Vaatwasser wilt niet starten |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Niels
Geplaatst op:
12-02-2019 16:37
Niels
Geplaatst op:
12-02-2019 16:37
Hallo, ik heb een vraag waar ik mijn hersenen over blijf breken.
Mijn vaatwasser: een AEG oko favorit (D9000) smal model heeft het volgende probleem. Ik kan hem met de hoofdschakelaar aanzetten, echter gebeurd er niets wanneer ik een programma probeer te selecteren. Zo nu en dan, kan ik wél een programma selecteren en in dit geval start de vaatwasser ook zonder problemen zijn programma en maakt dit vervolgens ook weer zonder problemen af. Daarna vertoont de vaatwasser weer dezelfde problemen enzovoorts. Het bedieningspaneel bestaat alleen uit knoppen met lampjes ernaast, deze gaan branden als ik een programma kan selecteren, als ze niet gaan branden na het indrukken dan voert mijn vaatwasser dus niets uit. Het lampje van de hoofdschakelaar blijft wel altijd reageren, dat is het vreemde. De vaatwasser geeft ook niets van foutmeldingen. Aanvankelijk gebeurde dit zo nu en dan en was in het geval de vaatwasser met een paar momenten rust (hoogstens enkele uren) weer als de oude. Nu gebeurt het echter vrijwel altijd na 1 wasbeurt en de periode tussen twee wasbeurten in (momenteel +- een week) lijkt steeds langer te worden (alsof er een elektronisch onderdeel steeds meer tijd nodig heeft om op te laden/ de machine in zijn geheel meer tijd nodig heeft om aan een bepaalde voorwaarde te kunnen voldoen). Met een vriend had ik bedacht dat er wellicht een van de relais op de printplaat niet meer lekker functioneert, maar de elektronica zaak bij ons in het dorp ontkrachtte deze conclusie met als reden dat als hij zo nu en dan functioneert de printplaat niet defect kan zijn. Heeft er iemand enig idee wat dit dan wel zou kunnen zijn? Ik ben namelijk bang dat het inschakelen van de hulp van een monteur een erg dure reparatie wordt voor dat wat het probleem is of anderszijds resulteert in de conclusie dat we beter een nieuwe kunnen kopen.
Ik heb reeds geprobeerd:
- Zout bijvullen, filters schoonmaken e.d.
- Stekker uittrekken en opnieuw insteken (met verschillende wachttijden)
- Verschillende knoppen tegelijkertijd indrukken op zoek naar een reset functie, zonder succes(de handleiding spreekt hier niet over)
- Printplaat gedemonteerd en bekeken/ doorgemeten (zo snel niets vreemds te zien)
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen
Mijn vaatwasser: een AEG oko favorit (D9000) smal model heeft het volgende probleem. Ik kan hem met de hoofdschakelaar aanzetten, echter gebeurd er niets wanneer ik een programma probeer te selecteren. Zo nu en dan, kan ik wél een programma selecteren en in dit geval start de vaatwasser ook zonder problemen zijn programma en maakt dit vervolgens ook weer zonder problemen af. Daarna vertoont de vaatwasser weer dezelfde problemen enzovoorts. Het bedieningspaneel bestaat alleen uit knoppen met lampjes ernaast, deze gaan branden als ik een programma kan selecteren, als ze niet gaan branden na het indrukken dan voert mijn vaatwasser dus niets uit. Het lampje van de hoofdschakelaar blijft wel altijd reageren, dat is het vreemde. De vaatwasser geeft ook niets van foutmeldingen. Aanvankelijk gebeurde dit zo nu en dan en was in het geval de vaatwasser met een paar momenten rust (hoogstens enkele uren) weer als de oude. Nu gebeurt het echter vrijwel altijd na 1 wasbeurt en de periode tussen twee wasbeurten in (momenteel +- een week) lijkt steeds langer te worden (alsof er een elektronisch onderdeel steeds meer tijd nodig heeft om op te laden/ de machine in zijn geheel meer tijd nodig heeft om aan een bepaalde voorwaarde te kunnen voldoen). Met een vriend had ik bedacht dat er wellicht een van de relais op de printplaat niet meer lekker functioneert, maar de elektronica zaak bij ons in het dorp ontkrachtte deze conclusie met als reden dat als hij zo nu en dan functioneert de printplaat niet defect kan zijn. Heeft er iemand enig idee wat dit dan wel zou kunnen zijn? Ik ben namelijk bang dat het inschakelen van de hulp van een monteur een erg dure reparatie wordt voor dat wat het probleem is of anderszijds resulteert in de conclusie dat we beter een nieuwe kunnen kopen.
