Bosch Balance SGS4722EU/25 stopt met was |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 15:25
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 15:25
Hallo Forum,
Onze vaatwasmachine een Bosch Balance stopt
met wassen en gaat brommen. Er lijkt geen water uit de sproeiarmen te komen, ik heb ze doorgespoeld en ze zijn niet verstopt. Er staat wel telkens wat water op de bodem als hij geprobeerd heeft te draaien. Het labyrint
was linksboven zwart van viezigheid, ik heb
dit verwijderd en schoongemaakt, maar dit heeft
het probleem helaas niet verholpen.
Ik heb de linkerzijkant eraf gehaald en heb een
filmpje gemaakt om te laten horen en zien wat er
gebeurt.
Ik hoop dat een van jullie experts het wil zien en
kan zeggen wat er waarschijnlijk aan de hand is.
https://www.youtube.com/watch?v=y4f9jEh1FHY
Het wassen begint om 1:40 en hij loopt vast om 2:06
Bedankt!
Onze vaatwasmachine een Bosch Balance stopt
met wassen en gaat brommen. Er lijkt geen water uit de sproeiarmen te komen, ik heb ze doorgespoeld en ze zijn niet verstopt. Er staat wel telkens wat water op de bodem als hij geprobeerd heeft te draaien. Het labyrint
was linksboven zwart van viezigheid, ik heb
dit verwijderd en schoongemaakt, maar dit heeft
het probleem helaas niet verholpen.
Ik heb de linkerzijkant eraf gehaald en heb een
filmpje gemaakt om te laten horen en zien wat er
gebeurt.
Ik hoop dat een van jullie experts het wil zien en
kan zeggen wat er waarschijnlijk aan de hand is.
https://www.youtube.com/watch?v=y4f9jEh1FHY
Het wassen begint om 1:40 en hij loopt vast om 2:06
Bedankt!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 16:25
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 16:25
test
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
29-08-2016 17:15
Gewijzigd op:
HarryO
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Ik kan niet goed horen of de circulatie pomp wel op toeren komt.
Verwijder de andere zijkant en controleer of je de circulatie pomp met de hand kunt draaien en of de schoepen niet beschadigd zijn.
Er kan ook nog een vuilophoping in de circulatie pomp of de slang tussen het labyrint en de circulatie pomp zitten.
Laat hem anders eerst eens geheel leeg lopen en giet er dan een emmer heet water in waarin je een kopje SODA hebt opgelost.
Uurtje laten weken en dan nog eens proberen.
Verwijder de andere zijkant en controleer of je de circulatie pomp met de hand kunt draaien en of de schoepen niet beschadigd zijn.
Er kan ook nog een vuilophoping in de circulatie pomp of de slang tussen het labyrint en de circulatie pomp zitten.
Laat hem anders eerst eens geheel leeg lopen en giet er dan een emmer heet water in waarin je een kopje SODA hebt opgelost.
Uurtje laten weken en dan nog eens proberen.
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 21:27
hndrk
Geplaatst op:
29-08-2016 21:27
Hallo Harry,
Bedankt voor de snelle reactie!
De circulatiepomp doet helemaal niets.
Ik kan hem met een schroevendraaier draaien,
dat gaat niet zwaar, op de schoepen zit stof
maar zien er wel oke uit. Ik heb er soda in gedaan en geprobeerd, zelfde probleem, zo ook
met bleekmiddel.
Ik heb weer een filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=2GZ8UFV8GQM&feature=youtu.be
Eerste 15 seconden draai ik de schoepen rond
met een schroevendraaier.
Om 1:40 begint het wassen en dan ga ik naar
de circulatiepomp om hem te helpen op te starten door hem rond te draaien met schroevendraaier, maar er gebeurt niets.
Wat mij opvalt is dat er twee soort van witte stekkers zitten waarvan er van de rechter duidelijk een zoem geluid afkomt. Als ik er mijn vinger op leg voel ik hem zoemen. Dit is om 3:03 heel goed te horen. Heeft dit iets met
het probleem te maken?
