Programma stopt zonder foutmelding |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Pat
Geplaatst op:
14-01-2019 11:38
Gewijzigd op:
14-01-2019 16:49
Pat
Geplaatst op:
14-01-2019 11:38
Gewijzigd op:
14-01-2019 16:49
Ikea Skinande (AEG) programma stopt voortijdig zonder foutmelding.
Onlangs is er een reparateur bij geweest die niets anders heeft gedaan dan een systeem reset. De machine leek weer goed te werken, maar toen hij had afgerekend en was vertrokken, hield de machine er weer mee op. De eerste keer met een knipperende “0”, volgende keren zonder enige melding. Reparateur gecontact en zijn advies was: “Nieuwe kopen”….
Dat is mij te kort door de bocht. De machine is pas 6 jaar oud en heeft al die tijd onberispelijk gewerkt. Zelf dus maar op onderzoek uit. Bijna alle functies lijken het goed te doen. Het “koud-afpoelen” programma draait probleemloos. Het lijkt er op dat het misgaat zodra het verwarmingselement wordt ingeschakeld. In de hoop dat ik het daarmee zelf kon oplossen heb ik het verwarmingselement gedemonteerd en doorgemeten. Helaas was de weerstand niet oneindig (—>defect) maar keurig 25 ohm (—>2000 watt). Daar ligt het dus niet aan. Wat kan het nog meer zijn?
Onlangs is er een reparateur bij geweest die niets anders heeft gedaan dan een systeem reset. De machine leek weer goed te werken, maar toen hij had afgerekend en was vertrokken, hield de machine er weer mee op. De eerste keer met een knipperende “0”, volgende keren zonder enige melding. Reparateur gecontact en zijn advies was: “Nieuwe kopen”….
Dat is mij te kort door de bocht. De machine is pas 6 jaar oud en heeft al die tijd onberispelijk gewerkt. Zelf dus maar op onderzoek uit. Bijna alle functies lijken het goed te doen. Het “koud-afpoelen” programma draait probleemloos. Het lijkt er op dat het misgaat zodra het verwarmingselement wordt ingeschakeld. In de hoop dat ik het daarmee zelf kon oplossen heb ik het verwarmingselement gedemonteerd en doorgemeten. Helaas was de weerstand niet oneindig (—>defect) maar keurig 25 ohm (—>2000 watt). Daar ligt het dus niet aan. Wat kan het nog meer zijn?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
14-01-2019 13:07
bennie
Geplaatst op:
14-01-2019 13:07
Piep de bedrading eens door om te controleren op een draadbreuk.
En controleer de printplaat op slechte of verbrande solderingen.
En controleer de printplaat op slechte of verbrande solderingen.
Geplaatst door:
Pat
Geplaatst op:
14-01-2019 16:36
Pat
Geplaatst op:
14-01-2019 16:36
@Bennie, dank voor het meedenken. Printplaat ziet er als nieuw uit. Bedrading doormeten is vrijwel niet te doen. Wel gecheckt of er ergens doorbrand vlekken te zien zijn. Je zou toch eerder denken aan iets mechanisch; een sensor of een klep (?). Het vreemde is echter dat er geen foutcode komt maar dat het programma spontaan stopt en in de ruststand springt. Bij de lange programma’s na een minuut of 15, bij het korte programma na 1 - 2 minuten.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
14-01-2019 17:34
bennie
Geplaatst op:
14-01-2019 17:34
Als er een sensor of ander component defect zou zijn dan kreeg je juist wel een foutcode.
met bedrading doorpiepen bedoel ik de bedrading van het verwarmingselement.
Het heeft bij het element dezelfde kleur als bij de print.
Meestal zit hier een grote stekker aan ivm het vermogen wat er overheen gaat.
Als je ze aan 1 kant doorverbind kan je het aan de andere kant doormeten.
Je hoeft geen brandplekken te zien.
