Vaatwasser maakt hard tikkend geluid |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 10:31
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 10:31
Beste mensen,
Sinds een paar dagen maakt mijn vaatwasser een raar, hard tikkend geluid. Het begon toen hij het water niet goed afspoelde, er stond een laag in. Ik heb vervolgens het filter goed schoongemaakt en een onderhoudstablet erin gedaan, waarna alles weer goed werkte.
Echter, gisteren kreeg ik een E15 melding, wat betekent dat er water onderin staat. Dat kan komen vanwege een lekkage, maar in mijn geval is het wellicht omdat ik de vaatwatter uit de inbouw heb gehaald, waarbij het apparaat niet constant waterpas heeft gestaan. Na het schoonmaken van de onderkant, ging de foutmelding weg, maar nu is er een harde tik overgebleven.
Het lijkt erop dat de vaatwasser geen water aanvoert, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik hem niet aan durf te laten staan nu dit geluid klinkt. Het kan dus zijn dat later in het programma de tik zou stoppen en/of er alsnog water wordt aangevoerd. Maar zoals in de gelinkte video te horen is, klinkt de tik nogal hard. Ook is het niet een "mechanische" tik, zover ik weet, maar komt het eerder in de buurt van iets elektronisch. Ik dacht daarom ook dat het misschien iets met het relais te maken had.
In ieder geval, ik link hier even een video van de vaatwasser. Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem? En is er een oplossing voor?
https://youtu.be/3uTda4y76Ms
Sinds een paar dagen maakt mijn vaatwasser een raar, hard tikkend geluid. Het begon toen hij het water niet goed afspoelde, er stond een laag in. Ik heb vervolgens het filter goed schoongemaakt en een onderhoudstablet erin gedaan, waarna alles weer goed werkte.
Echter, gisteren kreeg ik een E15 melding, wat betekent dat er water onderin staat. Dat kan komen vanwege een lekkage, maar in mijn geval is het wellicht omdat ik de vaatwatter uit de inbouw heb gehaald, waarbij het apparaat niet constant waterpas heeft gestaan. Na het schoonmaken van de onderkant, ging de foutmelding weg, maar nu is er een harde tik overgebleven.
Het lijkt erop dat de vaatwasser geen water aanvoert, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik hem niet aan durf te laten staan nu dit geluid klinkt. Het kan dus zijn dat later in het programma de tik zou stoppen en/of er alsnog water wordt aangevoerd. Maar zoals in de gelinkte video te horen is, klinkt de tik nogal hard. Ook is het niet een "mechanische" tik, zover ik weet, maar komt het eerder in de buurt van iets elektronisch. Ik dacht daarom ook dat het misschien iets met het relais te maken had.
In ieder geval, ik link hier even een video van de vaatwasser. Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem? En is er een oplossing voor?
https://youtu.be/3uTda4y76Ms
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 14:16
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 14:16
Het tikt wel heel hard voor een relais, ik denk eerder dat er iets in de afvoerpomp zit en dat de schoep geblokkeerd word, en af en toe een slag kan maken.
Je hoort de motor ook zoemen, maar niet draaien.
Als je een vaatwasser start pompt hij ook eerst het restwater af en laat dan pas water binnen.
Mag ik alle gegevens van het typeplaatje dat op de deurrand staat?
Je hoort de motor ook zoemen, maar niet draaien.
Als je een vaatwasser start pompt hij ook eerst het restwater af en laat dan pas water binnen.
Mag ik alle gegevens van het typeplaatje dat op de deurrand staat?
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 15:11
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 15:11
Tuurlijk. Dankje voor de moeite!
Siemens
E-Nr.
SX66M053EU/21
FD 9008 000777
Type SD6P1S
010080347975000778
220-240V (ik voeg t allemaal maar toe, ook al spreekt het voor zich).
5060 Hz
2,0 - 2,4 KW
10/16A
Verder nog iets nodig? Ik weet weinig van vaatwassers, maar ik ben enigszins goed met techniek, dus als ik weet waar het probleem kan zitten, kan ik kijken of ik evt iets kan vervangen of repareren.
Bij voorbaat dank!
Siemens
E-Nr.
SX66M053EU/21
FD 9008 000777
Type SD6P1S
010080347975000778
220-240V (ik voeg t allemaal maar toe, ook al spreekt het voor zich).
5060 Hz
2,0 - 2,4 KW
10/16A
Verder nog iets nodig? Ik weet weinig van vaatwassers, maar ik ben enigszins goed met techniek, dus als ik weet waar het probleem kan zitten, kan ik kijken of ik evt iets kan vervangen of repareren.
Bij voorbaat dank!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 15:33
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 15:33
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Onderdeel 0455 is je afvoerpomp, die zie je wel zitten als je het plint van de bak onder de vaatwasser afhaalt.
Hij zit vast met een banjonet aansluiting.
Lipje opzij drukken en een kwartslag draaien.
Er komt dan wel wat water vrij, probeer dat maar op te vangen met een handdoek oid.
Kijk maar eens of het daar nog schoon is.
Onderdeel 0455 is je afvoerpomp, die zie je wel zitten als je het plint van de bak onder de vaatwasser afhaalt.
Hij zit vast met een banjonet aansluiting.
Lipje opzij drukken en een kwartslag draaien.
Er komt dan wel wat water vrij, probeer dat maar op te vangen met een handdoek oid.
Kijk maar eens of het daar nog schoon is.
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 17:58
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 17:58
Gedaan. Dat ziet er schoon uit, al is het rubberen ringetje een beetje poreus. Zou evt iets te maken kunnen hebben met het water en de e15 melding, maar als ik aan het rad draai, hoor ik niet iets vreemds.
Enig idee wat het anders kan zijn? Evt de pomppot? Dat daar iets verstopt is? Kan zo 1.2.3. niet zien hoe ik die los maak.
Nogmaals dank!
Enig idee wat het anders kan zijn? Evt de pomppot? Dat daar iets verstopt is? Kan zo 1.2.3. niet zien hoe ik die los maak.
Nogmaals dank!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 18:28
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 18:28
Je kan de pomp even testen met een losse voeding. Pompje loopt op 230 volt.
Je pakt een stekker met snoer, en aan de fase en nul knijp je van die platte stekkertjes.
Je pakt een stekker met snoer, en aan de fase en nul knijp je van die platte stekkertjes.
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 19:00
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 19:00
Zou ik ook de pomp aan de voeding in de vaatwasser kunnen hangen en dan het water eraf halen? Of is dat slecht voor de vaatwasser?
Ik zou namelijk niet weten hoe ik aan zo'n plugje kom waar de pomp gebruik van maakt
Ik zou namelijk niet weten hoe ik aan zo'n plugje kom waar de pomp gebruik van maakt
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 19:06
Gewijzigd op:
06-08-2019 19:08
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 19:06
Gewijzigd op:
06-08-2019 19:08
Geplaatst door:
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 19:14
Stan
Geplaatst op:
06-08-2019 19:14
Ik kan hem soepel draaien. Een paar graden of echt grote stukken, ik voel een beetje weerstand maar hij beweegt zelf niet door of iets dergelijks. Zal ik even een filmpje maken van het draaien?
Denk je dat de pomp misschien stuk is, aangezien dat draaien gewoon soepel gaat?
Denk je dat de pomp misschien stuk is, aangezien dat draaien gewoon soepel gaat?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 19:45
bennie
Geplaatst op:
06-08-2019 19:45
Test hem maar een keer buiten de machine, dan weet je gelijk of de pomp zelf het geluid maakt, ik denk haast van wel.
Maar ik weet het liever zeker.
Maar ik weet het liever zeker.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)