Etna TFI8018RVS-E01 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Leo S.
Geplaatst op:
23-01-2017 08:57
Leo S.
Geplaatst op:
23-01-2017 08:57
De Etna TFI8018RVS-E01 vaatwasser heeft vorige week flink gelekt (mogelijk via de overloop). De machine bromde en er stond code E4 op de display. Nadat ik de machine heb uitgebouwd en open gemaakt bleek dat de bodem ook vol water stond. Nu wilde ik op onderzoek uit maar er is geen programma meer te starten. Door wat te experimenteren met knoppen ingedrukt houden kwam de machine in een versneld testprogramma. (drie knoppen ingedrukt houden bij aanschakelen). Het testprogramma start op stand 18, dan 17, 16 enz. Er werd water genomen, de sproeiarmen werden van water voorzien en er werd afgepompt. Bij stap 11 stopte de machine en er stond code b9 (of 69) op de display. Na weer uit en aanschakelen is het nog steeds niet mogelijk om een programma te starten. Moet de machine eerst gereset worden? Hoe zou ik dat kunnen doen? De machine is 5,5 jaar oud. Graag tips zodat ik mogelijk de machine zelf kan repareren. m.v.g. LS
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
27-01-2017 17:59
HarryO
Geplaatst op:
27-01-2017 17:59
Ik moet je het antwoord schuldig blijven.
Ik kan zo niet achterhalen wat de werkelijke fabrikant van deze machine is. Etna maakt dit nl niet zelf.
Meestal gebruiken ze een AEG/Electrolux, Bosch/Siemens of Whirlpool machine maar dat lijkt hier niet het geval.
Doe de stekker er eens voor een aantal uren uit en kijk wat hij dan doet.
E4 is een lekkage melding wat dus ook klopt, E6 is een probleem/sluiting in het verwarmings gedeelte.
Ik kan zo niet achterhalen wat de werkelijke fabrikant van deze machine is. Etna maakt dit nl niet zelf.
Meestal gebruiken ze een AEG/Electrolux, Bosch/Siemens of Whirlpool machine maar dat lijkt hier niet het geval.
Doe de stekker er eens voor een aantal uren uit en kijk wat hij dan doet.
E4 is een lekkage melding wat dus ook klopt, E6 is een probleem/sluiting in het verwarmings gedeelte.
Geplaatst door:
Leo S.
Geplaatst op:
27-01-2017 18:21
Leo S.
Geplaatst op:
27-01-2017 18:21
Dank voor de reactie. Inmiddels ben ik een stuk verder. Misschien een beetje dom maar het programma van de machine was niet te selecteren vanwege het simpele feit dat ik dit probeerde met de deur gesloten. Omdat de machine is uitgebouwd en het bedieningspaneel dus vrij toegangkelijk is als de deur dicht is. Dit is normaal niet het geval als de machine is ingebouwd. Dan moet de deur open om het programma te selecteren. Ik kan nu dus gewoon weer een programma starten. Als de deur dan vervolgens wordt gesloten start het programma. Ik heb de drukschakelaar doorgemeten en deze schakelt als ik op het slangetje blaas. Ook bleek, na openen van de afvoerpomp, dat het schoepenwieltje los zat. Ik heb dit weer aangedrukt en nu de machine op een lekbak uitgeprobeerd. Alles lijkt weer gewoon naar behoren te functioneren. Nu vraag ik me af hoe de overloop heeft kunnen gebeuren. Werkte de afvoerpomp niet goed en is de machine daardoor overgelopen of was de machine (ook) te ver gevuld met water? Is de afvoerpomp misschien toch niet ok omdat het schoepenwieltje los was? wat is wijs? afvoerpomp en/of drukschakelaar vervangen? graag hoor ik of dit meer duidelijkheid geeft en er een logische verklaring is voor de overloop. m.v.g. Leo
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
03-02-2017 11:49
HarryO
Geplaatst op:
03-02-2017 11:49
Afvoerpomp kan niet de oorzaak zijn van overstromen, wel van lekaage maar dat moet je dan kunnen zien.
Als het schoepje blijft zitten dan eerst zo laten.
Vervangen kan altijd nog toch?
Als het schoepje blijft zitten dan eerst zo laten.
Vervangen kan altijd nog toch?
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)