Het kan ook binnenin geknapt zijn.
Bij het scharnierende gedeelte is het de zwakste plek omdat het daar altijd beweegt.
Mag ik de pnc-code van het typeplaatje?
met bedrading doorpiepen bedoel ik de bedrading van het verwarmingselement.
Het heeft bij het element dezelfde kleur als bij de print.
Meestal zit hier een grote stekker aan ivm het vermogen wat er overheen gaat.
Als je ze aan 1 kant doorverbind kan je het aan de andere kant doormeten.
Je hoeft geen brandplekken te zien.
Het kan ook binnenin geknapt zijn.
Bij het scharnierende gedeelte is het de zwakste plek omdat het daar altijd beweegt.
Mag ik de pnc-code van het typeplaatje?
Geplaatst door:
Pat
Geplaatst op:
15-01-2019 12:51
Gewijzigd op:
15-01-2019 15:48
Pat
Geplaatst op:
15-01-2019 12:51
Gewijzigd op:
15-01-2019 15:48
Productnummer 911 536 017
Type 911D53-2T
Het verwarmingselement is aangesloten met een bruine en een paarse draad. De bruine is verbonden (doorgemeten: geen breuk) met de print, de paarse is verbonden (doorgemeten: geen breuk) met een druksensor (505AF403, zie foto).
Type 911D53-2T
Het verwarmingselement is aangesloten met een bruine en een paarse draad. De bruine is verbonden (doorgemeten: geen breuk) met de print, de paarse is verbonden (doorgemeten: geen breuk) met een druksensor (505AF403, zie foto).
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-01-2019 18:47
bennie
Geplaatst op:
15-01-2019 18:47
Aan die pressostaat zit een rubber slangetje.
Blaas die eens door tot dat je water hoort borrelen.
als deze geen waterhoogte kan meten kan hij het verwarmingselement ook niet vrijgeven.
Als je op het tuitje van de pressostaat blaast moet je een klikje horen.
Blaas die eens door tot dat je water hoort borrelen.
als deze geen waterhoogte kan meten kan hij het verwarmingselement ook niet vrijgeven.
Als je op het tuitje van de pressostaat blaast moet je een klikje horen.
Geplaatst door:
Pat
Geplaatst op:
15-01-2019 19:36
Pat
Geplaatst op:
15-01-2019 19:36
Klikje duidelijk te horen...
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-01-2019 19:53
bennie
Geplaatst op:
15-01-2019 19:53
Slangetje ook open? Anders de bedrading van de pressostaat naar de printplaat doorpiepen
Geplaatst door:
Pat
Geplaatst op:
16-01-2019 01:38
Gewijzigd op:
17-01-2019 14:50
Pat
Geplaatst op:
16-01-2019 01:38
Gewijzigd op:
17-01-2019 14:50
Geen problemen met de draden vastgesteld. Het slangetje (doorzichtige slang op de foto) laat goed door. Vervolgens heb ik weer eens een wasprogramma gestart. Wat mij daarbij nu opviel, is dat er geen water door die slang loopt. Dat lijkt me wel noodzakelijk als daarmee de pressostaat moet worden omgeschakeld. Na enige tijd viel de machine uiteraard weer uit...
Zijn we iets op het spoor?
Zijn we iets op het spoor?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-01-2019 21:55
bennie
Geplaatst op:
16-01-2019 21:55
De pressostaat werkt op luchtdruk, maar er moet wel een beetje water die slang in lopen om die druk op te bouwen.
Als het slangetje helemaal droog blijft dan komt er te weinig water binnen in de vaatwasser.
Probeer eens tijdens het programma water bij te vullen, als er helemaal geen water aan het begin in komt natuurlijk.
Als het slangetje helemaal droog blijft dan komt er te weinig water binnen in de vaatwasser.
Probeer eens tijdens het programma water bij te vullen, als er helemaal geen water aan het begin in komt natuurlijk.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)