Whirlpool/IKEA DHW M00 lekt via labyrint |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
19-12-2018 19:18
Peter
Geplaatst op:
19-12-2018 19:18
https://photos.google.com/share/AF1QipNDJqs3UwcNONMjIgXRrGL7OMzosfin5s2bKaCPqu8C74g72gtjEFahvjopSpDHjg/photo/AF1QipMzGPJuW5fc0Yc9oFSytyxvRjIHvjphdI8hHDNm?key=V3VFenZIcmxoMlJPS1dtVEZyMXQ4Sk5Ja3g3YWZB
Hallo Bennie, all,
Ik heb het labyrint gedemonteerd en witte melk geïnjecteerd langs het gaatje.
Het resultaat is te zien in het filmpje dat ik heb toegevoegd.
De melk komt eruit langs de waterinlaat en als je goed kijkt zie je het ook beetje langs de flowmeter gaan.
Voor mij betekent dit dat er direct bij de inlaat een lek zit naar de kamer erboven die op zijn beurt weer in verbinding staat met de kamer met het gaatje.
Geen wonder dat het eruit spuit als er kraandruk op komt.
Het labyrint lijkt dus idd intern stuk te zijn.
Maar alvorens ik een nieuw labyrint ga bestellen zit ik nog met één ding dat ik niet begrijp:
Als ik het gaatje dicht met een parker, dan zou ik verwachten dat de vaatwasser verder zijn programma gewoon af moet draaien?
Die labyrintkamers schieten dan wel vol met water maar verder zou dat niet uit moeten maken.
Maar de vaatwasser blijft water pakken en afpompen als het gaatje dicht zit?
Of kan dit te maken hebben met het feit dat de vaatwasser op schragen staat?
Groet,
Peter
Hallo Bennie, all,
Ik heb het labyrint gedemonteerd en witte melk geïnjecteerd langs het gaatje.
Het resultaat is te zien in het filmpje dat ik heb toegevoegd.
De melk komt eruit langs de waterinlaat en als je goed kijkt zie je het ook beetje langs de flowmeter gaan.
Voor mij betekent dit dat er direct bij de inlaat een lek zit naar de kamer erboven die op zijn beurt weer in verbinding staat met de kamer met het gaatje.
Geen wonder dat het eruit spuit als er kraandruk op komt.
Het labyrint lijkt dus idd intern stuk te zijn.
Maar alvorens ik een nieuw labyrint ga bestellen zit ik nog met één ding dat ik niet begrijp:
Als ik het gaatje dicht met een parker, dan zou ik verwachten dat de vaatwasser verder zijn programma gewoon af moet draaien?
Die labyrintkamers schieten dan wel vol met water maar verder zou dat niet uit moeten maken.
Maar de vaatwasser blijft water pakken en afpompen als het gaatje dicht zit?
Of kan dit te maken hebben met het feit dat de vaatwasser op schragen staat?
Groet,
Peter
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
19-12-2018 22:25
bennie
Geplaatst op:
19-12-2018 22:25
Dan zijn we daar in ieder geval zeker van.
Hangt de afvoerslang gelijk naar beneden of gaat deze eerst omhoog.
Anders heb je kans op hevelwerking.
Het water stroomt er dan zo uit en dat heeft de vaatwasser in de gaten en vult weer bij.
Hangt de afvoerslang gelijk naar beneden of gaat deze eerst omhoog.
Anders heb je kans op hevelwerking.
Het water stroomt er dan zo uit en dat heeft de vaatwasser in de gaten en vult weer bij.
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
20-12-2018 15:39
Gewijzigd op:
20-12-2018 15:41
Peter
Geplaatst op:
20-12-2018 15:39
Gewijzigd op:
20-12-2018 15:41
https://photos.google.com/share/AF1QipNDJqs3UwcNONMjIgXRrGL7OMzosfin5s2bKaCPqu8C74g72gtjEFahvjopSpDHjg?key=V3VFenZIcmxoMlJPS1dtVEZyMXQ4Sk5Ja3g3YWZB
Hallo Bennie,
Ik ben er volgens mij bijna aan uit.
Je had gelijk, ik heb de vaatwasser op de grond gezet. Een parker in het gaatje van het labyrint en alles aangesloten met de afvoerslang in de gootsteen.
