Vaatwasser lekt condens tijdens draaien |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Joyce
Geplaatst op:
05-10-2018 17:12
Joyce
Geplaatst op:
05-10-2018 17:12
In augustus hebben wij een volledig gerenoveerde woning betrokken.
De keuken was nieuw, ongebruikt (plastic zat er nog op) en vv diverse inbouwapparatuur waaronder een vaatwasser (Exquisit EGSP 292EA++).
Na het betrekken bleek dat er geen afvoer was aangelegd. Hier is nog een monteur voor geweest, netjes gemaakt.
Na eerste malen gebruik bleek de deur te klemmen, wij dachten op de plint. Plint losgehaald, niks te zien.
Een paar weken later begon de vaatwasser condens te lekken (linkerkant vooral), en bleek ook dat het (houten met fineer bekleed) aanrechtblad aan de onderkant niet behandeld was. Grote dikke bobbels als resultaat. Toen we de plint nogmaals los haalden, bleek dat de vaatwasser op een houtje (achterkant) gesteld was, en vóór op stelpootjes. Zo goed en zo kwaad als ging gesteld, en idd, hij klemt niet meer, maar lijkt steeds meer condens te verliezen tijdens het draaien.
Doordat we aluminium aan de onderzijde van het aanrechtblad hebben geplaatst, loopt de condens nu zelfs de besteklade naast de vaatwasser in, waardoor ook die nu begint op te zetten en het fineer los laat.
Ik ben zelf zo technisch als een blikje cola, maar met google kwam ik op een aantal dingen om na te kijken:
- Handleiding. Deze zegt dat het normaal is dat er tijdens het drogen en afvoeren van water stoom uit de ontluchting van de deurvergrendeling komt. (Dat snap ik ook, maar dit is wel erg veel. Als je aanrechtblad en keukenkastjes er van gaan bol staan...)
- sluiten de rubbers goed aan (getest met zeep: ja)
- sluit de deur goed (getest, geen speling, ook niet tijdens het draaien)
Dit mocht allemaal niet baten; de boel lekt nog steeds als een malle, en als de vaatwasser draait moet ik meerdere malen de onderkant en zijkanten drogen om mijn keuken 'heel' te houden.
Wat kan ik zelf allemaal nog doen om te kijken of ik het zelf kan verhelpen?
Hoe zie ik of de vaatwasser zelf waterpas staat? Ik heb zelf geen mogelijkheid om de vaatwasser uit te bouwen ivm mijn fysiek.
De makelaar/rechtsbijstand/keukenleverancier/psychiater bellen staan op mijn lijstje, uiteraard ;-)
De keuken was nieuw, ongebruikt (plastic zat er nog op) en vv diverse inbouwapparatuur waaronder een vaatwasser (Exquisit EGSP 292EA++).
Na het betrekken bleek dat er geen afvoer was aangelegd. Hier is nog een monteur voor geweest, netjes gemaakt.
Na eerste malen gebruik bleek de deur te klemmen, wij dachten op de plint. Plint losgehaald, niks te zien.
Een paar weken later begon de vaatwasser condens te lekken (linkerkant vooral), en bleek ook dat het (houten met fineer bekleed) aanrechtblad aan de onderkant niet behandeld was. Grote dikke bobbels als resultaat. Toen we de plint nogmaals los haalden, bleek dat de vaatwasser op een houtje (achterkant) gesteld was, en vóór op stelpootjes. Zo goed en zo kwaad als ging gesteld, en idd, hij klemt niet meer, maar lijkt steeds meer condens te verliezen tijdens het draaien.
Doordat we aluminium aan de onderzijde van het aanrechtblad hebben geplaatst, loopt de condens nu zelfs de besteklade naast de vaatwasser in, waardoor ook die nu begint op te zetten en het fineer los laat.
Ik ben zelf zo technisch als een blikje cola, maar met google kwam ik op een aantal dingen om na te kijken:
- Handleiding. Deze zegt dat het normaal is dat er tijdens het drogen en afvoeren van water stoom uit de ontluchting van de deurvergrendeling komt. (Dat snap ik ook, maar dit is wel erg veel. Als je aanrechtblad en keukenkastjes er van gaan bol staan...)
- sluiten de rubbers goed aan (getest met zeep: ja)
- sluit de deur goed (getest, geen speling, ook niet tijdens het draaien)
Dit mocht allemaal niet baten; de boel lekt nog steeds als een malle, en als de vaatwasser draait moet ik meerdere malen de onderkant en zijkanten drogen om mijn keuken 'heel' te houden.
Wat kan ik zelf allemaal nog doen om te kijken of ik het zelf kan verhelpen?
Hoe zie ik of de vaatwasser zelf waterpas staat? Ik heb zelf geen mogelijkheid om de vaatwasser uit te bouwen ivm mijn fysiek.
De makelaar/rechtsbijstand/keukenleverancier/psychiater bellen staan op mijn lijstje, uiteraard ;-)
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Joyce
Geplaatst op:
05-10-2018 22:23
Joyce
Geplaatst op:
05-10-2018 22:23
Niemand?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-10-2018 21:53
bennie
Geplaatst op:
08-10-2018 21:53
Wat als je de vaatwasser naar voren trekt zodat de deur volledig vrij is van de keuken, als hij iets te diep naar binnen staat (hoeft maar minimaal te zijn) dan kan er heel wat ontsnappen.
Laat hem dan maar eens een programma draaien, en kijk wat er dan gebeurt.
Laat hem dan maar eens een programma draaien, en kijk wat er dan gebeurt.
Geplaatst door:
Joyce
Geplaatst op:
08-10-2018 21:57
Joyce
Geplaatst op:
08-10-2018 21:57
Ga ik proberen! De vaatwasser is met twee schroeven/bouten(??) vastgemaakt in de sponning van het keukenblok. Kan ik die gewoon losmaken en dan de vaatwasser een stukje naar voren trekken?
En als dat het probleem is, hoe los ik dat dan permanent op? De vaatwasser halverwege de keuken is ook zo wat... 😬
En als dat het probleem is, hoe los ik dat dan permanent op? De vaatwasser halverwege de keuken is ook zo wat... 😬
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-10-2018 22:20
bennie
Geplaatst op:
08-10-2018 22:20
Haha, je zou er over struikelen.
die schroefjes bovenaan kan je losdraaien.
Daarna moet je de pootjes onderaan iets naar beneden draaien en kan je de vaatwasser ongeveer 10 cm naar voren schuiven.
mocht dit het probleem zijn dan is het een kwestie van precies ver genoeg er onder schuiven.
die schroefjes bovenaan kan je losdraaien.
Daarna moet je de pootjes onderaan iets naar beneden draaien en kan je de vaatwasser ongeveer 10 cm naar voren schuiven.
mocht dit het probleem zijn dan is het een kwestie van precies ver genoeg er onder schuiven.
Geplaatst door:
Joyce
Geplaatst op:
08-10-2018 22:26
Joyce
Geplaatst op:
08-10-2018 22:26
Ik ga een sterke meneer fixen voor morgen! Thanks Benny!
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)