smu69m15eu code e21 ? |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
20-04-2018 23:32
wim
Geplaatst op:
20-04-2018 23:32
we krijgen code e21 aan begin programma na eerste wegpompen, dan wil hij water pakken, je hoort het waterslotgeluid en vervolgens hoor je een vreemd waterklokgeluidje, alsof de watertoevoer geblokkeerd is? hoe werkt dat eigenlijk? Hij voert prima water af, dus schoepje is niet geblokkeerd, hoewel er wêl iets tussen heeft gezeten, dat ik weggehaald heb. Wat kan er aan de hand zijn? heeft het zin om het onderpaneel weg te halen? om te kijken? heb van alles geprobeerd, resetten, andere programma’s , maar nee.
En als er iets geblokkeerd is, kan het dan de toevoer van water zijn en hoe kan ik dat checken?
En als er iets geblokkeerd is, kan het dan de toevoer van water zijn en hoe kan ik dat checken?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 07:32
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 07:32
Dag wim.
Het is ook geen probleem met de afvoerpomp, maar met de circulatiepomp.
Deze kan ook geblokkeerd zijn door vet of etensresten, stukjes glas e.d.
Mag ik het volledige E-nummer uit de deurrand?
Ook het nummer achter EU/
je kan als eerste de sodabeurt proberen
SODA beurt:
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Het is ook geen probleem met de afvoerpomp, maar met de circulatiepomp.
Deze kan ook geblokkeerd zijn door vet of etensresten, stukjes glas e.d.
Mag ik het volledige E-nummer uit de deurrand?
Ook het nummer achter EU/
je kan als eerste de sodabeurt proberen
SODA beurt:
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
21-04-2018 10:46
wim
Geplaatst op:
21-04-2018 10:46
bedankt bennie,
soda kan niet, start niet
betreft smu69m15eu/01
lijkt ook de eerste test na eerste afvoer over te slaan om meteen water te pakken, je hoort de aquastop, vervolgens een ploppend geluid?
soda kan niet, start niet
betreft smu69m15eu/01
lijkt ook de eerste test na eerste afvoer over te slaan om meteen water te pakken, je hoort de aquastop, vervolgens een ploppend geluid?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 20:50
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 20:50
Aan de linkerkant van de vaatwasser zit het labyrint.
Check dat eens op smeer of rommel.
Kijk eens wat daar gebeurt voordat hij storing geeft.
Check dat eens op smeer of rommel.
Kijk eens wat daar gebeurt voordat hij storing geeft.
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
21-04-2018 23:35
wim
Geplaatst op:
21-04-2018 23:35
weet inmiddels dat er een nieuwe hittepomp in moet en dan moet de onderkant gedemonteerd worden , het is een onderbouw.
Ik twijfel tussen nieuw of repareren, kost veel tijd.
Ik twijfel tussen nieuw of repareren, kost veel tijd.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 23:52
bennie
Geplaatst op:
21-04-2018 23:52
Hoe ben je daar achter gekomen?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 08:26
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 08:26
Hier heb je wel een mooi filmpje over het vervangen van de hittepomp.
Het is wel goed te te doen als je een beetje technisch bent.
Scheelt je toch weer de uren en voorrijkosten van een monteur.
Het is wel goed te te doen als je een beetje technisch bent.
Scheelt je toch weer de uren en voorrijkosten van een monteur.
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 13:05
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 13:05
ik wist al dat de hittepomp een zwak onderdeel was met vaak e24 als gevolg, deur open en dicht truc. Als ik de hittepomp zou vervangen, denk wel dat ik het zou kunnen, dan gaat er misschien weer wat anders kapot , de afvoerpomp of zo.
Gemiddelde levensduur bosch is 8-10 jaar. Deze is 9.
Ik vind dat ze minstens 20 jaar mee zouden moeten gaan. Een kennis heeft een goedkope siemens mét rvs kuip en die is al 15 jaar oud, nooit een storing gehad.
Ik zag een siemens en bosch voor ca 390,- , maar die heeft dan weer een kunststof kuip, of zijn die nu veel sterker geworden? wij hebben rvs en er is nog nooit iets in gevallen.
De goedkoopste bosch siemens met rvs kuip kost vanaf 530,- ....
ik weet ook dat de hittepomp al een paar keer vernieuwd is door bosch, dat kun je zien op hun website, het huidige typenr is ter vervanging van reeds twee andere nummers! die waren dus inferieur blijkbaar.
ik heb denk ik nog de allereerste vol kinderziektes.
