Problemen met de watertoevoer |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Rolf
Geplaatst op:
29-07-2020 09:13
Rolf
Geplaatst op:
29-07-2020 09:13
Hallo Bennie, hij lijkt het inmiddels toch weer te doen.
Het is een Miele G 5500 SC.
Het probleem was: na programma starten pompt hij even af, daarna verscheen de melding "Watertoevoer" in het display.
Na het eerste sodabad deed hij een wasbeurt leeg op intensief met turbo weer goed. Daarna vol, ook weer intensief, weer melding Watertoevoer.
Filtertje in de toevoerklep was niet verstopt, toch nog steeds die melding.
Weer een sodabad, daarna leeg intensief zonder turbo (duurt dus langer).
Zout bijgevuld, wat hier officieel niet hoeft, maar goed.
Sodabad geeft witte aanslag op het metaal. Daarom ongeveer een kwart liter azijn in twee liter warm water een uur laten inweken, daarna weer leeg op intensief met turbo. Witte soda-aanslag was weg.
Meer zout bijgevuld want melding 'vul zout bij' verscheen weer.
Daarna nog een keer leeg op snel, en nog een keer leeg op intensief. Dat werkte allemaal. De watertoevoer kan het niet zijn, denk je dan.
Uiteindelijk vol op intensief, werkte ook.
Het is een Miele G 5500 SC.
Het probleem was: na programma starten pompt hij even af, daarna verscheen de melding "Watertoevoer" in het display.
Na het eerste sodabad deed hij een wasbeurt leeg op intensief met turbo weer goed. Daarna vol, ook weer intensief, weer melding Watertoevoer.
Filtertje in de toevoerklep was niet verstopt, toch nog steeds die melding.
Weer een sodabad, daarna leeg intensief zonder turbo (duurt dus langer).
Zout bijgevuld, wat hier officieel niet hoeft, maar goed.
Sodabad geeft witte aanslag op het metaal. Daarom ongeveer een kwart liter azijn in twee liter warm water een uur laten inweken, daarna weer leeg op intensief met turbo. Witte soda-aanslag was weg.
Meer zout bijgevuld want melding 'vul zout bij' verscheen weer.
Daarna nog een keer leeg op snel, en nog een keer leeg op intensief. Dat werkte allemaal. De watertoevoer kan het niet zijn, denk je dan.
Uiteindelijk vol op intensief, werkte ook.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
31-07-2020 20:58
bennie
Geplaatst op:
31-07-2020 20:58
hopen dat hij het ook volhoudt.
Geplaatst door:
Rolf
Geplaatst op:
20-09-2020 10:41
Rolf
Geplaatst op:
20-09-2020 10:41
Toch nog even hoe het afliep.
Na 2 wasbeurten op het heetste programma was het probleem weer terug, en sodabadjes hielpen niet. Miele serviceman laten komen. De flowsensor die de inkomende waterstroom meet, was defect en is vervangen.
De serviceman had een paar zinnige opmerkingen.
1. Een sodabad helpt eerder tegen problemen met waterafvoer, niet waterinvoer.
2. Programma Automatisch meet hoe vuil het spoelwater is, en past waterwarmte en duur van het programma daar op aan. Dus als je dat aanzet, zegt-ie dat het 2 uur duurt, maar als de vaat niet erg vies is, kan-ie zomaar in een uur klaar zijn.
Dat is dus beter dan altijd op zijn heetst. Ik zag meteen de energierekening omhoog schieten toen we dat gingen gebruiken. En het is ook beter dan Eco, want dat zit er alleen op om aan het A+ energielabel te voldoen.
Na 2 wasbeurten op het heetste programma was het probleem weer terug, en sodabadjes hielpen niet. Miele serviceman laten komen. De flowsensor die de inkomende waterstroom meet, was defect en is vervangen.
De serviceman had een paar zinnige opmerkingen.
1. Een sodabad helpt eerder tegen problemen met waterafvoer, niet waterinvoer.
2. Programma Automatisch meet hoe vuil het spoelwater is, en past waterwarmte en duur van het programma daar op aan. Dus als je dat aanzet, zegt-ie dat het 2 uur duurt, maar als de vaat niet erg vies is, kan-ie zomaar in een uur klaar zijn.
Dat is dus beter dan altijd op zijn heetst. Ik zag meteen de energierekening omhoog schieten toen we dat gingen gebruiken. En het is ook beter dan Eco, want dat zit er alleen op om aan het A+ energielabel te voldoen.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-09-2020 21:22
bennie
Geplaatst op:
24-09-2020 21:22
Mooi dat het opgelost is, van dat sodabad heeft hij gelijk, maar het helpt ook tegen problemen met de waterhoogtemeting, en als die denkt dat er genoeg water in zit vult hij ook niet meer bij, en bijvullen valt onder watertoevoer
Geplaatst door:
Eelco
Geplaatst op:
07-12-2021 12:00
Eelco
Geplaatst op:
07-12-2021 12:00
Dag Bennie,
Hartelijk dank voor de tip van het soda bad! Ook hier een Miele van ca. 2 jaar oud die dagelijks op eco stand heeft gedraaid. Opeens een probleem met de water toevoer. Ik heb alle storing instructies van de handleiding gevolgd zonder resultaat. Daarna heb ik de soda-bad instructies van dit forum gevolgd (zonder het leeglaten van de afvoer overigens) en inmiddels heeft de machine 3 beurten gedraaid zonder problemen. Dus het lijkt verholpen. Het soda bad kan dus wel degelijk een oplossing zijn voor dit probleem in de toevoer (dit was geen afvoer probleem). Hartelijk dank!
