Vaatwasser AEG 65000 VI |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:25
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:25
Hoi ik ben nieuw op dit forum en benieuwd of jullie me verder kunnen helpen!
Mijn vaatwasser doet niks meer, als in met het indrukken van de aan/uit knop gaat hij niet meer mee aan. Dus ik kan geen foutcode oid aflezen.
Ik heb eerst gecheckt of er geen stop doorgeslagen is en of het stopcontact dat ik gebruik voor de vaatwasser het gewoon doet. De stop is niet door en het stopcontact doet het gewoon.
Hieruit trok ik de conclusie dat het in de vaatwasser zelf moet zitten. Uiteindelijk de printplaat eruit gehaald en gekeken of ik daar iets kon vinden. Het lijkt er sterk op dat een weerstand doorgebrand is. Weerstand R70. (Zie foto's).
1. Denken jullie dat ik deze gewoon kan vervangen met een nieuwe weerstand van hetzelfde type?
2. Zal ik dat zelf doen? Ik kan opzich wel overweg met een soldeerbout maar heb geen ervaring met dit soort priegelwerk. Andere optie is gewoon de weerstand kopen en het ergens even laten doen.
3. Als het vervangen van de weerstand niet werkt, zou een hele nieuwe printplaat van dit type dan wel werken?
Bij voorbaat dank!
Groetjes Joost
Mijn vaatwasser doet niks meer, als in met het indrukken van de aan/uit knop gaat hij niet meer mee aan. Dus ik kan geen foutcode oid aflezen.
Ik heb eerst gecheckt of er geen stop doorgeslagen is en of het stopcontact dat ik gebruik voor de vaatwasser het gewoon doet. De stop is niet door en het stopcontact doet het gewoon.
Hieruit trok ik de conclusie dat het in de vaatwasser zelf moet zitten. Uiteindelijk de printplaat eruit gehaald en gekeken of ik daar iets kon vinden. Het lijkt er sterk op dat een weerstand doorgebrand is. Weerstand R70. (Zie foto's).
1. Denken jullie dat ik deze gewoon kan vervangen met een nieuwe weerstand van hetzelfde type?
2. Zal ik dat zelf doen? Ik kan opzich wel overweg met een soldeerbout maar heb geen ervaring met dit soort priegelwerk. Andere optie is gewoon de weerstand kopen en het ergens even laten doen.
3. Als het vervangen van de weerstand niet werkt, zou een hele nieuwe printplaat van dit type dan wel werken?
Bij voorbaat dank!
Groetjes Joost
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:27
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:27
Afbeeldingen doen het niet binnen de tags,dus hier nog even de linkjes:
https://ibb.co/FJ9MnFL
https://ibb.co/QYXyydd
https://ibb.co/FJ9MnFL
https://ibb.co/QYXyydd
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 13:39
Gewijzigd op:
27-01-2019 13:43
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 13:39
Gewijzigd op:
27-01-2019 13:43
Dag Joost. Mag ik ook een close up van de lnk364gn?
Daar zit volgens mij ook een smeltplek op.
Daar zit volgens mij ook een smeltplek op.
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:58
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 13:58
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 14:37
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 14:37
Die weerstand is 48 of 49 Ohm, ik kan niet zien of de 3e band wit of grijs was.
Deze kan je het beste vervangen door een weerstand van 100 Ω .
De LNK364GN moet ook vervangen worden, dat glimmende puntje op de 6 is een smeltplek.
Hier heb je een stappenplan om de LNK en weerstand te vervangen, en lees dit artikel ook maar eens door.
Die LNK364GN is de oorzaak dat de weerstand defect gaat, en de weerstand is de oorzaak dat de LNK364GN defect raakt.
De LNK is de spanningsomzetter/voeding van het besturingssysteem, en als je de vaatwasser aanzet moeten de condensatoren opgeladen worden.
Hierdoor gaat er nog een beste stroom over de LNK.
Door de weerstand te verdubbelen halveer je de startstroom en krijgt de LNK niet meer zoveel te verduren.
Als je kunt solderen is het goed te doen, anders kan je het beter laten doen door iemand met ervaring.
Bij de webshop weten ze ook wel een paar adresjes.
Deze kan je het beste vervangen door een weerstand van 100 Ω .
De LNK364GN moet ook vervangen worden, dat glimmende puntje op de 6 is een smeltplek.
Hier heb je een stappenplan om de LNK en weerstand te vervangen, en lees dit artikel ook maar eens door.
Die LNK364GN is de oorzaak dat de weerstand defect gaat, en de weerstand is de oorzaak dat de LNK364GN defect raakt.
De LNK is de spanningsomzetter/voeding van het besturingssysteem, en als je de vaatwasser aanzet moeten de condensatoren opgeladen worden.
Hierdoor gaat er nog een beste stroom over de LNK.
Door de weerstand te verdubbelen halveer je de startstroom en krijgt de LNK niet meer zoveel te verduren.
Als je kunt solderen is het goed te doen, anders kan je het beter laten doen door iemand met ervaring.
Bij de webshop weten ze ook wel een paar adresjes.
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 14:42
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 14:42
Bedankt voor de uitgebreide en snelle reactie! Hier kan ik mee verder. Zal even laten weten hoe het afloopt!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 14:52
bennie
Geplaatst op:
27-01-2019 14:52
Succes, maar onderschat het solderen niet.
Het zou jammer zijn als je alsnog een nieuwe print moet halen.
Het zou jammer zijn als je alsnog een nieuwe print moet halen.
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 18:31
Joost
Geplaatst op:
27-01-2019 18:31
Ga het inderdaad laten doen. Ik ken viavia iemand die werkt bij een printplaten producent en hij wil het wel even doen
Geplaatst door:
HaZee
Geplaatst op:
27-01-2019 23:15
Gewijzigd op:
27-01-2019 23:17
HaZee
Geplaatst op:
27-01-2019 23:15
Gewijzigd op:
27-01-2019 23:17
Hoi Joost, de GN-versie is het eenvoudigste zelf te doen als je al wel eens eerder succesvol hebt gesoldeerd. Is niet heel ingewikkeld als je het stappenplan volgt (link een paar posts hierboven).
Iemand met veel ervaring vragen is natuurlijk nog beter.
Succes met de reparatie!
(oh en doe voorzichtig met C26. Die wil je niet per ongeluk eraf solderen )
Iemand met veel ervaring vragen is natuurlijk nog beter.
Succes met de reparatie!
(oh en doe voorzichtig met C26. Die wil je niet per ongeluk eraf solderen )
Geplaatst door:
Joost
Geplaatst op:
07-02-2019 19:17
Joost
Geplaatst op:
07-02-2019 19:17
De Printplaat is ondertussen gemaakt en getest. Die doet het weer. Ik ben alleen met het loshalen wat snel en driftig bezig geweest...
Nu weet ik dus niet meer precies welke aansluiting waar moet komen...
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Veel plugjes lijken wel een one size fits all zeg maar. Maar ik komt niet helemaal uit met pluggen en slots.
Nu weet ik dus niet meer precies welke aansluiting waar moet komen...
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Veel plugjes lijken wel een one size fits all zeg maar. Maar ik komt niet helemaal uit met pluggen en slots.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)