Whirlpool/IKEA DHW M00 lekt via labyrint |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
12-12-2018 20:18
Gewijzigd op:
16-12-2018 13:44
Peter
Geplaatst op:
12-12-2018 20:18
Gewijzigd op:
16-12-2018 13:44
https://photos.google.com/share/AF1QipNDJqs3UwcNONMjIgXRrGL7OMzosfin5s2bKaCPqu8C74g72gtjEFahvjopSpDHjg?key=V3VFenZIcmxoMlJPS1dtVEZyMXQ4Sk5Ja3g3YWZB
Geachte collega sleutelaars,
Mijn vaatwasser Whirlpool/IKEA DHW M00 (moet zijn: DWH M00) geeft na een tijdje 5 piepjes en stopt dan na een tijdje met zijn programma. De knipperende LEDs geven volgens de handleiding de foutmelding:
Storing van het pompsysteem van het water.
Daarna heb ik de vaatwasser uitgebouwd, uitgekleed en op een paar schragen gezet. Ik kwam er al snel achter dat de vaatwasser onder druk water naar buiten spuit door een (fabrieks)gaatje in het labyrint bij de inname van het water.
Dit gaatje hoort daar van fabriekswege te zitten maar dat er onder druk water uit komt is niet normaal (zie fotos).
Misschien zit er verderop in het systeem iets verstopt of is er misschien een pompje defect die het water eigenlijk verder hoort te transporteren.
Voor mijn gevoel lukt dat nu dus niet en komt het water tijdens waterinname onder (kraan)druk terug het labyrint in .... of zoiets?
Kan iemand mij aub een stapje verder helpen?
Alvast dank!
Groet,
Peter
Geachte collega sleutelaars,
Mijn vaatwasser Whirlpool/IKEA DHW M00 (moet zijn: DWH M00) geeft na een tijdje 5 piepjes en stopt dan na een tijdje met zijn programma. De knipperende LEDs geven volgens de handleiding de foutmelding:
Storing van het pompsysteem van het water.
Daarna heb ik de vaatwasser uitgebouwd, uitgekleed en op een paar schragen gezet. Ik kwam er al snel achter dat de vaatwasser onder druk water naar buiten spuit door een (fabrieks)gaatje in het labyrint bij de inname van het water.
Dit gaatje hoort daar van fabriekswege te zitten maar dat er onder druk water uit komt is niet normaal (zie fotos).
Misschien zit er verderop in het systeem iets verstopt of is er misschien een pompje defect die het water eigenlijk verder hoort te transporteren.
Voor mijn gevoel lukt dat nu dus niet en komt het water tijdens waterinname onder (kraan)druk terug het labyrint in .... of zoiets?
Kan iemand mij aub een stapje verder helpen?
Alvast dank!
Groet,
Peter
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
12-12-2018 21:28
bennie
Geplaatst op:
12-12-2018 21:28
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 13:36
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 13:36
https://photos.google.com/share/AF1QipNDJqs3UwcNONMjIgXRrGL7OMzosfin5s2bKaCPqu8C74g72gtjEFahvjopSpDHjg?key=V3VFenZIcmxoMlJPS1dtVEZyMXQ4Sk5Ja3g3YWZB
Hallo Bennie,
Bedankt voor je reactie!
Het betreft hier overigens een Whirlpool/IKEA DWH M00.
Ik heb twee filmpjes toegevoegd.
Ik kies een programma, druk de deur dicht en zo gauw de waterinname klep open gaat, spuit het water eruit?
Als ik het gaatje dicht druk of afdicht met een parker dan lijkt hij zijn programma verder te vervolgen. Maar na enige tijd krijg ik dan toch de 5 piepjes en (LEDs) foutmelding: Storing van het pompsysteem van het water. Afvoer en afpompen gaat prima.
Het zoutvat was ver leeg en de inlaat is niet verstopt. Ik heb het zoutvat nu leeg gemaakt en wat schoongespoeld. Op tweede filmpje zie je het water het vat in lopen/borrelen.
Bij de linkse inlaat zie ik niet veel gebeuren?
Kan het zijn dat deze inlaat verstopt zit of dat ik die verder open moet draaien met dat wieltje voor de waterhardheid? Het labyrint lijkt niet vervuild/verstopt.
Op dit forum zijn gelijke problemen mbt dit labyrint gaatje:
https://www.vaatwasser.nl/forum/1621-wp-adg3800-lekt-water-uit-niveaukamer/
Maar helaas geen definitieve oplossing.
Kan het labyrint intern lek zijn geraakt waardoor het water onder kraandruk door dit gaatje naar buiten komt?
Of zou dan toch verderop een verstopping zitten waardoor tegendruk ontstaat? De LEDs geven immers: storing pompsysteem aan? (welke pomp?)
Graag zie ik reacties tegemoet want met de hand afwassen begint aardig te vervelen :-).
Groet,
Peter
Hallo Bennie,
Bedankt voor je reactie!