Ik heb een filmpje geplaatst waarop je kunt zien hoe het labyrint een beetje uit elkaar gedrukt wordt bij het water pakken en weer terug veert als de waterdruk eraf gaat.
De vaatwasser draaide keurig een heel programma af maar helemaal op het eind kreeg ik 5 piepjes en knipperde het 45gr LEDje. Volgens de manual betekent dit: De afwasmachine heeft teveel water geladen
Zit de afvoerslang nu te hoog in de gootsteen waardoor de vaatwasser niet al zijn water kwijt kan?
En nog een vraag: is vaatwasser.nl een op zichzelf staande site of is deze gekoppeld aan een onderdelensite waar ik dan uiteraard een nieuw labyrint bestel?
Hallo Bennie,
Ik ben er volgens mij bijna aan uit.
Je had gelijk, ik heb de vaatwasser op de grond gezet. Een parker in het gaatje van het labyrint en alles aangesloten met de afvoerslang in de gootsteen.
Ik heb een filmpje geplaatst waarop je kunt zien hoe het labyrint een beetje uit elkaar gedrukt wordt bij het water pakken en weer terug veert als de waterdruk eraf gaat.
De vaatwasser draaide keurig een heel programma af maar helemaal op het eind kreeg ik 5 piepjes en knipperde het 45gr LEDje. Volgens de manual betekent dit: De afwasmachine heeft teveel water geladen
Zit de afvoerslang nu te hoog in de gootsteen waardoor de vaatwasser niet al zijn water kwijt kan?
En nog een vraag: is vaatwasser.nl een op zichzelf staande site of is deze gekoppeld aan een onderdelensite waar ik dan uiteraard een nieuw labyrint bestel?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
20-12-2018 21:09
Gewijzigd op:
20-12-2018 22:41
bennie
Geplaatst op:
20-12-2018 21:09
Gewijzigd op:
20-12-2018 22:41
Ik denk dat het net te hoog is, Ik lees overal maximaal 90 cm, en 65cm van de grond als ideaal.
Het is natuurlijk maar een simpel schoepje dat het water door de slang moet drukken.
Dat uitbuiken heeft denk ik ook met het lek te maken, want hij zet nu druk op een groter oppervlak.
Vaatwasser.nl en fiyo.nl zijn wel op 1 of andere manier met elkaar verbonden.
Het word wel gewaardeerd als je het daar ook besteld.
Maar je bent helemaal vrij in je keuze.
Ik had een paar berichten terug de link voor een nieuw labyrint al geplaatst.
Het is natuurlijk maar een simpel schoepje dat het water door de slang moet drukken.
Dat uitbuiken heeft denk ik ook met het lek te maken, want hij zet nu druk op een groter oppervlak.
Vaatwasser.nl en fiyo.nl zijn wel op 1 of andere manier met elkaar verbonden.
Het word wel gewaardeerd als je het daar ook besteld.
Maar je bent helemaal vrij in je keuze.
Ik had een paar berichten terug de link voor een nieuw labyrint al geplaatst.
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
20-12-2018 23:46
Peter
Geplaatst op:
20-12-2018 23:46
Hey Bennie,
Bedankt voor je hulp man, Top!
Ik heb zojuist besteld via je link en wacht in spanning af.
To be continued ...
Groet,
Peter
Bedankt voor je hulp man, Top!
Ik heb zojuist besteld via je link en wacht in spanning af.
To be continued ...
Groet,
Peter
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
22-12-2018 14:08
Peter
Geplaatst op:
22-12-2018 14:08
Hoi Bennie, all,
Ik wilde mijn vaatwasser tijdelijk gewoon gebruiken door het gaatje in het (defecte) labyrint goed af te dichten maar de vaatwasser blijft toch hangen in een cyclus van afpompen en water pakken.
Als ik een programma start dan start hij uiteraard met afpompen. Er wordt een aantal malen kort water ingenomen tot het afpompen stopt.
Dan volgt een grote waterinname.
Maar nog voordat het feitelijke programma begint start hij alweer met afpompen.
Hoe wordt bij deze vaatwasser het niveau of de hoeveelheid ingenomen water bepaald?
Het lijkt erop dat teveel water wordt ingenomen waardoor uit veiligheid weer wordt begonnen met afpompen?
