VW pompt lang en vaat wordt niet schoon |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Welfaart
Geplaatst op:
18-01-2019 09:51
Welfaart
Geplaatst op:
18-01-2019 09:51
Mijn Bosch sHV33E13EU/55 wast en wordt warm. Echter de vaatwasser blijft lang pompen en de vaat is niet geheel schoon. Ik heb het labyrint al vervangen, deze had het bekende probleem.
Per ongeluk kwam ik er achter dat het programma "normaal" doorlopen wordt als het deksel van het zoutreservoir ontbreekt.
Ik gebruik geen zout ivm gecombineerde VW-tabletten.
mijn vraag is of het zoutreservoir verstopt kan raken? Zo ja, hoe schoon te maken?
Of wat er anders aan de hand kan zijn.
Vlotter ed werkt naar behoren en er staat geen water onder de in vaatwasser.
Per ongeluk kwam ik er achter dat het programma "normaal" doorlopen wordt als het deksel van het zoutreservoir ontbreekt.
Ik gebruik geen zout ivm gecombineerde VW-tabletten.
mijn vraag is of het zoutreservoir verstopt kan raken? Zo ja, hoe schoon te maken?
Of wat er anders aan de hand kan zijn.
Vlotter ed werkt naar behoren en er staat geen water onder de in vaatwasser.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
18-01-2019 22:26
bennie
Geplaatst op:
18-01-2019 22:26
Het klinkt zo goed. 3-in-1 of zelfs 4-in-1 vaatwastabletten waarbij alle belangrijke schoonmaakmiddelen voor de vaat in 1 tabletje geperst zitten. Toch is dit type tabletten niet aan te raden voor een lang en gelukkig leven van uw vaat en vaatwasser.
Een 3-in-1 vaatwastablet bestaat uit sop, glansspoelmiddel en zout. De wascyclus gaat als volgt. De eerste fase is het voorspoelen en soppen van de vaat. Fase 2 is het spoelen waarvoor het glansspoelmiddel wordt gebruikt. Bij de laatste fase wordt het zout ingezet om het water te ontharden. Het geval is dat als de vaatwastablet wordt losgelaten in de vaatwasser, alle componenten tegelijkertijd in werking worden gesteld. U begrijpt, dat kan niet optimaal werken. Als u uw kleding wast doet u toch ook niet het wasmiddel en de wasverzachter in één wasbolletje?
Instellingen van de vaatwasser
Voordat u uw vaatwasser gaat gebruiken kunt u het beste rekening houden met de volgende punten:
• Waterhardheid
• Type programma
De waterhardheid is per gemeente verschillend. Via Google kunt u snel achterhalen wat de score van de waterhardheid in uw gemeente is. Die score voert u in, in uw vaatwasser waardoor deze weet hoeveel zout – en dus kalk – er in het water zwerft. Op basis hiervan wordt het zoutgehalte bijgehouden. Als er geen zout wordt bijgevuld in de machine maar alleen wordt vertrouwd aan het onderdeel ‘zout’ in de vaatwastablet, raakt de machine de kluts kwijt. Het kan namelijk (nog) niet inschatten wanneer het welk onderdeel van de tablet nodig heeft.
Naast de hardheid van het water is het type programma dat u kiest ook van belang. Hoe korter het programma is dat u heeft gekozen, des te meer moeite het kost om de vaatwastablet te laten oplossen. Dit veroorzaakt verstopping in de leidingen van de vaatwasser. Alleen bij hoge temperaturen lost een vaatwastablet volledig op.
Vaatwasser eco-tips
Tegenwoordig hebben nieuwe vaatwassers een ECO-knop. Dit is een energiezuinig programma wat slim omgaat met het waterverbruik. De temperatuur van een eco-programma ligt tussen de 45 en 55 graden dus een 3-in-1 tablet is hier niet geschikt.
Wat kunt u beter wel gebruiken
Maar wat kunt u dan beter wel gebruiken. Koop de classic vaatwastablet, ja die simpele en goedkope. Koop een losse fles glansspoelmiddel en een aparte doos met vaatwas-zout. Houd bij dagelijks gebruik rekening met één fles glansspoelmiddel per 2 maanden en één zout-bijvulling eens per half jaar bij een relatief hoge waterhardheid.
Dit ter info
Het kan dus zijn dat de boel wel verkalkt is bij jou.
Er zit aan de zoutpot onder het labyrint een regenereerventiel, controleer deze eens of hij nog mooi schoon is.
De werking kan je controleren door er 230 volt op te zetten.
