smu69m15eu code e21 ? |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 19:04
Gewijzigd op:
22-04-2018 19:12
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 19:04
Gewijzigd op:
22-04-2018 19:12
Sorry, ik had misschien iets duidelijker moeten zijn.
Je hittepomp is de circulatiepomp met een geïntegreerd
verwarmingselement.
Het kan geen kwaad om het te demonteren en kijken of er rotzooi in zit waardoor hij geblokkeerd is.
Waarom ze vervangende artikelen erin zetten en of er wat aan verbeterd is weet ik niet, dat geven ze ook niet prijs ben ik bang
Je hittepomp is de circulatiepomp met een geïntegreerd
verwarmingselement.
Het kan geen kwaad om het te demonteren en kijken of er rotzooi in zit waardoor hij geblokkeerd is.
Waarom ze vervangende artikelen erin zetten en of er wat aan verbeterd is weet ik niet, dat geven ze ook niet prijs ben ik bang
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 21:17
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 21:17
goeie tip, als ik hem meegeef bij nieuw, dan kan ik net zo goed even kijken en als het meevalt misschien alsnog voor 95,- een pomp bestellen, het is zo te zien goed te doen via de rechterzijkant van voor gezien.
zit alleen met die nieuwe kabeltjes die er bij zitten, moet iets doorknippen en dan weer aansluiten las ik ergens. Een nieuw stkkertje op oude draden aansluiten of iets dergelijks.
Bij mij zit er nu een witte oud model pomp in, de nieuwe is grijs met kabelset.
ik laat het wel weten hoe het afloopt, heb ook nog geen geschikte nieuwe gevonden , twijfel weer tussen bosch en siemens die beide een andere motor hebben, eco drive of iq drive van siemens, welke is beter? dat weet nog niemand, kunnen ook vol kinderziektes zitten.
ik mag toch aannemen dat de onderbouwmaten standaard zijn voor beide merken? weet jij dat bennie?
zit alleen met die nieuwe kabeltjes die er bij zitten, moet iets doorknippen en dan weer aansluiten las ik ergens. Een nieuw stkkertje op oude draden aansluiten of iets dergelijks.
Bij mij zit er nu een witte oud model pomp in, de nieuwe is grijs met kabelset.
ik laat het wel weten hoe het afloopt, heb ook nog geen geschikte nieuwe gevonden , twijfel weer tussen bosch en siemens die beide een andere motor hebben, eco drive of iq drive van siemens, welke is beter? dat weet nog niemand, kunnen ook vol kinderziektes zitten.
ik mag toch aannemen dat de onderbouwmaten standaard zijn voor beide merken? weet jij dat bennie?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 22:22
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 22:22
Bosch en siemens komen uit dezelfde fabriek en hebben ook vaak dezelfde onderdelen er in zitten.
Daar zal ook niet veel kwaliteitsverschil in zitten vermoed ik.
De inbouwmaten van gewone vaatwassers zijn altijd hetzelfde, er zijn wel smalle en brede varianten.
Het is in ieder geval verstandig om bij aankoop te checken.
Er zitten ook altijd pootjes onder om het in hoogte te verstellen en waterpas te zetten.
Om de bekabeling aan te passen zit er wel een handleiding bij.
Je kan de hittepomp ook Ohms doormeten (weerstand meten met een multimeter).
Dan kan je in ieder geval uitzoeken wat er precies aan mankeert, of defect of een blokkade.
Zou je (als je wilt onderzoeken) een foto van de hittepomp willen plaatsen incl. de bekabeling ervan?
Daar zal ook niet veel kwaliteitsverschil in zitten vermoed ik.
De inbouwmaten van gewone vaatwassers zijn altijd hetzelfde, er zijn wel smalle en brede varianten.
Het is in ieder geval verstandig om bij aankoop te checken.
Er zitten ook altijd pootjes onder om het in hoogte te verstellen en waterpas te zetten.
