpen. Daarvoor dank!
1 keer naspoelde. Toen eindigde het programma met nog een paar tikken om dat laatste water af te laten lopen. Het lijkt er dus inderdaad op dat het iets met de afvoer te maken heeft.
Enig idee?
Tot nu toe heb je ons enorm geholpen. Daarvoor dank!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
07-08-2019 19:02
bennie
Geplaatst op:
07-08-2019 19:02
Heb je onderin de pompput al gekeken of alles netjes op de plek zit?
Na de afvoerpomp zit een terugslagklep, is die ook in orde?
Anders moet je de linkerzijkant er af halen en kijken of je het geluid beter kan lokaliseren.
Kan zijn dat er een magneetventiel aan en uit gaat, maar volgens mij tikken die niet zo hard.
Na de afvoerpomp zit een terugslagklep, is die ook in orde?
Anders moet je de linkerzijkant er af halen en kijken of je het geluid beter kan lokaliseren.
Kan zijn dat er een magneetventiel aan en uit gaat, maar volgens mij tikken die niet zo hard.
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 11:34
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 11:34
In de pompput lijkt alles goed te zitten. Afdekking en het klepje voor de pomp nog eens goed bekeken, is niets mis mee.
Het geluid komt waarschijnlijk uit de onderkant, niet de zijkant. Het geluid is er dus ook met een gloednieuwe pomp.
Ik heb de afvoerslang losgekoppeld. Er lag een stukje glas in (en er stond nog water in, maar dat lijkt me de bedoeling? De terugslagklep waar jij over spreekt is dat flapje rubber op de plek waar de slang in de pompput gestoken is? Dat ventiel? Die lijkt naar behoren te werken, althans, ik kan hem in de richting naar de slang toe duwen en de andere richting gaat iets lastiger (maar lukt wel).
Of bedoelde jij met terugslagklep iets anders?
Ik ga zo even de hele afvoerslang bekijken, maar ik denk niet dat dat een geluid kan maken als daar iets mee mis is?
Kan het geluid niet uit de hittepomp of de alternatieve waterverdeler komen?
Overigens heeft hij gister twee korte programma's gedraaid, allebei met vrijwel constant de tik. De vaat kwam er schoon (en warm) uit. Wel kreeg ik na twee beurten de e15-melding weer en lag er inderdaad een beetje water onderin. Je zou bijna verwachten dat de lekkage en de tik iets met elkaar te maken moeten hebben, maar ik zou niet weten hoe.
Alvast enorm bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik hoop echt het probleem te kunnen vinden, ik zou namelijk nog graag een jaar of 2 met de vaatwasser door kunnen gaan
Het geluid komt waarschijnlijk uit de onderkant, niet de zijkant. Het geluid is er dus ook met een gloednieuwe pomp.
Ik heb de afvoerslang losgekoppeld. Er lag een stukje glas in (en er stond nog water in, maar dat lijkt me de bedoeling? De terugslagklep waar jij over spreekt is dat flapje rubber op de plek waar de slang in de pompput gestoken is? Dat ventiel? Die lijkt naar behoren te werken, althans, ik kan hem in de richting naar de slang toe duwen en de andere richting gaat iets lastiger (maar lukt wel).
Of bedoelde jij met terugslagklep iets anders?
Ik ga zo even de hele afvoerslang bekijken, maar ik denk niet dat dat een geluid kan maken als daar iets mee mis is?
Kan het geluid niet uit de hittepomp of de alternatieve waterverdeler komen?
Overigens heeft hij gister twee korte programma's gedraaid, allebei met vrijwel constant de tik. De vaat kwam er schoon (en warm) uit. Wel kreeg ik na twee beurten de e15-melding weer en lag er inderdaad een beetje water onderin. Je zou bijna verwachten dat de lekkage en de tik iets met elkaar te maken moeten hebben, maar ik zou niet weten hoe.
Alvast enorm bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik hoop echt het probleem te kunnen vinden, ik zou namelijk nog graag een jaar of 2 met de vaatwasser door kunnen gaan
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 11:53
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 11:53
Een vraagje, zou het iets te maken kunnen hebben met deze zijkant (warmtewisselaar?). Ziet er namelijk erg vies uit. Behoor ik dat schoon te maken?
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 12:27
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 12:27
Zojuist de nieuwe pomp aangesloten maar niet erin gestopt, ik heb juist de oude (niet-aangesloten) pomp op z'n plek gezet. De nieuwe pomp ging dus buiten de vaatwasser draaien. Daar kwam het geluid niet vandaan, hij deed het uitstekend.
De tik was er nog steeds. Dus terwijl de pomp überhaupt niet draaide. Dus daar heeft het geheel niets mee te maken. Ik denk echt dat het iets bij de hittepomp is, kan dat?
De tik was er nog steeds. Dus terwijl de pomp überhaupt niet draaide. Dus daar heeft het geheel niets mee te maken. Ik denk echt dat het iets bij de hittepomp is, kan dat?
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 12:43
Gewijzigd op:
08-08-2019 12:50
Stan
Geplaatst op:
08-08-2019 12:43
Gewijzigd op:
08-08-2019 12:50
Nog een update (sorry daarvoor). Ik ben er vrij zeker van dat de tik komt uit de "motor van de waterwissel" nr 0441 op de exploded view. Om dat te testen wil ik hem ofwel eruit halen (geen idee of jij weet hoe ik dat het beste kan doen?) of loskoppelen en nog eens laten draaien. Dat laatste zou direct uitsluitsel kunnen geven, maar ik weet niet of ik dit zo kan doen? Of dat de vaatwasser dan een error geeft/er iets kapot gaat? Bij voorbaat dank!
Stan
Update: Ik heb hem toch losgekoppeld, stuk was 'ie toch. Met de 'alternatieve waterverdeler' en de 'motor van de waterwissel' losgekoppeld, hoor ik geen tik meer. Ik ga hem nu proberen eruit te halen om te kijken of ik zie wat er fout ging.
Stan
Update: Ik heb hem toch losgekoppeld, stuk was 'ie toch. Met de 'alternatieve waterverdeler' en de 'motor van de waterwissel' losgekoppeld, hoor ik geen tik meer. Ik ga hem nu proberen eruit te halen om te kijken of ik zie wat er fout ging.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-08-2019 19:31
bennie
Geplaatst op:
08-08-2019 19:31
Sorry zeggen is hier niet nodig
Ik wist niet dat die gelijk in het begin meedraaide.
Maar het lijkt wel of de tandwielen dan versleten zijn en zo langs elkaar heen klappen.
Ik heb nog wat info gevonden over die waterverdeler.
Hij zit vast aan de pompput, of je moet er van de onderkant bij of je moet eerst de hele pompput er uit halen.
de terugslagklep is onderdeel 431 op de tekening.
Hier heb je foto's van een nieuwe waterverdeler.
Ik wist niet dat die gelijk in het begin meedraaide.
Maar het lijkt wel of de tandwielen dan versleten zijn en zo langs elkaar heen klappen.
Ik heb nog wat info gevonden over die waterverdeler.
Hij zit vast aan de pompput, of je moet er van de onderkant bij of je moet eerst de hele pompput er uit halen.
de terugslagklep is onderdeel 431 op de tekening.
Hier heb je foto's van een nieuwe waterverdeler.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)