Atag VA6011ATUU/A02 afpompen/3 piepjes |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
27-05-2016 00:21
Herman
Geplaatst op:
27-05-2016 00:21
Hallo Allen,
Mijn Atag vaatwasser (VA6011ATUU/AO2 typ:45_2 XGN 04 NC:911 234 876 01 sno: 32619249) blijft afpompen en geeft drie storing piepjes.
Er staat geen water onder in de machine !
Het overstroom contactschakelaartje is dus niet geactiveerd. Wie weet raad, wat is hier nu defect een geeft deze storing ??
Mijn Atag vaatwasser (VA6011ATUU/AO2 typ:45_2 XGN 04 NC:911 234 876 01 sno: 32619249) blijft afpompen en geeft drie storing piepjes.
Er staat geen water onder in de machine !
Het overstroom contactschakelaartje is dus niet geactiveerd. Wie weet raad, wat is hier nu defect een geeft deze storing ??
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
28-05-2016 04:27
HarryO
Geplaatst op:
28-05-2016 04:27
De foutcode 3 staat wel voor "lekkage sensor geactiveerd" (is een machine uit de AEG/Electrolux stal)
Kun je zien of er lekkage geweest is bij bv de afvoer of circulatie pomp?
Werkt de vlotter naar behoren en zie je daar geen kalk en/of roest sporen? Draden van de vlotter schakelaar nog goed vast?
Welke lampjes branden/knipperen er die dat anders niet doen?
Kun je zien of er lekkage geweest is bij bv de afvoer of circulatie pomp?
Werkt de vlotter naar behoren en zie je daar geen kalk en/of roest sporen? Draden van de vlotter schakelaar nog goed vast?
Welke lampjes branden/knipperen er die dat anders niet doen?
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
29-05-2016 14:19
Herman
Geplaatst op:
29-05-2016 14:19
status na enig onderzoek aan de machine.
Heb aquastop via 220volt bekrachtigd....helaas geen water...hoor de klep ook niet !!!
De waterkraan bleek vreemd genoeg na los koppe
len v/d slang geen water te geven.....kraan dus gerepareerd die geeft weer water. Hierna helaas nog hetzelfde euvel. Dus de aquastop ohms gemeten....en die is oneindig....dus waterslang met aquastop is de boos doener. Als ik een nieuwe heb verwacht ik weer dat de machine het doet.....even afwachten dus nog.....
Heb aquastop via 220volt bekrachtigd....helaas geen water...hoor de klep ook niet !!!
De waterkraan bleek vreemd genoeg na los koppe
len v/d slang geen water te geven.....kraan dus gerepareerd die geeft weer water. Hierna helaas nog hetzelfde euvel. Dus de aquastop ohms gemeten....en die is oneindig....dus waterslang met aquastop is de boos doener. Als ik een nieuwe heb verwacht ik weer dat de machine het doet.....even afwachten dus nog.....
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
29-05-2016 14:30
Herman
Geplaatst op:
29-05-2016 14:30
Hallo HarryO,
Dank voor je reactie.
Er is nergens lekkage te bespeuren.
De bedrading v/d vlotter is goed....schakelaartje zelf ook, is een verbreek contact, het schakelaartje meet dus ook correct door in rust toestand. Het programma ledje en einde programma ledje kipperen ieder drie keer.
Ik vermoed dat het de aquastop is, de weerstand is oneindig. Weet je toevallig wat de normale weerstands waarde van de aquastop zou moeten zijn ?
Ik heb helaas totaal geen service manual....
Dank voor je hulp.
groet Herman
Dank voor je reactie.
Er is nergens lekkage te bespeuren.
De bedrading v/d vlotter is goed....schakelaartje zelf ook, is een verbreek contact, het schakelaartje meet dus ook correct door in rust toestand. Het programma ledje en einde programma ledje kipperen ieder drie keer.
Ik vermoed dat het de aquastop is, de weerstand is oneindig. Weet je toevallig wat de normale weerstands waarde van de aquastop zou moeten zijn ?
Ik heb helaas totaal geen service manual....
Dank voor je hulp.
groet Herman
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
30-05-2016 16:50
HarryO
Geplaatst op:
30-05-2016 16:50
Niet 100% zeker maar volgens mij zit er een dubbele spoel in die in serie staan.
Totale waarde rond de 3800 Ohm.
Los maken en kijken of er een spoel defect is of dat er een draad los zit.
Totale waarde rond de 3800 Ohm.
Los maken en kijken of er een spoel defect is of dat er een draad los zit.
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
01-06-2016 11:14
Herman
Geplaatst op:
01-06-2016 11:14
hallo HarryO,
weerstand waarde klopt, ik meet 3,71 Kohm.