Een 3-in-1 vaatwastablet bestaat uit sop, glansspoelmiddel en zout. De wascyclus gaat als volgt. De eerste fase is het voorspoelen en soppen van de vaat. Fase 2 is het spoelen waarvoor het glansspoelmiddel wordt gebruikt. Bij de laatste fase wordt het zout ingezet om het water te ontharden. Het geval is dat als de vaatwastablet wordt losgelaten in de vaatwasser, alle componenten tegelijkertijd in werking worden gesteld. U begrijpt, dat kan niet optimaal werken. Als u uw kleding wast doet u toch ook niet het wasmiddel en de wasverzachter in één wasbolletje?
Instellingen van de vaatwasser
Voordat u uw vaatwasser gaat gebruiken kunt u het beste rekening houden met de volgende punten:
• Waterhardheid
• Type programma
De waterhardheid is per gemeente verschillend. Via Google kunt u snel achterhalen wat de score van de waterhardheid in uw gemeente is. Die score voert u in, in uw vaatwasser waardoor deze weet hoeveel zout – en dus kalk – er in het water zwerft. Op basis hiervan wordt het zoutgehalte bijgehouden. Als er geen zout wordt bijgevuld in de machine maar alleen wordt vertrouwd aan het onderdeel ‘zout’ in de vaatwastablet, raakt de machine de kluts kwijt. Het kan namelijk (nog) niet inschatten wanneer het welk onderdeel van de tablet nodig heeft.
Naast de hardheid van het water is het type programma dat u kiest ook van belang. Hoe korter het programma is dat u heeft gekozen, des te meer moeite het kost om de vaatwastablet te laten oplossen. Dit veroorzaakt verstopping in de leidingen van de vaatwasser. Alleen bij hoge temperaturen lost een vaatwastablet volledig op.
Vaatwasser eco-tips
Tegenwoordig hebben nieuwe vaatwassers een ECO-knop. Dit is een energiezuinig programma wat slim omgaat met het waterverbruik. De temperatuur van een eco-programma ligt tussen de 45 en 55 graden dus een 3-in-1 tablet is hier niet geschikt.
Wat kunt u beter wel gebruiken
Maar wat kunt u dan beter wel gebruiken. Koop de classic vaatwastablet, ja die simpele en goedkope. Koop een losse fles glansspoelmiddel en een aparte doos met vaatwas-zout. Houd bij dagelijks gebruik rekening met één fles glansspoelmiddel per 2 maanden en één zout-bijvulling eens per half jaar bij een relatief hoge waterhardheid.
Dit ter info
Het kan dus zijn dat de boel wel verkalkt is bij jou.
Er zit aan de zoutpot onder het labyrint een regenereerventiel, controleer deze eens of hij nog mooi schoon is.
De werking kan je controleren door er 230 volt op te zetten.
Geplaatst door:
Welfaart
Geplaatst op:
22-01-2019 10:52
Welfaart
Geplaatst op:
22-01-2019 10:52
Bedankt voor deze duidelijke info.
Ik ontkom er dus niet aan om de VW geheel te demonteren.
Dit zal even op zich moeten laten wachten, maar zodra ik het heb gedaan kom ik hier terug met een reactie.
Voor nu bedankt
Ik ontkom er dus niet aan om de VW geheel te demonteren.
Dit zal even op zich moeten laten wachten, maar zodra ik het heb gedaan kom ik hier terug met een reactie.
Voor nu bedankt
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-01-2019 20:28
bennie
Geplaatst op:
22-01-2019 20:28
Ik hoor het wel
Geplaatst door:
Welfaart
Geplaatst op:
01-02-2019 14:27
Gewijzigd op:
01-02-2019 14:28
Welfaart
Geplaatst op:
01-02-2019 14:27
Gewijzigd op:
01-02-2019 14:28
Goedemiddag, ik zou terug komen ik als het regenereerventiel had bekeken. Ik heb een gevonden direct onder het labyrint. Zit ik dan goed of is deze tbv leidingwater en zit er ergens anders nog een? Deze is helemaal schoon en werkt naar behoren.
Even in het kort wat de VW doet:
Spoelen met koudwater naar behoren, maar bij het warmwater gedeelte lijkt het alsof er niet voldoende water toegevoegd wordt. De VW heb ik tweemaal met soda behandeld, maar zonder gewenst resultaat.
Wat kan ik nu nog doen, behalfe het zoutreservoir vervangen? Zijn nog andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor de reactie.