Bedankt!
Bedankt voor de snelle reactie!
De circulatiepomp doet helemaal niets.
Ik kan hem met een schroevendraaier draaien,
dat gaat niet zwaar, op de schoepen zit stof
maar zien er wel oke uit. Ik heb er soda in gedaan en geprobeerd, zelfde probleem, zo ook
met bleekmiddel.
Ik heb weer een filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=2GZ8UFV8GQM&feature=youtu.be
Eerste 15 seconden draai ik de schoepen rond
met een schroevendraaier.
Om 1:40 begint het wassen en dan ga ik naar
de circulatiepomp om hem te helpen op te starten door hem rond te draaien met schroevendraaier, maar er gebeurt niets.
Wat mij opvalt is dat er twee soort van witte stekkers zitten waarvan er van de rechter duidelijk een zoem geluid afkomt. Als ik er mijn vinger op leg voel ik hem zoemen. Dit is om 3:03 heel goed te horen. Heeft dit iets met
het probleem te maken?
Bedankt!
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
31-08-2016 22:34
HarryO
Geplaatst op:
31-08-2016 22:34
Die schoepen bedoel ik niet, ik bedoel de schoepen in de pomp, die het water weg pompen...
Maar je geeft aan dat je de pomp makkelijk kunt draaien, dan valt dat dus al af.
Als je hem een zetje geeft op het juiste moment en hij gaat dan ook niet draaien is de pomp of defect of hij krijgt geen 230 V.
Meet of er wel 230V op komt te staan.
Dat wat jij stekkers noemt zijn inlaat ventielen voor het recirculatie deel onder het labyrint en staat los van de pomp.
Maar je geeft aan dat je de pomp makkelijk kunt draaien, dan valt dat dus al af.
Als je hem een zetje geeft op het juiste moment en hij gaat dan ook niet draaien is de pomp of defect of hij krijgt geen 230 V.
Meet of er wel 230V op komt te staan.
Dat wat jij stekkers noemt zijn inlaat ventielen voor het recirculatie deel onder het labyrint en staat los van de pomp.
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
02-09-2016 00:57
Gewijzigd op:
02-09-2016 12:53
hndrk
Geplaatst op:
02-09-2016 00:57
Gewijzigd op:
02-09-2016 12:53
Hallo HarryO,
bedankt voor de reactie.
Ik heb dezelfde vraag op klusidee gezet.
http://www.klusidee.nl/Forum/bosch-balance-sgs4722eu-25-stopt-met-wassen-en-gaat-brommen-t102776.html
Daar is mij geadviseerd om de module te controleren. Ik heb dat gedaan en ontdekt dat daar waarschijnlijk het probleem zit. Check de link voor fotos. De oplossing lijkt de beschadigde onderdelen op de module te vervangen. Op dit moment hoop ik dat het vervangen van de relais voldoende is om het probleem op te lossen, want ik kan de kleine zwarte blokjes niet vinden op het internet.
Bedankt!
bedankt voor de reactie.
Ik heb dezelfde vraag op klusidee gezet.
http://www.klusidee.nl/Forum/bosch-balance-sgs4722eu-25-stopt-met-wassen-en-gaat-brommen-t102776.html
Daar is mij geadviseerd om de module te controleren. Ik heb dat gedaan en ontdekt dat daar waarschijnlijk het probleem zit. Check de link voor fotos. De oplossing lijkt de beschadigde onderdelen op de module te vervangen. Op dit moment hoop ik dat het vervangen van de relais voldoende is om het probleem op te lossen, want ik kan de kleine zwarte blokjes niet vinden op het internet.
Bedankt!