Ik heb reeds geprobeerd:
- Zout bijvullen, filters schoonmaken e.d.
- Stekker uittrekken en opnieuw insteken (met verschillende wachttijden)
- Verschillende knoppen tegelijkertijd indrukken op zoek naar een reset functie, zonder succes(de handleiding spreekt hier niet over)
- Printplaat gedemonteerd en bekeken/ doorgemeten (zo snel niets vreemds te zien)
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
12-02-2019 18:39
bennie
Geplaatst op:
12-02-2019 18:39
Dag Niels,
Dat is een hele mooie storing.
Je hoofdschakelaar werkt op 230 volt en zal ook netjes blijven werken, de 230 volt komt ook bij de printplaat aan.
Maar op de printplaat zit een zwart chipje die die de spanning omlaag brengt om de sturing te voeden.
Hier zit ook een thermische beveiliging in die wel eens kuren wil vertonen.
Doordat de sturing dan geen voeding meer heeft zal er dus geen enkel lampje gaan branden.
De enige remedie is dan ook het vervangen van dat chipje.
Mag ik een paar scherpe fotos van beide zijden van de printplaat?
Graag fotos die ik fatsoenlijk kan uitvergroten.
als je een beetje kan solderen dan is het goed te doen, het is mij de eerste keer ook 100% meegevallen.
het is dan ook een goedkope reparatie.
Dat is een hele mooie storing.
Je hoofdschakelaar werkt op 230 volt en zal ook netjes blijven werken, de 230 volt komt ook bij de printplaat aan.
Maar op de printplaat zit een zwart chipje die die de spanning omlaag brengt om de sturing te voeden.
Hier zit ook een thermische beveiliging in die wel eens kuren wil vertonen.
Doordat de sturing dan geen voeding meer heeft zal er dus geen enkel lampje gaan branden.
De enige remedie is dan ook het vervangen van dat chipje.
Mag ik een paar scherpe fotos van beide zijden van de printplaat?
Graag fotos die ik fatsoenlijk kan uitvergroten.
als je een beetje kan solderen dan is het goed te doen, het is mij de eerste keer ook 100% meegevallen.
het is dan ook een goedkope reparatie.
Geplaatst door:
Niels
Geplaatst op:
13-02-2019 12:12
Niels
Geplaatst op:
13-02-2019 12:12
Dag Bennie, fijn om te lezen dat je een vermoeden hebt. Ik heb een flink aantal fotos toegevoegd in dit album: https://photos.app.goo.gl/dmMdZEYWjYHyZeqB9, ik hoop dat je daar iets mee kunt anders hoor ik het graag.
Wat betreft jouw uitleg over waarom de hoofdschakelaar wel werkt en de knopjes en lampjes van de programma selectie niet. Dat verklaart voor mij niet waarom het lampje van de hoofdschakelaar gewoon gaat branden (deze zit ook op de printplaat) en tevens reageren de toetsen wel met een piepje zoals ze dat normaal ook doen zodra je het knopje induwt, er wordt alleen geen selectie gemaakt.
Mocht je meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag. Ik begrijp het niet meer.
Mvg Niels
Wat betreft jouw uitleg over waarom de hoofdschakelaar wel werkt en de knopjes en lampjes van de programma selectie niet. Dat verklaart voor mij niet waarom het lampje van de hoofdschakelaar gewoon gaat branden (deze zit ook op de printplaat) en tevens reageren de toetsen wel met een piepje zoals ze dat normaal ook doen zodra je het knopje induwt, er wordt alleen geen selectie gemaakt.
Mocht je meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag. Ik begrijp het niet meer.
Mvg Niels
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-02-2019 20:00
bennie
Geplaatst op:
13-02-2019 20:00
Ik had een ander model vaatwasser voor ogen, maar die chip wat ik bedoelde zit ook niet op je print.
Jouw stuurspanning word met die transformator gevoed.
Mag ik het pnc nummer van je typeplaatje?
Dan kan ik de goede vaatwasser vinden
Jouw stuurspanning word met die transformator gevoed.
Mag ik het pnc nummer van je typeplaatje?
Dan kan ik de goede vaatwasser vinden
Geplaatst door:
Niels
Geplaatst op:
14-02-2019 10:37
Gewijzigd op:
14-02-2019 10:49
Niels
Geplaatst op:
14-02-2019 10:37
Gewijzigd op:
14-02-2019 10:49
Hi Bennie,
Op mijn typeplaatje staan de volgende nummers:
Typ: 911N73-6F
E-Nr: 911 796 017
F-NR 129 419624
Het gaat, volgens de handleiding , bij dezen bijgevoegd https://www.gebruikershandleiding.com/AEG-Favorit-54750Vi/preview-handleiding-65751.html om een AEG Öko_Favorit 54750 VI
Ik hoor het graag!
