Aardlek schakelaar knalt eruit |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
01-03-2016 07:49
Brightside
Geplaatst op:
01-03-2016 07:49
Goedenmiddag,
Wanneer de vaatwasser heter dat 30°C wast, dan knalt de aardlek schakelaar eruit. Wanneer je dan de deur opent staat er warm water in de vaatwasser. Op 30°C wassen doet de vaatwasser zonder problemen.
Mijn vermoeden gaat uit naar het verwarmingselement, maar misschien dat ik het in een andere hoek moet zoeken. Iemand nog enige tips?
Alvast bedankt.
Merk: Pelgrim
Model: GVW556RVS/P01
Type:911D93-1T
Vaatwasser nieuw aangeschaft in het jaar 2007
Wanneer de vaatwasser heter dat 30°C wast, dan knalt de aardlek schakelaar eruit. Wanneer je dan de deur opent staat er warm water in de vaatwasser. Op 30°C wassen doet de vaatwasser zonder problemen.
Mijn vermoeden gaat uit naar het verwarmingselement, maar misschien dat ik het in een andere hoek moet zoeken. Iemand nog enige tips?
Alvast bedankt.
Merk: Pelgrim
Model: GVW556RVS/P01
Type:911D93-1T
Vaatwasser nieuw aangeschaft in het jaar 2007
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-03-2016 15:53
Gewijzigd op:
02-03-2016 15:55
HarryO
Geplaatst op:
02-03-2016 15:53
Gewijzigd op:
02-03-2016 15:55
Zou kunnen maar ik denk dat de kans klein is.
Ik verdenk eerder de circulatie pomp die lekt.
Verwijder de zijkanten en laat hem draaien.
Mogelijk zie je dan wat als de aardlek schakelaar er uit gaat.
Zo niet, controleer dan direct als de aardlek er uit gegaan is het element, de circulatie pomp en de afvoerpomp.
Ook zou het nog een fout in de bekabeling kunnen zijn.
PS: Is een machine uit de AEG/Electrolux stal.
Technische tekening en Onderdelen
Ik verdenk eerder de circulatie pomp die lekt.
Verwijder de zijkanten en laat hem draaien.
Mogelijk zie je dan wat als de aardlek schakelaar er uit gaat.
Zo niet, controleer dan direct als de aardlek er uit gegaan is het element, de circulatie pomp en de afvoerpomp.
Ook zou het nog een fout in de bekabeling kunnen zijn.
PS: Is een machine uit de AEG/Electrolux stal.
Technische tekening en Onderdelen
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
30-03-2016 15:41
Brightside
Geplaatst op:
30-03-2016 15:41
Bedank voor je reactie HarryO,
Ik heb er nog niet naar gekeken daar de vaatwasser op 30°C en het korte programma nog wel prima deed. Echter na gister spring de aardlek er ook nu uit wanneer er voor 1 van deze twee programma wordt gekozen.
Als ik dan de vaatwasser uitzet, de aardlek weer inschakel waarna ik de vaatwasser weer aanzet en het programma annuleer. Kan ik gewoon een programma kiezen, de deur sluiten en dan hoor je dat het water wat op de bodem ligt, wordt weg gepomp. Daarna start het wassen, pas na enige tijd wassen knalt de aardlek er weer uit. Als je de deur opent ligt het warme/hete water op de bodem van de van de vaatwasser.
Is het dan niet vreemd dat een hele tijd ik wel de verkorte en de 30°C programma kon kiezen?
Ik heb er nog niet naar gekeken daar de vaatwasser op 30°C en het korte programma nog wel prima deed. Echter na gister spring de aardlek er ook nu uit wanneer er voor 1 van deze twee programma wordt gekozen.
Als ik dan de vaatwasser uitzet, de aardlek weer inschakel waarna ik de vaatwasser weer aanzet en het programma annuleer. Kan ik gewoon een programma kiezen, de deur sluiten en dan hoor je dat het water wat op de bodem ligt, wordt weg gepomp. Daarna start het wassen, pas na enige tijd wassen knalt de aardlek er weer uit. Als je de deur opent ligt het warme/hete water op de bodem van de van de vaatwasser.
Is het dan niet vreemd dat een hele tijd ik wel de verkorte en de 30°C programma kon kiezen?
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
30-03-2016 15:45
Brightside
Geplaatst op:
30-03-2016 15:45
Is het dan niet zo best dat de vaatwasser uit de aeg/elektrolux stal komt?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
01-04-2016 04:14
HarryO
Geplaatst op:
01-04-2016 04:14
Met "AEG/Elextrolux stal" bedoel ik dat de werkelijke fabrikant niet Pelgrim is.