Het betreft hier overigens een Whirlpool/IKEA DWH M00.
Ik heb twee filmpjes toegevoegd.
Ik kies een programma, druk de deur dicht en zo gauw de waterinname klep open gaat, spuit het water eruit?
Als ik het gaatje dicht druk of afdicht met een parker dan lijkt hij zijn programma verder te vervolgen. Maar na enige tijd krijg ik dan toch de 5 piepjes en (LEDs) foutmelding: Storing van het pompsysteem van het water. Afvoer en afpompen gaat prima.
Het zoutvat was ver leeg en de inlaat is niet verstopt. Ik heb het zoutvat nu leeg gemaakt en wat schoongespoeld. Op tweede filmpje zie je het water het vat in lopen/borrelen.
Bij de linkse inlaat zie ik niet veel gebeuren?
Kan het zijn dat deze inlaat verstopt zit of dat ik die verder open moet draaien met dat wieltje voor de waterhardheid? Het labyrint lijkt niet vervuild/verstopt.
Op dit forum zijn gelijke problemen mbt dit labyrint gaatje:
https://www.vaatwasser.nl/forum/1621-wp-adg3800-lekt-water-uit-niveaukamer/
Maar helaas geen definitieve oplossing.
Kan het labyrint intern lek zijn geraakt waardoor het water onder kraandruk door dit gaatje naar buiten komt?
Of zou dan toch verderop een verstopping zitten waardoor tegendruk ontstaat? De LEDs geven immers: storing pompsysteem aan? (welke pomp?)
Graag zie ik reacties tegemoet want met de hand afwassen begint aardig te vervelen :-).
Groet,
Peter
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 15:31
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 15:31
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 16:44
Gewijzigd op:
Peter
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Hallo Bennie,
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb een stekker aan het regenereer ventiel gezet zodat ik hem aan/uit kan schakelen tijdens water inname.
Als ik tijdens waterinname 230V op het ventiel zet dan blijft het water uit dat gaatje spuiten. Echter zie ik nu wel wat meer actie/borrelen in de linker inlaat van het labyrint.
Helaas is het probleem er niet mee weg.
Het gedrag van de vaatwasser is ook vreemd.
Het gaatje heb ik afgedicht met een parker.
De vaatwasser blijft met tussenpozen water innemen en afpompen.
Het lijkt erop dat hij niet meer aan het programma wil beginnen.
Hij blijft hangen in herhaaldelijk water innemen en afpompen?
Het spoeltje van de water inlaatklep meet 3k7.
Ook de microswitch van de vlotter schakelt volgens mijn multimeter.
Iemand een suggestie?
Met vriendelijke groet,
Peter
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb een stekker aan het regenereer ventiel gezet zodat ik hem aan/uit kan schakelen tijdens water inname.
Als ik tijdens waterinname 230V op het ventiel zet dan blijft het water uit dat gaatje spuiten. Echter zie ik nu wel wat meer actie/borrelen in de linker inlaat van het labyrint.
Helaas is het probleem er niet mee weg.
Het gedrag van de vaatwasser is ook vreemd.
Het gaatje heb ik afgedicht met een parker.
De vaatwasser blijft met tussenpozen water innemen en afpompen.
Het lijkt erop dat hij niet meer aan het programma wil beginnen.
Hij blijft hangen in herhaaldelijk water innemen en afpompen?
Het spoeltje van de water inlaatklep meet 3k7.
Ook de microswitch van de vlotter schakelt volgens mijn multimeter.
Iemand een suggestie?
Met vriendelijke groet,
Peter
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 19:12
Gewijzigd op:
16-12-2018 19:31
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 19:12
Gewijzigd op:
16-12-2018 19:31
Denken we niet iets te moeilijk misschien?
Ik heb de foto nog even goed bekeken, maar volgens mij is dat stukje met het gaatje gewoon loze ruimte die er zit voor de stevigheid van het labyrint.
Zit er niet ergens een barst in waardoor het daar kan komen?
Is hij misschien recent een keer bevroren geweest?
Je kan een nieuw labyrint plaatsen.
Komt dat afpompen niet doordat er elke keer water in de bak onder de vaatwasser komt en daardoor de storing afvoerproblemen geeft?
Ik heb de foto nog even goed bekeken, maar volgens mij is dat stukje met het gaatje gewoon loze ruimte die er zit voor de stevigheid van het labyrint.
Zit er niet ergens een barst in waardoor het daar kan komen?
Is hij misschien recent een keer bevroren geweest?
Je kan een nieuw labyrint plaatsen.
Komt dat afpompen niet doordat er elke keer water in de bak onder de vaatwasser komt en daardoor de storing afvoerproblemen geeft?
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 22:31
Gewijzigd op:
16-12-2018 22:34
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 22:31
Gewijzigd op:
16-12-2018 22:34
Hallo Bennie,
Bedankt voor het meedenken, Toppie met hoofdletter T.
Dat moeilijk denken is inderdaad wel een val om gemakkelijk in te trappen.
