Lekkage AEG Favorit XXL |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
30-10-2017 19:03
Theo
Geplaatst op:
30-10-2017 19:03
Voor de goede orde: onderstaand probleem heb ik ook bij het forum van klusidee.nl neergelegd; een heel eind verder gekomen, maar verder geen uiteindelijke oplossing.
Vaatwasser F99705Vi1P, PNC 911438300/05, 2,5 jr oud.
Problemen ontstonden met het feit dat de programma's bleven hangen op 1 minuut voor het eind. Na regelmatig resetten, begon de lekkage (water in de onderplaat, code i30).
Er zat verstopping in slang van zeefruimte naar de druksensor (niveauregelaar). Deze schoongemaakt en de druksensor vervangen (complete vervangingsset). Nog steeds hetzelfde probleem. Na 6 minuten begint water te lopen uit de "loze" grijze ribbelslangetjes (waar komen ze weg?) die direct op de onderplaat liggen. Daarna komt ook water uit de deur. Systeem geeft melding i30 (vlotter in onderplaat komt omhoog) en begint daarna netjes af te pompen.
Pomp werkt goed, watertoevoer en afvoer is verder oké. Het enige wat ik nog niet heb bekeken is het labyrint. Hoe sloop je dat?
Kan iemand mij verder op weg helpen?
De nieuwe druksensor stuur ik wellicht retour, want daar ligt het kennelijk niet aan.
Graag reactie.
Groeten, Theo Hermus, Zwolle
Vaatwasser F99705Vi1P, PNC 911438300/05, 2,5 jr oud.
Problemen ontstonden met het feit dat de programma's bleven hangen op 1 minuut voor het eind. Na regelmatig resetten, begon de lekkage (water in de onderplaat, code i30).
Er zat verstopping in slang van zeefruimte naar de druksensor (niveauregelaar). Deze schoongemaakt en de druksensor vervangen (complete vervangingsset). Nog steeds hetzelfde probleem. Na 6 minuten begint water te lopen uit de "loze" grijze ribbelslangetjes (waar komen ze weg?) die direct op de onderplaat liggen. Daarna komt ook water uit de deur. Systeem geeft melding i30 (vlotter in onderplaat komt omhoog) en begint daarna netjes af te pompen.
Pomp werkt goed, watertoevoer en afvoer is verder oké. Het enige wat ik nog niet heb bekeken is het labyrint. Hoe sloop je dat?
Kan iemand mij verder op weg helpen?
De nieuwe druksensor stuur ik wellicht retour, want daar ligt het kennelijk niet aan.
Graag reactie.
Groeten, Theo Hermus, Zwolle
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
07-11-2017 22:48
HarryO
Geplaatst op:
07-11-2017 22:48
Linker zijkant er af en je kunt er bij.
Zit er in dat labyrint nog een sensor op basis van een draaiend schoepje?
De slangen zitten aan het labyrint en als daar water uit komt, is het nivo dus te hoog.
Zit er in dat labyrint nog een sensor op basis van een draaiend schoepje?
De slangen zitten aan het labyrint en als daar water uit komt, is het nivo dus te hoog.
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
07-12-2017 16:04
Theo
Geplaatst op:
07-12-2017 16:04
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels het onderzoek weer opgepakt; afwassen met de hand gaat zelfs wennen!
Het linkerpaneel had ik er reeds afliggen om te kijken hoe het water wordt ingenomen.
Ik zie geen draaiend schoepje (flow-meter?)
Ik zie nergens opeenhopingen van vuil in het labyrint, mogelijk nog in een slang, maar daar kom ik moeilijk bij.
Vragen:
- hoe demonteer ik het labyrint? Kan ik de grote dop binnen in de kuip (met nokken) "gewoon" losdraaien: lukt niet met de hand.
- Hoe kom ik bij de onderdelen die in de onderbak gemonteerd zijn (zeefhuis, tempex vlotter, pomp, etc)? Moet het apparaat dan op zijn kant?
Inmiddels heb ik een aantal zaken uitgesloten:
- het apparaat staat horizontaal.
- de deurrubbers zijn oké (apparaat is slechts 2,5 jaar oud).
- watertoevoer is oké, hoewel er tijdens vullen maar een "zeikstraaltje" uit het labyrint de kuip inkomt.
- daarom melding op waterinname gecheckt: bij kraan dicht geeft hij (pas na paar minuten in een programma) uiteindelijk de melding dat er geen waterinname kan plaatsvinden.
- afvoer ik oké.
- de onderste sproeiarm heb ik gedemonteerd, gaten afgedicht en op druk gezet: geen scheuren op de lasnaden.