Mvg
Niels
Op mijn typeplaatje staan de volgende nummers:
Typ: 911N73-6F
E-Nr: 911 796 017
F-NR 129 419624
Het gaat, volgens de handleiding , bij dezen bijgevoegd https://www.gebruikershandleiding.com/AEG-Favorit-54750Vi/preview-handleiding-65751.html om een AEG Öko_Favorit 54750 VI
Ik hoor het graag!
Mvg
Niels
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-02-2019 16:42
bennie
Geplaatst op:
15-02-2019 16:42
Geplaatst door:
Niels
Geplaatst op:
16-02-2019 09:57
Niels
Geplaatst op:
16-02-2019 09:57
Inderdaad. Schakelaar 1 schakelt lampje 4 in.
Verder bestaan er 2 situaties:
De juiste (deze vindt nog sporadisch, meestal na lang wachten, plaats) hierbij gaat er inderdaad een lampje branden naast de programmatoets waar ik op druk. Als ik dan de vaatwasser dicht doe start hij het geselecteerde programma, en doorloopt hij dit gewoon goed.
In de andere situatie, de foute, die momenteel vrijwel constant plaats vindt, reageren de toetsen van 3 wel met een piepje maar gaat het lampje niet branden. Hiermee lijkt er dus geen selectie plaats te vinden, van hier af start er dan ook nooit een programma.
Verder bestaan er 2 situaties:
De juiste (deze vindt nog sporadisch, meestal na lang wachten, plaats) hierbij gaat er inderdaad een lampje branden naast de programmatoets waar ik op druk. Als ik dan de vaatwasser dicht doe start hij het geselecteerde programma, en doorloopt hij dit gewoon goed.
In de andere situatie, de foute, die momenteel vrijwel constant plaats vindt, reageren de toetsen van 3 wel met een piepje maar gaat het lampje niet branden. Hiermee lijkt er dus geen selectie plaats te vinden, van hier af start er dan ook nooit een programma.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-02-2019 13:23
bennie
Geplaatst op:
16-02-2019 13:23
Ik dacht eerst dat het deurslotje dan niet goed meer functioneerde, maar dan moet je wel programmas kunnen selecteren.
Maar nu ik je verhaal zo lees denk ik dat de condensatoren(elcos) op de printplaat verlopen zijn.
Dan word de hele sturing in de war gegooid.
Dat zijn die ronde rechtopstaande cilinders.
Als je kan solderen koop je daar een paar nieuwe voor en vervang je ze, ze kosten bijna niets.
want volgens mij is het een vaatwasser op leeftijd.
Maar nu ik je verhaal zo lees denk ik dat de condensatoren(elcos) op de printplaat verlopen zijn.
Dan word de hele sturing in de war gegooid.
Dat zijn die ronde rechtopstaande cilinders.
Als je kan solderen koop je daar een paar nieuwe voor en vervang je ze, ze kosten bijna niets.
want volgens mij is het een vaatwasser op leeftijd.
Geplaatst door:
Niels
Geplaatst op:
18-02-2019 08:04
Niels
Geplaatst op:
18-02-2019 08:04
Thanks, ik zal eens aan de slag gaan. Ik had de print met een vriend al bekeken en samen dachten we zo snel niets vreemds te zien aan de condensatoren. Maar ik weet van een eerdere elektronica red actie, dat nieuwe condensatortjes niet duur hoeven te zijn en dat het solderen lukt. Dus ik ga eens een poging wagen. Denk jij dat het zinvol is om ook het relaistje mee te pakken? De vriend met wie ik het gecheckt had zei dat een relais ook minder goed kon functioneren en zou kunnen gaan plakken dit hebben we echter ook niet goed kunnen checken.
Ik zal een statusupdate geven!
Groet
Niels
Ik zal een statusupdate geven!
Groet
Niels
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
18-02-2019 22:51
bennie
Geplaatst op:
18-02-2019 22:51
Het is nooit verkeerd om de relais ook te vervangen, vooral die van het verwarmingselement.
Een verlopen condensator kan je alleen meten met een multimeter die capaciteit kan meten.
Je ziet er verder niets aan.
Een verlopen condensator kan je alleen meten met een multimeter die capaciteit kan meten.
Je ziet er verder niets aan.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)