Ook bij mij kwam de gedachte dat het labyrint misschien intern lek is of doorslaat waardoor het water uiteindelijk door dat gaatje naar buiten spuit.
Ik heb het labyrint nog eens gedemonteerd en beter bekeken.
Ook heb ik wat extra (close up) foto s toegevoegd.
Aan de achterzijde gezien is het driehoekje met het gaatje helemaal dicht.
Maar aan de voorzijde is het driehoekje onder een stukje open waardoor het in verbinding staat met de kamer eronder. Ik dacht dat dit zo ontworpen was met een reden.
De kamer onder het driehoekje is volgens mij een gesloten kamer zonder enig doel mbt transport van het water?
Ik heb deze buitenste kamer rood proberen te omlijnen.
Als er nu vanuit de binnenste kamers een lek is naar deze buitenste kamer (bijv. gele pijltjes) dan kan ik me voorstellen dat het water van de inlaat lekt naar de buitenste kamer die het dan uiteindelijk door het gaatje in de driehoek naar buiten stuwt.
Maar ik bedacht me dat de vaatwasser dan toch eigenlijk verder goed zou moeten werken als ik het gaatje afdicht met een parker? En dat is niet het geval.
De vaatwasser blijft maar herhaaldelijk water pakken en ook weer afpompen, zonder echt aan de gang te gaan.
De vaatwasser staat al vanaf aankoop vorstvrij in de keuken.
Maar dat neemt niet weg dat een labyrint intern niet door kan slaan natuurlijk.
De vaatwasser staat op schragen en de onderkant is er onderuit waardoor de lekkage switch geen roet in het eten kan gooien.
Zou fijn zijn als iemand dit euvel kon bevestigen alvorens ik straks voor niets een labyrint ga bestellen/vervangen.
Groet,
Peter
Hallo Bennie,
Bedankt voor het meedenken, Toppie met hoofdletter T.
Dat moeilijk denken is inderdaad wel een val om gemakkelijk in te trappen.
Ook bij mij kwam de gedachte dat het labyrint misschien intern lek is of doorslaat waardoor het water uiteindelijk door dat gaatje naar buiten spuit.
Ik heb het labyrint nog eens gedemonteerd en beter bekeken.
Ook heb ik wat extra (close up) foto s toegevoegd.
Aan de achterzijde gezien is het driehoekje met het gaatje helemaal dicht.
Maar aan de voorzijde is het driehoekje onder een stukje open waardoor het in verbinding staat met de kamer eronder. Ik dacht dat dit zo ontworpen was met een reden.
De kamer onder het driehoekje is volgens mij een gesloten kamer zonder enig doel mbt transport van het water?
Ik heb deze buitenste kamer rood proberen te omlijnen.
Als er nu vanuit de binnenste kamers een lek is naar deze buitenste kamer (bijv. gele pijltjes) dan kan ik me voorstellen dat het water van de inlaat lekt naar de buitenste kamer die het dan uiteindelijk door het gaatje in de driehoek naar buiten stuwt.
Maar ik bedacht me dat de vaatwasser dan toch eigenlijk verder goed zou moeten werken als ik het gaatje afdicht met een parker? En dat is niet het geval.
De vaatwasser blijft maar herhaaldelijk water pakken en ook weer afpompen, zonder echt aan de gang te gaan.
De vaatwasser staat al vanaf aankoop vorstvrij in de keuken.
Maar dat neemt niet weg dat een labyrint intern niet door kan slaan natuurlijk.
De vaatwasser staat op schragen en de onderkant is er onderuit waardoor de lekkage switch geen roet in het eten kan gooien.
Zou fijn zijn als iemand dit euvel kon bevestigen alvorens ik straks voor niets een labyrint ga bestellen/vervangen.
Groet,
Peter
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 22:53
bennie
Geplaatst op:
16-12-2018 22:53
Dan gaan we even andersom werken.
Als je het labyrint helemaal leeg hebt, vul je een spuitje met vloeistof en spuit dat in het gaatje.
Dan kan je zien waar het heen loopt.
Bijvoorbeeld met rode ranja.
Dan is het beter zichtbaar(wel verdunt natuurlijk).
Als je het labyrint helemaal leeg hebt, vul je een spuitje met vloeistof en spuit dat in het gaatje.
Dan kan je zien waar het heen loopt.
Bijvoorbeeld met rode ranja.
Dan is het beter zichtbaar(wel verdunt natuurlijk).
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 23:09
Peter
Geplaatst op:
16-12-2018 23:09
Hey Bennie,
Dat is een goed plan. Ik ga spoedig iets kleurigs injecteren en laat hier weten hoe dat af loopt.
Thanks!
Peter
Dat is een goed plan. Ik ga spoedig iets kleurigs injecteren en laat hier weten hoe dat af loopt.
Thanks!
Peter
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
17-12-2018 12:39
bennie
Geplaatst op:
17-12-2018 12:39
Ik ben benieuwd
Forum
Storingen