- de tempexvlotter voor overstroming (in de onderbak) werkt oké: als ik hem (apparaat aan - geen programma) optil, gaat storing i30 in werking en pompt netjes af.
- de niveausensor werkt oké: als ik de kuip tot aan de onderrand met water vul, pompt ie direct af tot een veilig niveau. Dit deed hij ook met een nieuwe sensor!; dus daar ligt m.i. het probleem niet.
- slang vanuit zeefruimte naar sensor was vervuild; is weer superschoon.
- wanneer ik vanuit de zeefruimte lucht richting de niveausensor blaas (apparaat aan - geen programma), komt hij wel met een melding i43, echter dat zal normaal zijn, aangezien ik dit forceer?
En dan de test: nieuw probleem: neemt netjes water in, maar pompt dan steeds weer af, dus de kuip loopt niet vol. Je zou zeggen dat er ergens een switch blijft hangen. Zoals eerder gezegd: de switch van de tempexsensor werkt oké.
Zou iemand hier nog weer eens in kunnen duiken? Ik zou het graag zelf (weliswaar met advies van jullie) willen oplossen.
Alvast bedankt, Theo Hermus, Zwolle
Inmiddels het onderzoek weer opgepakt; afwassen met de hand gaat zelfs wennen!
Het linkerpaneel had ik er reeds afliggen om te kijken hoe het water wordt ingenomen.
Ik zie geen draaiend schoepje (flow-meter?)
Ik zie nergens opeenhopingen van vuil in het labyrint, mogelijk nog in een slang, maar daar kom ik moeilijk bij.
Vragen:
- hoe demonteer ik het labyrint? Kan ik de grote dop binnen in de kuip (met nokken) "gewoon" losdraaien: lukt niet met de hand.
- Hoe kom ik bij de onderdelen die in de onderbak gemonteerd zijn (zeefhuis, tempex vlotter, pomp, etc)? Moet het apparaat dan op zijn kant?
Inmiddels heb ik een aantal zaken uitgesloten:
- het apparaat staat horizontaal.
- de deurrubbers zijn oké (apparaat is slechts 2,5 jaar oud).
- watertoevoer is oké, hoewel er tijdens vullen maar een "zeikstraaltje" uit het labyrint de kuip inkomt.
- daarom melding op waterinname gecheckt: bij kraan dicht geeft hij (pas na paar minuten in een programma) uiteindelijk de melding dat er geen waterinname kan plaatsvinden.
- afvoer ik oké.
- de onderste sproeiarm heb ik gedemonteerd, gaten afgedicht en op druk gezet: geen scheuren op de lasnaden.
- de tempexvlotter voor overstroming (in de onderbak) werkt oké: als ik hem (apparaat aan - geen programma) optil, gaat storing i30 in werking en pompt netjes af.
- de niveausensor werkt oké: als ik de kuip tot aan de onderrand met water vul, pompt ie direct af tot een veilig niveau. Dit deed hij ook met een nieuwe sensor!; dus daar ligt m.i. het probleem niet.
- slang vanuit zeefruimte naar sensor was vervuild; is weer superschoon.
- wanneer ik vanuit de zeefruimte lucht richting de niveausensor blaas (apparaat aan - geen programma), komt hij wel met een melding i43, echter dat zal normaal zijn, aangezien ik dit forceer?
En dan de test: nieuw probleem: neemt netjes water in, maar pompt dan steeds weer af, dus de kuip loopt niet vol. Je zou zeggen dat er ergens een switch blijft hangen. Zoals eerder gezegd: de switch van de tempexsensor werkt oké.
Zou iemand hier nog weer eens in kunnen duiken? Ik zou het graag zelf (weliswaar met advies van jullie) willen oplossen.
Alvast bedankt, Theo Hermus, Zwolle
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-12-2017 23:40
bennie
Geplaatst op:
08-12-2017 23:40
ik kan geen tekeningen vinden van je vaatwasser, zou je een paar fotos kunnen delen?
die grote dop met nokken op de bodem is het zoutreservoir denk ik
fotos kan je ergens op internet zetten en het linkje hier
die grote dop met nokken op de bodem is het zoutreservoir denk ik
fotos kan je ergens op internet zetten en het linkje hier
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
17-12-2017 09:58
Theo
Geplaatst op:
17-12-2017 09:58
Dank voor de reactie. Even nog geen fotos, aangezien ik nu alles schoon heb en het apparaat weer normaal water inneemt; niveausensor werkt correct en vaatwasser loopt verder in programma.
Inmiddels had ik alles schoongemaakt wat er schoon te maken viel.