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
02-09-2016 01:05
Gewijzigd op:
02-09-2016 01:09
hndrk
Geplaatst op:
02-09-2016 01:05
Gewijzigd op:
02-09-2016 01:09
Ik wilde ook nog even toevoegen dat elke keer als ik een apostrof in mijn bericht gebruik en op "toevoegen" klik ik een MySQL Error krijg en dus mijn uitgetypte bericht verlies en opnieuw moet beginnen... De oplossing is niet een apostrof gebruiken, en het bericht te kopieren voordat ik op "toevoegen" klik, zodat ik de eventuele apostrof kan verwijderen... Probeer maar eens een reactie toe te voegen met een apostrof erin, zoals het woord foto s.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
03-09-2016 10:42
Gewijzigd op:
03-09-2016 10:44
HarryO
Geplaatst op:
03-09-2016 10:42
Gewijzigd op:
03-09-2016 10:44
Module: dat was de volgende stap, vandaar mijn vraag "meet of er wel 230V op de pomp komt"
Soldeer die 2 punten door en grote kans dat hij dan weer loopt.
Die weerstanden zijn volgens mij nog goed.
Labyrint is ook schoon genoeg en vlotter lijkt ook niet de oorzaak.
Geen apostrof (=komma bovenin tussen de letters) gebruiken, klopt. Is een bug in deze site.
PS: mijn naam vind je ook terug op KlusIdee in oudere topics maar 5 sites zijn net iets te veel van het goede.
Soldeer die 2 punten door en grote kans dat hij dan weer loopt.
Die weerstanden zijn volgens mij nog goed.
Labyrint is ook schoon genoeg en vlotter lijkt ook niet de oorzaak.
Geen apostrof (=komma bovenin tussen de letters) gebruiken, klopt. Is een bug in deze site.
PS: mijn naam vind je ook terug op KlusIdee in oudere topics maar 5 sites zijn net iets te veel van het goede.
Geplaatst door:
hndrk
Geplaatst op:
03-09-2016 20:06
hndrk
Geplaatst op:
03-09-2016 20:06
Hallo HarryO,
Wederom bedankt voor de reactie!
Is het voldoende om alleen die twee punten opnieuw te solderen? Hoef ik de relais niet te vervangen? Ik heb nieuwe besteld maar het is natuurlijk makkelijker om alleen die twee pootjes opnieuw te solderen. Weet je ook wat dit heeft veroorzaakt? We hebben de vaatwasser al meer dan tien jaar, is dit iets wat zich opbouwt over de jaren?
Bedankt!
Wederom bedankt voor de reactie!
Is het voldoende om alleen die twee punten opnieuw te solderen? Hoef ik de relais niet te vervangen? Ik heb nieuwe besteld maar het is natuurlijk makkelijker om alleen die twee pootjes opnieuw te solderen. Weet je ook wat dit heeft veroorzaakt? We hebben de vaatwasser al meer dan tien jaar, is dit iets wat zich opbouwt over de jaren?
Bedankt!
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
04-09-2016 10:38
Gewijzigd op:
04-09-2016 10:39
HarryO
Geplaatst op:
04-09-2016 10:38
Gewijzigd op:
04-09-2016 10:39
Soldeer eerst maar eens goed vast, grote kans dat dit alles is.
De redenen van deze losse contacten is de kwaliteit van het soldeer tin wat er gebruikt is.
Vroeger gebruikte men een tin-lood verhouding en dat mag niet meer, hierdoor krijg je een verbinding die nvvt toch minder stevig is dan verwacht.
In het geval van een relais is dat meestal het gewicht wan het relais die dit veroorzaakt, bij warm wordende onderdelen de temperatuur verschillen.
De redenen van deze losse contacten is de kwaliteit van het soldeer tin wat er gebruikt is.
Vroeger gebruikte men een tin-lood verhouding en dat mag niet meer, hierdoor krijg je een verbinding die nvvt toch minder stevig is dan verwacht.
In het geval van een relais is dat meestal het gewicht wan het relais die dit veroorzaakt, bij warm wordende onderdelen de temperatuur verschillen.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)