Maar wie zegt dat een nieuw model bosch uit 2017 ook weer niet vol kinderziektes zit? misschien beter een ouder model zoeken met weinig mankementen? heel graag tips voor een goede goedkope machine met rvs kuip als je die weet bennie, of anderen. of mag dat hier weer niet?
Gemiddelde levensduur bosch is 8-10 jaar. Deze is 9.
Ik vind dat ze minstens 20 jaar mee zouden moeten gaan. Een kennis heeft een goedkope siemens mét rvs kuip en die is al 15 jaar oud, nooit een storing gehad.
Ik zag een siemens en bosch voor ca 390,- , maar die heeft dan weer een kunststof kuip, of zijn die nu veel sterker geworden? wij hebben rvs en er is nog nooit iets in gevallen.
De goedkoopste bosch siemens met rvs kuip kost vanaf 530,- ....
ik weet ook dat de hittepomp al een paar keer vernieuwd is door bosch, dat kun je zien op hun website, het huidige typenr is ter vervanging van reeds twee andere nummers! die waren dus inferieur blijkbaar.
ik heb denk ik nog de allereerste vol kinderziektes.
Maar wie zegt dat een nieuw model bosch uit 2017 ook weer niet vol kinderziektes zit? misschien beter een ouder model zoeken met weinig mankementen? heel graag tips voor een goede goedkope machine met rvs kuip als je die weet bennie, of anderen. of mag dat hier weer niet?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 15:33
Gewijzigd op:
22-04-2018 15:37
bennie
Geplaatst op:
22-04-2018 15:33
Gewijzigd op:
22-04-2018 15:37
Ik heb zelf ook nog een siemens van 15 jaar oud.
Maar dan niet met een hittepomp maar met een verwarmingselement.
Het enige waar ik last van heb gehad is dat er een relais op de printplaat was losgebrand.
Maar die heb ik zelf vervangen.
Je moet er natuurlijk geluk mee hebben en niet als vuilnisemmer gebruiken.
Bosch/Siemens komt hier op het forum wel heel vaak voorbij, maar welk merk het beste is kan ik niet zeggen.
De hittepomp ligt ook iets lager dan de vlotter die aanspreekt bij lekkage, de hittepomp kan dus heel lang in een laagje water liggen zonder dat de vlotter reageert.
Een kunststof kuip heb ik geen ervaring mee, tot nu toe heb ik alleen maar rvs kuipen gezien.
Het zou wel mooi zijn dat ze 20 jaar meegaan, maar de fabrikanten zijn ook niet gek.
Dan verkopen ze te weinig en kunnen ze niet leveren voor de prijzen waarvoor ze nu te koop zijn.
Maar dan niet met een hittepomp maar met een verwarmingselement.
Het enige waar ik last van heb gehad is dat er een relais op de printplaat was losgebrand.
Maar die heb ik zelf vervangen.
Je moet er natuurlijk geluk mee hebben en niet als vuilnisemmer gebruiken.
Bosch/Siemens komt hier op het forum wel heel vaak voorbij, maar welk merk het beste is kan ik niet zeggen.
De hittepomp ligt ook iets lager dan de vlotter die aanspreekt bij lekkage, de hittepomp kan dus heel lang in een laagje water liggen zonder dat de vlotter reageert.
Een kunststof kuip heb ik geen ervaring mee, tot nu toe heb ik alleen maar rvs kuipen gezien.
Het zou wel mooi zijn dat ze 20 jaar meegaan, maar de fabrikanten zijn ook niet gek.
Dan verkopen ze te weinig en kunnen ze niet leveren voor de prijzen waarvoor ze nu te koop zijn.
Geplaatst door:
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 18:07
wim
Geplaatst op:
22-04-2018 18:07
bedankt Bennie,
e21 betekent probleem met hittepomp, zoals ik overal lees.
het onderdeel is nr 00654575 en er staat bij op de site van bosch, ter vervanging van 00644997 en 00647397 , weet jij of ze dus de pomp echt verbeterd hebben, of alleen een andere bedrading gegeven hebben?
zouden ze de vele defecten uit de vervangen nrs gehaald hebben? hoe kom ik daar achter? want als ik nu dezelfde zwakke pomp er weer in zet dan is die ook snel weer kapot.
e21 betekent probleem met hittepomp, zoals ik overal lees.
het onderdeel is nr 00654575 en er staat bij op de site van bosch, ter vervanging van 00644997 en 00647397 , weet jij of ze dus de pomp echt verbeterd hebben, of alleen een andere bedrading gegeven hebben?
zouden ze de vele defecten uit de vervangen nrs gehaald hebben? hoe kom ik daar achter? want als ik nu dezelfde zwakke pomp er weer in zet dan is die ook snel weer kapot.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)