Of kan dit gedrag ook gerelateerd zijn aan het intern lekke labyrint misschien?
Groet,
Peter die met stapels vuile vaat zit
Ik wilde mijn vaatwasser tijdelijk gewoon gebruiken door het gaatje in het (defecte) labyrint goed af te dichten maar de vaatwasser blijft toch hangen in een cyclus van afpompen en water pakken.
Als ik een programma start dan start hij uiteraard met afpompen. Er wordt een aantal malen kort water ingenomen tot het afpompen stopt.
Dan volgt een grote waterinname.
Maar nog voordat het feitelijke programma begint start hij alweer met afpompen.
Hoe wordt bij deze vaatwasser het niveau of de hoeveelheid ingenomen water bepaald?
Het lijkt erop dat teveel water wordt ingenomen waardoor uit veiligheid weer wordt begonnen met afpompen?
Of kan dit gedrag ook gerelateerd zijn aan het intern lekke labyrint misschien?
Groet,
Peter die met stapels vuile vaat zit
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-12-2018 18:52
bennie
Geplaatst op:
22-12-2018 18:52
De flowmeter, dat schoepje in het labyrint registreert hoeveel water er naar binnen gaat.
Zit er bij jou onder de zeven een zwart roostertje?
Dit is dan de niveauschakelaar
deze kan je zachtjes schoonborstelen, of een sodabeurtje geven.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Zit er bij jou onder de zeven een zwart roostertje?
Dit is dan de niveauschakelaar
deze kan je zachtjes schoonborstelen, of een sodabeurtje geven.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
28-12-2018 15:06
Peter
Geplaatst op:
28-12-2018 15:06
Hallo Bennie,
Er zit geen zwart roostertje onder de zeven om schoon te maken.
Ik heb de gehele afvoer eens goed gecontroleerd en schoon gemaakt, en de vaatwasser tijdelijk terug ingebouwd onder het aanrechtblad.
De vaatwasser heeft inmiddels normaal een paar wasjes gedraait zonder problemen.
Ik heb tijdelijk de waterkraan dichter gedraait zodat het water wat rustiger het labyrint in stroomt en het labyrint ook niet zo bol komt te staan.
Een nieuw labyrint is besteld maar laat nog even op zich wachten. Gaat goed komen.
Groet,
Peter
Er zit geen zwart roostertje onder de zeven om schoon te maken.
Ik heb de gehele afvoer eens goed gecontroleerd en schoon gemaakt, en de vaatwasser tijdelijk terug ingebouwd onder het aanrechtblad.
De vaatwasser heeft inmiddels normaal een paar wasjes gedraait zonder problemen.
Ik heb tijdelijk de waterkraan dichter gedraait zodat het water wat rustiger het labyrint in stroomt en het labyrint ook niet zo bol komt te staan.
Een nieuw labyrint is besteld maar laat nog even op zich wachten. Gaat goed komen.
Groet,
Peter
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
28-12-2018 18:54
bennie
Geplaatst op:
28-12-2018 18:54
Dat is mooi om te horen, zolang hij niet te weinig water krijgt zal het geen problemen geven.
Misschien ook wel verstandig om de kraan altijd half los te zetten.
Misschien ook wel verstandig om de kraan altijd half los te zetten.
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
15-08-2020 11:20
Peter
Geplaatst op:
15-08-2020 11:20
Hello Bennie, all,
Ik zag hier nog een draadje van mij met een open einde ...
Het labyrint bleek dus intern lek te zijn waardoor het ingenomen water door het gaatje naar buiten spoot. Na installatie van het nieuwe labyrint was het probleem gelijk verholpen en loopt de machine tot op de dag van vandaag (aug 2020) nog steeds prima. Mijn dank aan dit forum en mijn speciale dank aan Bennie.
Groet,
Peter
Ik zag hier nog een draadje van mij met een open einde ...
Het labyrint bleek dus intern lek te zijn waardoor het ingenomen water door het gaatje naar buiten spoot. Na installatie van het nieuwe labyrint was het probleem gelijk verholpen en loopt de machine tot op de dag van vandaag (aug 2020) nog steeds prima. Mijn dank aan dit forum en mijn speciale dank aan Bennie.
Groet,
Peter
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)