Echter en dat is belangrijk....sluit de slang met aqua stop aan op de kraan. controleer eerst of er voldoende water uit de kraan komt. En er dus voldoende druk op de aqua stop staat. Pas dan kun je de weerstandwaarde meten, of testen door er even 240 volt op te zetten. Zonder waterdruk meet je dus grote kans oneindige weerstand. Alhoewel ik na het losnemen v/d aquastop 3,7 Kohm bleef meten.
Met de nieuwe slang werkt de vaatwasser weer als van ouds.
Opgelost dus.
Als ik tijd heb ga ik de Eltek aqua stop nog wel ontleden, toch benieuwd hoe het ding in elkaar zit.
Openen wordt lastig.....het ding is ingegoten.
Na openen zeer waarschijnlijk onbruikbaar, en dus niet te repareren.
weerstand waarde klopt, ik meet 3,71 Kohm.
Echter en dat is belangrijk....sluit de slang met aqua stop aan op de kraan. controleer eerst of er voldoende water uit de kraan komt. En er dus voldoende druk op de aqua stop staat. Pas dan kun je de weerstandwaarde meten, of testen door er even 240 volt op te zetten. Zonder waterdruk meet je dus grote kans oneindige weerstand. Alhoewel ik na het losnemen v/d aquastop 3,7 Kohm bleef meten.
Met de nieuwe slang werkt de vaatwasser weer als van ouds.
Opgelost dus.
Als ik tijd heb ga ik de Eltek aqua stop nog wel ontleden, toch benieuwd hoe het ding in elkaar zit.
Openen wordt lastig.....het ding is ingegoten.
Na openen zeer waarschijnlijk onbruikbaar, en dus niet te repareren.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
01-06-2016 12:02
Gewijzigd op:
HarryO
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
De weerstands waarde is met en zonder water druk het zelfde.
Als dat bij jou anders is, dan verwacht ik een los contact/draad breuk in de aquastop unit.
Maar hij doet het weer en daar gaat het om.
Als dat bij jou anders is, dan verwacht ik een los contact/draad breuk in de aquastop unit.
Maar hij doet het weer en daar gaat het om.
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
02-04-2021 19:01
Gewijzigd op:
02-04-2021 19:10
Herman
Geplaatst op:
02-04-2021 19:01
Gewijzigd op:
02-04-2021 19:10
Hallo Allen,
Inmiddels 5 jaar verder.....en kreeg weer drie storings piepjes en de vaatwasser bleef weer afpompen !! Na het uitbouwen bleek er deze keer wel water onderin de machine te staan. Dus de water overstroom beveiliging was in werking getreden. Dit zie je ook doordat de piepschuim witte vlotter de micro-switch indruk en dus activeert.
Het water eruit gezogen en hierna de machine weer gestart...het lek was snel gevonden !
[img][/img]
Het bleek een scheurtje in de haakse tuit van de grijze afvoerslang !
Nieuwe slang besteld (art nr 34201012 bij europart 20 euro) en de machine draaide de volgende dag weer. Groetjes Herman
Inmiddels 5 jaar verder.....en kreeg weer drie storings piepjes en de vaatwasser bleef weer afpompen !! Na het uitbouwen bleek er deze keer wel water onderin de machine te staan. Dus de water overstroom beveiliging was in werking getreden. Dit zie je ook doordat de piepschuim witte vlotter de micro-switch indruk en dus activeert.
Het water eruit gezogen en hierna de machine weer gestart...het lek was snel gevonden !
[img][/img]
Het bleek een scheurtje in de haakse tuit van de grijze afvoerslang !
Nieuwe slang besteld (art nr 34201012 bij europart 20 euro) en de machine draaide de volgende dag weer. Groetjes Herman
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
02-04-2021 19:07
Herman
Geplaatst op:
02-04-2021 19:07
en foto van het scheurtje in de haakse tuit van de afvoerslang. Die op de afvoerpomp zit.
[img][/img]
[img][/img]
Geplaatst door:
Henri
Geplaatst op:
21-01-2022 19:59
Henri
Geplaatst op:
21-01-2022 19:59
Dag
Ik heb hetzelfde euvel, een scheurtje in de haakse tuit. Heb nu een nieuwe slang besteld. Kan ik de slang vervangen zonder de machine uit te bouwen? Is er ergens een instruktie te vinden op internet?
Grt
Henri
Ik heb hetzelfde euvel, een scheurtje in de haakse tuit. Heb nu een nieuwe slang besteld. Kan ik de slang vervangen zonder de machine uit te bouwen? Is er ergens een instruktie te vinden op internet?
Grt
Henri
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)