Even in het kort wat de VW doet:
Spoelen met koudwater naar behoren, maar bij het warmwater gedeelte lijkt het alsof er niet voldoende water toegevoegd wordt. De VW heb ik tweemaal met soda behandeld, maar zonder gewenst resultaat.
Wat kan ik nu nog doen, behalfe het zoutreservoir vervangen? Zijn nog andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor de reactie.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
01-02-2019 23:35
bennie
Geplaatst op:
01-02-2019 23:35
Geplaatst door:
Welfaart
Geplaatst op:
02-02-2019 00:10
Welfaart
Geplaatst op:
02-02-2019 00:10
De vlotter is niet helemaal schoon, maar werkt naar behoren.
Vanavond heb ik er 1,5l water bij de VW ingedaan toen de VW bleef pompen zonder resultaat, daarna leek het alsof hij het programma gewoon afmaakt. De vaat was iig schoon. Het lijkt erop dat de watertoevoer niet goed geregeld is in de twee latere stappen van het programma.
Verder heb ik het glansspoel mechanisme uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. Hier zit ook een elek. bedreven schakelaar tbv het glasspoelmiddel te dosseren. Maar deze werkt niet als ik er spanning op zet. Volgens mij zou deze net andersom moeten werken dan het regenereerventiel, maar hij doet dus niets.
Zelf denk ik dat het geen invloed heeft op het waterhuishouding probleem wat ik hierboven beschreven heb.
Er bestaat natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat de aansturing niet meer deugd, maar aan de print en componenten kan ik niets ongeregelds vinden.
Deze vervangen is kostbaar. Ik zit te denken aan een andere VW of jij moet nog een andere oorzaak weten.
Kan het zoutreservoir zelf verstopt/verkalkt raken?
Vanavond heb ik er 1,5l water bij de VW ingedaan toen de VW bleef pompen zonder resultaat, daarna leek het alsof hij het programma gewoon afmaakt. De vaat was iig schoon. Het lijkt erop dat de watertoevoer niet goed geregeld is in de twee latere stappen van het programma.
Verder heb ik het glansspoel mechanisme uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. Hier zit ook een elek. bedreven schakelaar tbv het glasspoelmiddel te dosseren. Maar deze werkt niet als ik er spanning op zet. Volgens mij zou deze net andersom moeten werken dan het regenereerventiel, maar hij doet dus niets.
Zelf denk ik dat het geen invloed heeft op het waterhuishouding probleem wat ik hierboven beschreven heb.
Er bestaat natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat de aansturing niet meer deugd, maar aan de print en componenten kan ik niets ongeregelds vinden.
Deze vervangen is kostbaar. Ik zit te denken aan een andere VW of jij moet nog een andere oorzaak weten.
Kan het zoutreservoir zelf verstopt/verkalkt raken?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
02-02-2019 12:52
bennie
Geplaatst op:
02-02-2019 12:52
Ik heb zelf nog niet gehoort van een verstopt zoutreservoir, hier stroomt ook alleen maar schoon leidingwater door, maar je kan altijd demonteren en goed doorspoelen door alle gaten.
Aan de zijkant van het doorstroomelement zit ook nog een sensor. is deze schoon?
en is de flowmeter(dat ronde ding tussen de aanvoerslang onderin de vaatwasser) nog schoon?
Aan de zijkant van het doorstroomelement zit ook nog een sensor. is deze schoon?
en is de flowmeter(dat ronde ding tussen de aanvoerslang onderin de vaatwasser) nog schoon?
Geplaatst door:
Welfaart
Geplaatst op:
03-02-2019 00:20
Gewijzigd op:
03-02-2019 10:26
Welfaart
Geplaatst op:
03-02-2019 00:20
Gewijzigd op:
03-02-2019 10:26
Dit heb ik idd gedaan, maar het was niet echt vervuild. Nu zou ik onderdelen kunnen gaan vervangen, maar geen garantie dat het dan is opgelost en ik ben er al een poosje mee bezig. Daar komt bij dat een nw al vanaf €350,- is te verkrijgen. Ik heb dan ook een nw besteld.
Super bedankt voor alle input!
Super bedankt voor alle input!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
03-02-2019 12:33
bennie
Geplaatst op:
03-02-2019 12:33
Dat is ook een oplossing, graag gedaan.
Ik had graag gezien dat we deze opgelost hadden, want dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Maar wat je zegt, op de bonnefooi onderdelen vervangen is jammer geld.
Ik had graag gezien dat we deze opgelost hadden, want dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Maar wat je zegt, op de bonnefooi onderdelen vervangen is jammer geld.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)