Hartelijk dank voor de tip van het soda bad! Ook hier een Miele van ca. 2 jaar oud die dagelijks op eco stand heeft gedraaid. Opeens een probleem met de water toevoer. Ik heb alle storing instructies van de handleiding gevolgd zonder resultaat. Daarna heb ik de soda-bad instructies van dit forum gevolgd (zonder het leeglaten van de afvoer overigens) en inmiddels heeft de machine 3 beurten gedraaid zonder problemen. Dus het lijkt verholpen. Het soda bad kan dus wel degelijk een oplossing zijn voor dit probleem in de toevoer (dit was geen afvoer probleem). Hartelijk dank!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
07-12-2021 21:28
bennie
Geplaatst op:
07-12-2021 21:28
Mooi om te horen, graag gedaan
Geplaatst door:
Eelco
Geplaatst op:
11-12-2021 18:20
Eelco
Geplaatst op:
11-12-2021 18:20
Helaas toch te vroeg gejuicht. Na 3 beurten goed gedraaid te hebben, gaf hij opeens storing F13. Een nieuwe soda beurt leverde dit keer geen effect op.
Naar aanleiding van de opmerking van Rolf ben ik gaan kijken naar de flow meter. Op youtube staat een filmpje van iemand die een flow meter diode vervangt:
"MIELE DISHWASHER FLOW METER - EASY REPAIR ✨" hier de link
https://youtu.be/z5aifOHrDnw
Ik heb het nummer van het onderdeel opgezocht voor mijn vaatwasser versie. Deze was bij onderdelenexpert.nl op voorraad.
https://www.onderdelenexpert.nl/miele-reedcontact-flowmeter-vaatwasser-5544030
Volgens het youtube filmpje vervangen. Voorlopig draait de machine weer.
Naar aanleiding van de opmerking van Rolf ben ik gaan kijken naar de flow meter. Op youtube staat een filmpje van iemand die een flow meter diode vervangt:
"MIELE DISHWASHER FLOW METER - EASY REPAIR ✨" hier de link
https://youtu.be/z5aifOHrDnw
Ik heb het nummer van het onderdeel opgezocht voor mijn vaatwasser versie. Deze was bij onderdelenexpert.nl op voorraad.
https://www.onderdelenexpert.nl/miele-reedcontact-flowmeter-vaatwasser-5544030
Volgens het youtube filmpje vervangen. Voorlopig draait de machine weer.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-12-2021 15:59
bennie
Geplaatst op:
13-12-2021 15:59
Mooi om te horen eelco
Geplaatst door:
Nathalie
Geplaatst op:
26-07-2023 20:16
Nathalie
Geplaatst op:
26-07-2023 20:16
Hier identiek het zelfde probleem, soda al geprobeerd, zonder resultaat …
Geplaatst door:
Japi
Geplaatst op:
17-08-2023 17:16
Japi
Geplaatst op:
17-08-2023 17:16
Mijn Miele G646 SC stopte ermee. Op de bodemplaat lag water, waardoor de machine op storing sprong. Water verwijderd. Machine aangezet en ik zag dat er water uit de circulatiepomp lekte. Vervolgens de scheidingswand van de circulatiepomp vervangen. Daarna werkte de machine weer als vanouds.
Een week later ging de machine op storing met als fout "watertoevoer/waterafvoer".
Ik heb het zeefje in de watertoevoerslang schoongemaakt. Ik heb de terugslagklep vervangen. Het filter schoongemaakt. Via een testprogramma de vaatwasser met soda laten draaien. De niveauregelaar die op het pomphuis zit vervangen. Het slangetje van de andere drukregelaar doorgeblazen, de regelaar klikt hierbij, en de multimeter gaf aan dat de schakelaar schakelt.
De machine lijkt alles gewoon te doen. Water wordt weggepompt, water wordt binnengelaten. Water wordt rondgepompt. Maar na een seconde of vijf stopt de machine en geeft het lampje watertoevoer/waterafvoer de storing aan.
Steeds hetzelfde. Leegpompen gaat zonder problemen. Vollopen ook. Rondpompen werkt een vijftal seconden. En dan storing.
En na het vervangen van de scheidingswand van de circulatiepomp heeft de machine een week zonder problemen gefunctioneerd.
Iemand een idee war dit kan zijn?
Moet de machine misschien gereset worden? En hoe doe ik dat dan?
Of zie ik een sensor over het hoofd?
Of iets anders?
Graag jullie zienswijze op deze kwestie.
Een week later ging de machine op storing met als fout "watertoevoer/waterafvoer".
Ik heb het zeefje in de watertoevoerslang schoongemaakt. Ik heb de terugslagklep vervangen. Het filter schoongemaakt. Via een testprogramma de vaatwasser met soda laten draaien. De niveauregelaar die op het pomphuis zit vervangen. Het slangetje van de andere drukregelaar doorgeblazen, de regelaar klikt hierbij, en de multimeter gaf aan dat de schakelaar schakelt.
De machine lijkt alles gewoon te doen. Water wordt weggepompt, water wordt binnengelaten. Water wordt rondgepompt. Maar na een seconde of vijf stopt de machine en geeft het lampje watertoevoer/waterafvoer de storing aan.
Steeds hetzelfde. Leegpompen gaat zonder problemen. Vollopen ook. Rondpompen werkt een vijftal seconden. En dan storing.
En na het vervangen van de scheidingswand van de circulatiepomp heeft de machine een week zonder problemen gefunctioneerd.
Iemand een idee war dit kan zijn?
Moet de machine misschien gereset worden? En hoe doe ik dat dan?
Of zie ik een sensor over het hoofd?
Of iets anders?
Graag jullie zienswijze op deze kwestie.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)