De nieuwe sensor gaf (zoals eerder gemeld) dezelfde problemen, dus de oude zit er weer op, en reageert netjes als het water de rand van de kuip bereikt.
Maar nu: het lijkt een spookapparaat: blijft hangen op 1 minuut op het einde van het programma, en het water blijft in de kuip staan (dus terug naar af).
Het meest frapante (kon ik nu pas constateren): hij verwarmt niet .
Lijkt me toch niet dat gezien de leeftijd van het apparaat (ruim 2 jr) het verwarmingselement naar zijn grootje is.
Wat kan dít nu weer zijn? Moedeloos: de Kerst wordt toch met de hand afwassen!
Graag reactie.
Groeten, Theo Hermus
Inmiddels had ik alles schoongemaakt wat er schoon te maken viel.
De nieuwe sensor gaf (zoals eerder gemeld) dezelfde problemen, dus de oude zit er weer op, en reageert netjes als het water de rand van de kuip bereikt.
Maar nu: het lijkt een spookapparaat: blijft hangen op 1 minuut op het einde van het programma, en het water blijft in de kuip staan (dus terug naar af).
Het meest frapante (kon ik nu pas constateren): hij verwarmt niet .
Lijkt me toch niet dat gezien de leeftijd van het apparaat (ruim 2 jr) het verwarmingselement naar zijn grootje is.
Wat kan dít nu weer zijn? Moedeloos: de Kerst wordt toch met de hand afwassen!
Graag reactie.
Groeten, Theo Hermus
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
17-12-2017 17:06
bennie
Geplaatst op:
17-12-2017 17:06
dat hij op 1 minuut blijft hangen komt doordat hij niet verwarmt
heb je het stekkertje van het element er niet toevallig afgehaalt en vergeten er weer aan te doen?
het kan ook zijn dat een pootje van het relais op de printplaat loszit
dan is het een kwestie van even solderen
heb je het stekkertje van het element er niet toevallig afgehaalt en vergeten er weer aan te doen?
het kan ook zijn dat een pootje van het relais op de printplaat loszit
dan is het een kwestie van even solderen
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
18-12-2017 21:49
Theo
Geplaatst op:
18-12-2017 21:49
Dit is voor mij weer een ander hoofdstuk: meer elektrotechnisch. Waar vind ik het elemenet met stekker en element? Ook onderin de ruimte onder de kuip waar zicht ook pomp, zeefhuis e.d. bevindt?
Bijgaand paar exploded views.
https://afbeelding.im/X8if8Ubv
https://afbeelding.im/PfLXNP9G
https://afbeelding.im/gZBgMSvl
Bedankt weer alvast.
Groeten, Theo
Bijgaand paar exploded views.
https://afbeelding.im/X8if8Ubv
https://afbeelding.im/PfLXNP9G
https://afbeelding.im/gZBgMSvl
Bedankt weer alvast.
Groeten, Theo
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
18-12-2017 22:08
Theo
Geplaatst op:
18-12-2017 22:08
Aanvullende vraag: ik lees in andere reacties (ook in dit forum) dat de niveauschakelaar kennelijk ook de verwarming stuurt. Is dat zo? Zoals eerder beschreven heb ik de niveauschakelaar getest op waterhoogte in de kuip (oke), maar zegt niets over aansturing verwarming.
Daarnaast lees ik zaken over het hangen op 1 minuut als gevolg van te weinig waterinname. Kan dat zo zijn, want ga ik alsnog het labyrint slopen.
Daarnaast lees ik zaken over het hangen op 1 minuut als gevolg van te weinig waterinname. Kan dat zo zijn, want ga ik alsnog het labyrint slopen.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
18-12-2017 23:00
bennie
Geplaatst op:
18-12-2017 23:00
klopt het pnc nummer wel in de eerste reactie?
ik krijg er namelijk geen resultaat mee
ik krijg er namelijk geen resultaat mee
Geplaatst door:
Theo
Geplaatst op:
20-12-2017 11:08
Theo
Geplaatst op:
20-12-2017 11:08
Mooi dat je er in wilt duiken!
Het pnc-nummer is correct, echter moet je bij zoeken niet de slash meegeven. Zie foto. https://afbeelding.im/Pjx49VO6
Is dus 91143830005.
Ben benieuwd of je er verder meekomt (en ik dus ook). Groeten, Theo
Het pnc-nummer is correct, echter moet je bij zoeken niet de slash meegeven. Zie foto. https://afbeelding.im/Pjx49VO6
Is dus 91143830005.
Ben benieuwd of je er verder meekomt (en ik dus ook). Groeten, Theo
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)