Pelgrim maakt zelf nl geen vaatwassers meer maar haalt ze bij meerdere fabrikanten.
Verhaal blijft het zelfde: zijkanten er af en kijken of je ergens iets ziet lekken en/of de oorzaak van de aard sluiting kunt vinden.
Pelgrim maakt zelf nl geen vaatwassers meer maar haalt ze bij meerdere fabrikanten.
Verhaal blijft het zelfde: zijkanten er af en kijken of je ergens iets ziet lekken en/of de oorzaak van de aard sluiting kunt vinden.
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
08-04-2016 17:23
Brightside
Geplaatst op:
08-04-2016 17:23
HarryO
Thanks voor je goede tip. Vandaag de tijd gehad om de vaatwasser eens te bekijken. Nadat ik de zijkanten eraf had gehaald, zag ik water op de bodem liggen. Duidelijk dus een lekkage. De enige opgedroogte spoor die te zien is komt van een leiding die de bovenste sproei arm van water voorziet.
Nadat deze te hebben losgeschroefd zie je dat het schroefdraaad van de doorzichtige leiding is gescheurd en de rubberenring aan de onderkant wit is uitgeslagen.
Dus maar gauw nieuwe rubberen ring en buis aanschaffen.
Heb je misschien nog een tip op de bodemplaat droog te krijgen, moet ik de bodemplaat eraf schroeven?
Ps: had graag ff een foto bij willen voegen om de lekkage sporen te laten zien
Thanks voor je goede tip. Vandaag de tijd gehad om de vaatwasser eens te bekijken. Nadat ik de zijkanten eraf had gehaald, zag ik water op de bodem liggen. Duidelijk dus een lekkage. De enige opgedroogte spoor die te zien is komt van een leiding die de bovenste sproei arm van water voorziet.
Nadat deze te hebben losgeschroefd zie je dat het schroefdraaad van de doorzichtige leiding is gescheurd en de rubberenring aan de onderkant wit is uitgeslagen.
Dus maar gauw nieuwe rubberen ring en buis aanschaffen.
Heb je misschien nog een tip op de bodemplaat droog te krijgen, moet ik de bodemplaat eraf schroeven?
Ps: had graag ff een foto bij willen voegen om de lekkage sporen te laten zien
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
09-04-2016 06:59
HarryO
Geplaatst op:
09-04-2016 06:59
Deppen met een handdoek en keuken papier.
Foto plaatsen werkt lastig, zet hem ergens op internet en plaats de link in dit topic.
Foto plaatsen werkt lastig, zet hem ergens op internet en plaats de link in dit topic.
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
09-04-2016 14:55
Brightside
Geplaatst op:
09-04-2016 14:55
Het is me gelukt om de bodemplaat te verwijderen en goed droog te vegen, wat een troep kwam er vandaan.
Hoop dat de onderstaande links werken zodat je een beeld krijgt wat er loos was.
Hierbij zie je de lekkage sporen aan de zijkant rechtsonder.
Hier is de nieuwe standpijp met nieuwe O-ring al geplaatst. Dit was de plek waar de lekkage vandaan kwam, doordat het schroefdraad van de standpijp gescheurd was. (lekkage sporen op deze foto zijn al verwijderd)
De defecte standpijp
Gescheurde schroefdraad van de standpijp, oorzaak van de lekkage
Nu is de vaatwasser al een tijdje bezig met de heetste programma en het ziet er goed uit.
Ik laat je weten of het is gelukt
Hoop dat de onderstaande links werken zodat je een beeld krijgt wat er loos was.
Hierbij zie je de lekkage sporen aan de zijkant rechtsonder.
Hier is de nieuwe standpijp met nieuwe O-ring al geplaatst. Dit was de plek waar de lekkage vandaan kwam, doordat het schroefdraad van de standpijp gescheurd was. (lekkage sporen op deze foto zijn al verwijderd)
De defecte standpijp
Gescheurde schroefdraad van de standpijp, oorzaak van de lekkage
Nu is de vaatwasser al een tijdje bezig met de heetste programma en het ziet er goed uit.
Ik laat je weten of het is gelukt
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
11-04-2016 15:50
HarryO
Geplaatst op:
11-04-2016 15:50
Ik denk dat dit het was.
Geplaatst door:
Brightside
Geplaatst op:
11-04-2016 16:18
Brightside
Geplaatst op:
11-04-2016 16:18
Nou enkele afwasjes verder en alles is nog steeds droog. Lijkt dat het probleem is opgelost. HarryO bedankt voor de tips
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)