Om de bekabeling aan te passen zit er wel een handleiding bij.
Je kan de hittepomp ook Ohms doormeten (weerstand meten met een multimeter).
Dan kan je in ieder geval uitzoeken wat er precies aan mankeert, of defect of een blokkade.
Zou je (als je wilt onderzoeken) een foto van de hittepomp willen plaatsen incl. de bekabeling ervan?
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
23-04-2018 15:52
wim
Geplaatst op:
23-04-2018 15:52
allereerst weer bedankt voor de goede info bennie!
beste bennie,
dat kreng is er uit, ik weet niet of ik eenvoudig een foto kan uploaden, ik zie geen mogelijkheid.
weet jij hoe ik nu de pomp moet doormeten om zeker te zijn dat ie defect is?
ik zie 7 metalen plaatjes waar stekkertjes op zaten en achterop nog een stekkeringang met 3 metalen plaatjes.
op welke stand zet ik de multimeter, waar moet rood en waar zwart, op welk plaatje en wat moet de uitslag dan zijn?
is dat uit te leggen?
beste bennie,
dat kreng is er uit, ik weet niet of ik eenvoudig een foto kan uploaden, ik zie geen mogelijkheid.
weet jij hoe ik nu de pomp moet doormeten om zeker te zijn dat ie defect is?
ik zie 7 metalen plaatjes waar stekkertjes op zaten en achterop nog een stekkeringang met 3 metalen plaatjes.
op welke stand zet ik de multimeter, waar moet rood en waar zwart, op welk plaatje en wat moet de uitslag dan zijn?
is dat uit te leggen?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
23-04-2018 18:05
bennie
Geplaatst op:
23-04-2018 18:05
Die contacten aan de zijkant zijn van de verwarmingselementen en de NTCs(temperatuurvoelers).
Aan de achterkant zit de aansluiting van de motor.
Jij hebt nog een pomp met 2 elementen er in, tegenwoordig is dit 1 element.
Vandaar dat je de kabels moet ombouwen.
De multimeter zet je op de laagste stand, 200 Ohm is dat meestal.
Rood en zwart maakt niet uit met het meten.
Een foto kan je eenvoudig posten met https://postimages.org/
Aan de achterkant zit de aansluiting van de motor.
Jij hebt nog een pomp met 2 elementen er in, tegenwoordig is dit 1 element.
Vandaar dat je de kabels moet ombouwen.
De multimeter zet je op de laagste stand, 200 Ohm is dat meestal.
Rood en zwart maakt niet uit met het meten.
Een foto kan je eenvoudig posten met https://postimages.org/
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
23-04-2018 21:05
wim
Geplaatst op:
23-04-2018 21:05
super, bedankt.
ik heb achterkant met de 3 polen gemeten en die geeft iets van 42,6 dus is goed.
de ntc niet goed, die andere is ook niet goed.
en de waaier draait niet , zit geblokkeerd, gaat zwaar, kan ik alleen zien als ik hem open maak. Dat ga ik doen als ik de nieuwe heb ontvangen en goed vergeleken heb met de oude, om te kijken of ik veranderingen kan ontdekken.
Heb je nog tips wat ik nog meer kan checken nu hij er toch uitgebouwd is?
labyrinth zit zeker links? dus zou die plaat er ook af moeten om te kijken?
nu heb ik gewoon de vw er uit geschoven en de slangen laat ik gewoon aangesloten, kan ie er zo weer in straks.
kun je iets aan het labyrint doen? en misschien de afvoerslang checken, die zit onderachter vast achter een klepje.
ik heb achterkant met de 3 polen gemeten en die geeft iets van 42,6 dus is goed.
de ntc niet goed, die andere is ook niet goed.
en de waaier draait niet , zit geblokkeerd, gaat zwaar, kan ik alleen zien als ik hem open maak. Dat ga ik doen als ik de nieuwe heb ontvangen en goed vergeleken heb met de oude, om te kijken of ik veranderingen kan ontdekken.
