Problemen met de watertoevoer |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Jan George Koomen
Geplaatst op:
12-04-2019 19:14
Jan George Koomen
Geplaatst op:
12-04-2019 19:14
Heb een probleempje met mijn Miele vaatwasser van het type G 975 SC plus.
Bij het starten van een nieuw was programma, gaat mijn vaatwasser eerst water afvoeren en als dit proces achter de rug is begint hij met het water toevoeren. Nu doet hij dit gedurende ongeveer 5 seconden en stopt dan met water toevoeren en het rode lampje watertoevoer/water gaat knipperen. Dan doet de vaatwasser weer een poging om water toe te voeren en na weer gedurende ongeveer 5 sec stopt het water toevoeren en gaat het rode lampje weer knipperen. Dit proces blijft zich gedurende een bepaalde tijd of een bepaald aantal herhalen en dan gaat het lampje permanent branden. Als ik het programma spoelen gebruik dan functioneert het de ene keer wel en de andere keer niet, vaker niet dan wel. Ik heb de vaatwasser al ontleed en gecontroleerd of de watertoevoer slang met waterslot normaal functioneren, deze functioneren naar behoren, verder alle slangen nagekeken, gekeken of er lekkages waren en niets geen vreemde zaken kunnen ontdekken. Naar mijn mening is de volgende oorzaak waarschijnlijk een sensor die niet meer naar behoren functioneert en dus niet goed meer registreert dat er water toegevoerd wordt, dit om te voorkomen dat er oneindig veel water toegevoerd kan worden. Mijn vraag is dus, welke sensoren kunnen deze melding veroorzaken en kunnen deze gecontroleerd en vervangen worden ?
Bij het starten van een nieuw was programma, gaat mijn vaatwasser eerst water afvoeren en als dit proces achter de rug is begint hij met het water toevoeren. Nu doet hij dit gedurende ongeveer 5 seconden en stopt dan met water toevoeren en het rode lampje watertoevoer/water gaat knipperen. Dan doet de vaatwasser weer een poging om water toe te voeren en na weer gedurende ongeveer 5 sec stopt het water toevoeren en gaat het rode lampje weer knipperen. Dit proces blijft zich gedurende een bepaalde tijd of een bepaald aantal herhalen en dan gaat het lampje permanent branden. Als ik het programma spoelen gebruik dan functioneert het de ene keer wel en de andere keer niet, vaker niet dan wel. Ik heb de vaatwasser al ontleed en gecontroleerd of de watertoevoer slang met waterslot normaal functioneren, deze functioneren naar behoren, verder alle slangen nagekeken, gekeken of er lekkages waren en niets geen vreemde zaken kunnen ontdekken. Naar mijn mening is de volgende oorzaak waarschijnlijk een sensor die niet meer naar behoren functioneert en dus niet goed meer registreert dat er water toegevoerd wordt, dit om te voorkomen dat er oneindig veel water toegevoerd kan worden. Mijn vraag is dus, welke sensoren kunnen deze melding veroorzaken en kunnen deze gecontroleerd en vervangen worden ?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 11:55
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 11:55
Of de flowmeter registreert een verkeerde hoeveelheid aangevoerd water, of je niveauregelaar registreerd een verkeerde waterhoogte.
Een flowmeter kan je niet controleren, maar de niveauschakelaar heeft een rubber slangentje die verstopt kan zitten.
blaas die maar eens door.
Een sodabeurtje kan ook wel eens helpen.
SODA beurt:
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Een flowmeter kan je niet controleren, maar de niveauschakelaar heeft een rubber slangentje die verstopt kan zitten.
blaas die maar eens door.
Een sodabeurtje kan ook wel eens helpen.
SODA beurt:
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
Jan George Koomen
Geplaatst op:
13-04-2019 20:53
Jan George Koomen
Geplaatst op:
13-04-2019 20:53
Beste bennie,
Je Soda beurtje heeft geholpen, bedankt voor het antwoord en de tip van het Soda beurtje, had het niet gedacht dat het dus zo simpel kon zijn en dus een kwestie van vervuiling van het een of het ander...
