Whirlpool ADG 9500 doet niks meer. |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Paul Vl
Geplaatst op:
11-11-2017 13:57
Paul Vl
Geplaatst op:
11-11-2017 13:57
Hallo forumbezoekers!
M'n vaatwasser is afgelopen nacht gestopt met functioneren, nu ben ik niet vies van een karweitje en vandaag dan ook gaan kijken naar wat er aan de hand kan zijn.
Na het checken van de meterkast (aardlek) en het sluitingmechaniek van de deur lijkt de thermische beveiliging de volgende verdachte te zijn. Echter heb ik de vaatwasser nu tot op het circuitboord open geschroefd en hier niet de verwachtte thermische zekering aangetroffen.
Zou een van jullie mij kunnen vertellen waar ik deze mogelijk anders zou kunnen vinden? Of wat er naast dit stukje beveiliging een andere reden voor het niet functioneren kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Paul
M'n vaatwasser is afgelopen nacht gestopt met functioneren, nu ben ik niet vies van een karweitje en vandaag dan ook gaan kijken naar wat er aan de hand kan zijn.
Na het checken van de meterkast (aardlek) en het sluitingmechaniek van de deur lijkt de thermische beveiliging de volgende verdachte te zijn. Echter heb ik de vaatwasser nu tot op het circuitboord open geschroefd en hier niet de verwachtte thermische zekering aangetroffen.
Zou een van jullie mij kunnen vertellen waar ik deze mogelijk anders zou kunnen vinden? Of wat er naast dit stukje beveiliging een andere reden voor het niet functioneren kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Paul
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
12-11-2017 10:09
bennie
Geplaatst op:
12-11-2017 10:09
Dag Paul
Uit je verhaal maak ik op dat er geen enkel lampje meer brand.
Alsof de stekker uit het stopcontact is
In dat geval moet je op zoek naar een klein ICtje met het opschrift LNK.. .... op je printplaat en er is dan ook een weerstand defect
Dit is de voeding van het besturingssysteem. Zou je een foto op internet willen plaatsen van je printplaat en de link hier. Dan kan ik wel zien welke componenten vervangen moeten worden. Als je kan solderen kan je je vaatwasser voor een klein prijsje weer repareren ipv een nieuwe printplaat
Uit je verhaal maak ik op dat er geen enkel lampje meer brand.
Alsof de stekker uit het stopcontact is
In dat geval moet je op zoek naar een klein ICtje met het opschrift LNK.. .... op je printplaat en er is dan ook een weerstand defect
Dit is de voeding van het besturingssysteem. Zou je een foto op internet willen plaatsen van je printplaat en de link hier. Dan kan ik wel zien welke componenten vervangen moeten worden. Als je kan solderen kan je je vaatwasser voor een klein prijsje weer repareren ipv een nieuwe printplaat
Geplaatst door:
Paul Vl
Geplaatst op:
12-11-2017 18:08
Paul Vl
Geplaatst op:
12-11-2017 18:08
Bedankt voor je reactie Bennie,
Geen van de lampjes doet het meer heb zonet de print uit zn behuizing bevrijd, zie hieronder de fotos solderen zal geen probleem zijn.
Geen van de lampjes doet het meer heb zonet de print uit zn behuizing bevrijd, zie hieronder de fotos solderen zal geen probleem zijn.
Geplaatst door:
Paul Vl
Geplaatst op:
12-11-2017 18:09
Gewijzigd op:
12-11-2017 18:10
Paul Vl
Geplaatst op:
12-11-2017 18:09
Gewijzigd op:
12-11-2017 18:10
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
12-11-2017 19:40
Gewijzigd op:
12-11-2017 20:11
bennie
Geplaatst op:
12-11-2017 19:40
Gewijzigd op:
12-11-2017 20:11
ik heb 3 componenten omcirkeld
U1 is kapot
L2 krijgt vaak een klap mee, dit is een inductor
R121 is de veiligheidsweerstand en sneuveld ook meestal
deze kan je nog even doormeten met een multimeter
de foto is niet scherp genoeg om de tekst op U1 te lezen en de kleuren van L2 en R121 te onderscheiden
zou je daar een scherpere foto van kunnen plaatsen
ik weet wel een adres om deze componenten te kopen maar ik mag denk ik geen link plaatsen
als je googled op "maak mijn witgoed" dan kom je er wel
https://postimg.org/image/gopr6apif/
controleer wel eerst of er nog 230 volt bij de printplaat aankomt, zo ja dan is dit het probleem
zo niet dan zit het tussen de stekker en de printplaat
U1 is kapot
L2 krijgt vaak een klap mee, dit is een inductor
R121 is de veiligheidsweerstand en sneuveld ook meestal
deze kan je nog even doormeten met een multimeter
de foto is niet scherp genoeg om de tekst op U1 te lezen en de kleuren van L2 en R121 te onderscheiden
zou je daar een scherpere foto van kunnen plaatsen
ik weet wel een adres om deze componenten te kopen maar ik mag denk ik geen link plaatsen
als je googled op "maak mijn witgoed" dan kom je er wel
https://postimg.org/image/gopr6apif/
controleer wel eerst of er nog 230 volt bij de printplaat aankomt, zo ja dan is dit het probleem
zo niet dan zit het tussen de stekker en de printplaat
Geplaatst door:
Paul Vl
Geplaatst op:
13-11-2017 09:56
Paul Vl
Geplaatst op:
13-11-2017 09:56
Top!
Heb inderdaad de website gevonden.
De IC is een LNK305PN en zoals je op onderstaande foto kunt zien lijkt er inderdaad iets mis met de weerstand:
https://imgur.com/a/LGgXg
Ik ga de boel bestellen en solderen, laat nog van mij horen hoe het afloopt
Nogmaals dank!
Heb inderdaad de website gevonden.
De IC is een LNK305PN en zoals je op onderstaande foto kunt zien lijkt er inderdaad iets mis met de weerstand:
https://imgur.com/a/LGgXg
Ik ga de boel bestellen en solderen, laat nog van mij horen hoe het afloopt
Nogmaals dank!
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-11-2017 11:19
bennie
Geplaatst op:
13-11-2017 11:19
Stuur de foto van die weerstand ook even naar die webshop. Het is namelijk verstandig om met de weerstand een stapje hoger te gaan zitten.
Om dit in de toekomst te voorkomen
Om dit in de toekomst te voorkomen
Geplaatst door:
Paul Vl
Geplaatst op:
13-11-2017 12:32
Paul Vl
Geplaatst op:
13-11-2017 12:32
Is het verstandig zwaardere zekeringen op een apparaat te zetten? Zou ik niet beter de motor kunnen openen om te kijken of hij niet aansleept/verstopt zit?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-11-2017 12:38
bennie
Geplaatst op:
13-11-2017 12:38
Dit heeft niets te maken met de 230 volt voor pomp en verwarming. Dit is voor het aansturen van de relais en de rest van het besturingssysteem. De lnk gaat kapot door de startstroom om de condensatoren op te laden. Door deze weerstand een stapje te verhogen halveer je de startstroom en heeft de lnk niet zoveel te lijden.
En het staat het functioneren van het besturingssysteem niet in de weg.
En het staat het functioneren van het besturingssysteem niet in de weg.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
14-11-2017 21:39
HarryO
Geplaatst op:
14-11-2017 21:39
@ Bennie: link naar Maak Mijn Witgoed mag je gewoon plaatsen
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)