Bosch stopt tijdens programma (SMS2012) |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Vincent
Geplaatst op:
07-11-2017 20:32
Vincent
Geplaatst op:
07-11-2017 20:32
Na waterschade agv een lek in de achterkant van de kuip heb ik groot ouderhoud aan onze klassieke SMS2012 gepleegd (2 "nieuwe" pompen, nieuwe zwarte afvoerslang, grote schoonmaak), maar nu is er een probleem opgetreden dat er voorheen niet was: de machine stopt tijdens het programma twee keer: de eerste keer staat op de keuzeknop een borstel, de tweede keer een sterretje. Als ik hem handmatig een tikje verder help, wordt het programma hervat.
Alles is schoon, water wordt afgepompt, wordt goed warm, geen lekkages, vlotterschakelaar op de bodem staat uit en de afvoer zit nog steeds hoog. Wie kan mij in de goede richting helpen?
Alles is schoon, water wordt afgepompt, wordt goed warm, geen lekkages, vlotterschakelaar op de bodem staat uit en de afvoer zit nog steeds hoog. Wie kan mij in de goede richting helpen?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
10-11-2017 21:34
HarryO
Geplaatst op:
10-11-2017 21:34
Ik kan niets van deze machine vinden op servicemanual nivo.
Ik ga er van uit dat je alles goed hebt aangesloten:
Draait de circulatie pomp wel en komt er ook voldoende water uit de beide sproei armen?
Kies een voor alleen het voorspoel programma: doet hij dat wel volledig?
Kies eens voor de laagste temperatuur die er is: loopt hij dan wel door?
Ik ga er van uit dat je alles goed hebt aangesloten:
Draait de circulatie pomp wel en komt er ook voldoende water uit de beide sproei armen?
Kies een voor alleen het voorspoel programma: doet hij dat wel volledig?
Kies eens voor de laagste temperatuur die er is: loopt hij dan wel door?
Geplaatst door:
vincent
Geplaatst op:
13-11-2017 11:32
vincent
Geplaatst op:
13-11-2017 11:32
Bedankt voor je reactie Harry.
Alles is goed aangesloten; 1 op 1 overgezet.
De pompen werken allebei naar behoren.
Als ik het korte programma draai, zijn de klachten hetzelfde.
Alleen voorspoelen gaat wel goed, maar dat is ook logisch, de klok komt dan niet langs de punten waar het programma anders stopt.
Hoewel de afwas goed schoon wordt, heb ik toch de indruk dat de machine niet zo warm wordt als voorheen, wanneer ik mijn hand erop leg.
Weet je hoe ik het verwarmingselement kan controleren?
(Stroom eraf) beide stekkers vh element los, multimeter op 20K Ohm, pinnen op de aansluitingen v/h element?
En weet je tussen welke waarden de weerstand zou moeten liggen?
Alles is goed aangesloten; 1 op 1 overgezet.
De pompen werken allebei naar behoren.
Als ik het korte programma draai, zijn de klachten hetzelfde.
Alleen voorspoelen gaat wel goed, maar dat is ook logisch, de klok komt dan niet langs de punten waar het programma anders stopt.
Hoewel de afwas goed schoon wordt, heb ik toch de indruk dat de machine niet zo warm wordt als voorheen, wanneer ik mijn hand erop leg.
Weet je hoe ik het verwarmingselement kan controleren?
(Stroom eraf) beide stekkers vh element los, multimeter op 20K Ohm, pinnen op de aansluitingen v/h element?
En weet je tussen welke waarden de weerstand zou moeten liggen?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
14-11-2017 20:57
HarryO
Geplaatst op:
14-11-2017 20:57
Geplaatst door:
vincent
Geplaatst op:
18-11-2017 11:11
Gewijzigd op:
20-11-2017 21:24
vincent
Geplaatst op:
18-11-2017 11:11
Gewijzigd op:
20-11-2017 21:24
Bedankt voor je antwoord Harry.
Als ik de Ohm meter op schaal 200 zet, dan meet ik ongeveer 16 op het verwarmingselement.
Dat lijkt dus wat weinig als ik correct gemeten heb.
De thermostaat/ temperatuur sensor (ik heb type 1) geeft een uitslag van 1, ongeacht de schaalverdeling van de multimeter en de te meten temperatuur (getest op water: koud, lauw en net van de kook). Lijkt mij dus stuk; correct?
UPDATE:
Nav de meetresultaten een nieuwe thermostaat gehaald. Deze gaf overigens geen andere meetresultaten dan de oude thermostaat.
Uiteraard wel ingebouwd en proefgedraaid.
De machine draait haar programma weer zoals het hoort; probleem opgelost. Hopelijk kunnen we nu weer 29 jaar voort...
Harry, hartelijk bedankt voor het meedenken en jouw juiste diagnose.
Misschien kun jij, of iemand anders for the record nog uitleggen wat de correcte meetmethode is om de werking van de thermostaat te controleren.
Als ik de Ohm meter op schaal 200 zet, dan meet ik ongeveer 16 op het verwarmingselement.
Dat lijkt dus wat weinig als ik correct gemeten heb.
De thermostaat/ temperatuur sensor (ik heb type 1) geeft een uitslag van 1, ongeacht de schaalverdeling van de multimeter en de te meten temperatuur (getest op water: koud, lauw en net van de kook). Lijkt mij dus stuk; correct?
UPDATE:
Nav de meetresultaten een nieuwe thermostaat gehaald. Deze gaf overigens geen andere meetresultaten dan de oude thermostaat.
Uiteraard wel ingebouwd en proefgedraaid.
De machine draait haar programma weer zoals het hoort; probleem opgelost. Hopelijk kunnen we nu weer 29 jaar voort...
Harry, hartelijk bedankt voor het meedenken en jouw juiste diagnose.
Misschien kun jij, of iemand anders for the record nog uitleggen wat de correcte meetmethode is om de werking van de thermostaat te controleren.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
30-11-2017 13:14
HarryO
Geplaatst op:
30-11-2017 13:14
Die 16 Ohm voor het element kan wel kloppen.
De thermostaat is een aan/uit schakelaar die dicht is (0 Ohm dus) en open gaat bij 65 graden.
Ik denk dus dat je fout meet.
test eens of je de meter wel goed hebt staan.
Bij een weerstand meting zou hij 0 Ohm aan moeten geven als je de stekkers van de meter tegen elkaar houd.
De thermostaat is een aan/uit schakelaar die dicht is (0 Ohm dus) en open gaat bij 65 graden.
Ik denk dus dat je fout meet.
test eens of je de meter wel goed hebt staan.
Bij een weerstand meting zou hij 0 Ohm aan moeten geven als je de stekkers van de meter tegen elkaar houd.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)