Heb je nog tips wat ik nog meer kan checken nu hij er toch uitgebouwd is?
labyrinth zit zeker links? dus zou die plaat er ook af moeten om te kijken?
nu heb ik gewoon de vw er uit geschoven en de slangen laat ik gewoon aangesloten, kan ie er zo weer in straks.
kun je iets aan het labyrint doen? en misschien de afvoerslang checken, die zit onderachter vast achter een klepje.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 00:08
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 00:08
ik kom er morgenavond op terug
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 18:36
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 18:36
Hier heb je de tekening van je vaatwasser.
Je kan het labyrint altijd controleren op kalkaanslag en vet/etensresten.
De waterafvoer gaat ook via het labyrint.
Verder kan je niet zo veel controleren.
Je kan het labyrint altijd controleren op kalkaanslag en vet/etensresten.
De waterafvoer gaat ook via het labyrint.
Verder kan je niet zo veel controleren.
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
24-04-2018 19:06
wim
Geplaatst op:
24-04-2018 19:06
wederom zeer bedankt bennie, werk jij toevallig voor bosch?
met die tekening kan ik ook andere dingen repareren als nodig is.
Maar ik ben al klaar hoor, hij draait weer als nieuw, nieuwe hittepomp zit er in.
Nu draait een 70gr vaat en dan ga ik kijken of hij nergens lekt onderin bij de nieuwe motor en dan kan hij morgen weer op zijn plek geschoven.
Heb het via de rechterzijkant gedaan. De bedrading moest omgelegd en veranderd worden, maar dat is opletten geblazen. Maar er zit een hele duidelijke tekening bij, complimenten daarvoor aan bosch.
Ben nu voor 100,- € klaar.
Heb nu ook geen E24 meer.
Kijken hoe lang deze het volhoudt.
De nieuwe pomp ziet er iets anders gebouwd uit, maar ik weet niet of hij ook echt verbeterd is, het is al de derde vervanging van andere nrs.
met die tekening kan ik ook andere dingen repareren als nodig is.
Maar ik ben al klaar hoor, hij draait weer als nieuw, nieuwe hittepomp zit er in.
Nu draait een 70gr vaat en dan ga ik kijken of hij nergens lekt onderin bij de nieuwe motor en dan kan hij morgen weer op zijn plek geschoven.
Heb het via de rechterzijkant gedaan. De bedrading moest omgelegd en veranderd worden, maar dat is opletten geblazen. Maar er zit een hele duidelijke tekening bij, complimenten daarvoor aan bosch.
Ben nu voor 100,- € klaar.
Heb nu ook geen E24 meer.
Kijken hoe lang deze het volhoudt.
De nieuwe pomp ziet er iets anders gebouwd uit, maar ik weet niet of hij ook echt verbeterd is, het is al de derde vervanging van andere nrs.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 22:10
Gewijzigd op:
24-04-2018 22:14
bennie
Geplaatst op:
24-04-2018 22:10
Gewijzigd op:
24-04-2018 22:14
Ik werk niet voor bosch, ik ben een hobbyist.
Een witgoedmonteur geeft een apparaat eerder op dan ik.
Zolang je zelf dingen kunt repareren is het nog rendabel.
Als je een monteur moet betalen is een apparaat al heel snel afgeschreven.
Ik ga dan ook door tot het uiterste
Mooi dat hij weer doet, daar doen we het voor.
Zou je die tekening hier willen plaatsen?
Een witgoedmonteur geeft een apparaat eerder op dan ik.
Zolang je zelf dingen kunt repareren is het nog rendabel.
Als je een monteur moet betalen is een apparaat al heel snel afgeschreven.
Ik ga dan ook door tot het uiterste
Mooi dat hij weer doet, daar doen we het voor.
Zou je die tekening hier willen plaatsen?
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)