Je Soda beurtje heeft geholpen, bedankt voor het antwoord en de tip van het Soda beurtje, had het niet gedacht dat het dus zo simpel kon zijn en dus een kwestie van vervuiling van het een of het ander...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 21:26
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 21:26
Dan was het waarschijnlijk vervuiling bij de niveauschakelaar.
Soms is het heel eenvoudig.
Vaak gebruiken mensen ook alleen maar eco programmas om energie te besparen, maar weten niet dat dit ten koste gaat van de machine.
Bij wassen met lage temperaturen koekt het vet overal aan en krijg je verstoppingen.
Wat is dan ecologischer? een paar kilowatuur extra of een vaatwasser e.d. na een paar jaar al weggooien.
regelmatig een heet programma en af en toe een sodabeurt verlengt de levensduur aanzienlijk.
Soms is het heel eenvoudig.
Vaak gebruiken mensen ook alleen maar eco programmas om energie te besparen, maar weten niet dat dit ten koste gaat van de machine.
Bij wassen met lage temperaturen koekt het vet overal aan en krijg je verstoppingen.
Wat is dan ecologischer? een paar kilowatuur extra of een vaatwasser e.d. na een paar jaar al weggooien.
regelmatig een heet programma en af en toe een sodabeurt verlengt de levensduur aanzienlijk.
Geplaatst door:
Jan George Koomen
Geplaatst op:
13-04-2019 21:33
Jan George Koomen
Geplaatst op:
13-04-2019 21:33
Hallo bennie, je hebt gelijk, gebruikte wel regelmatig het warmste programma maar kennelijk niet genoeg, ga voortaan niet meer op de spaarstand vaatwassen...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 21:40
bennie
Geplaatst op:
13-04-2019 21:40
Ik heb er zelf 1 van 14 jaar oud en was altijd op het heetste programma,en nog geen centje pijn.
op de lange termijn is het goedkoper.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben.
op de lange termijn is het goedkoper.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben.
Geplaatst door:
Rolf
Geplaatst op:
26-07-2020 11:12
Rolf
Geplaatst op:
26-07-2020 11:12
Bennie, bedankt voor de tip!
Die van ons schee d'r van het ene op het andere moment mee uit. Filter van de watertoevoer kon het haast niet zijn, want pas 2 jaar geleden nieuw geplaatst tegelijk met net zo'n klep voor de wasmachine, en die geen vertoont geen problemen.
Dus maar meteen soda-bad. En jawel, hij doet het weer prima!
We vaatwassen inderdaad altijd op de eco-stand. Dat wordt dus vanaf nu wat vaker op de heetste stand
Die van ons schee d'r van het ene op het andere moment mee uit. Filter van de watertoevoer kon het haast niet zijn, want pas 2 jaar geleden nieuw geplaatst tegelijk met net zo'n klep voor de wasmachine, en die geen vertoont geen problemen.
Dus maar meteen soda-bad. En jawel, hij doet het weer prima!
We vaatwassen inderdaad altijd op de eco-stand. Dat wordt dus vanaf nu wat vaker op de heetste stand
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
26-07-2020 14:25
bennie
Geplaatst op:
26-07-2020 14:25
Graag gedaan Rolf.
Fijn om te horen.
Fijn om te horen.
Geplaatst door:
Rolf
Geplaatst op:
27-07-2020 19:01
Rolf
Geplaatst op:
27-07-2020 19:01
Helaas. Toch weer het zelfde probleem . Dan toch maar de watertoevoer controleren.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
27-07-2020 19:58
bennie
Geplaatst op:
27-07-2020 19:58
Welke lampjes gaan er branden/knipperen dan?
En mag ik de gegevens van het type plaatje op de deurrand?
En mag ik de gegevens van het type plaatje op de deurrand?
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)