Miele G643VI fout watertoevoer/ -afvoer |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
15-03-2015 15:52
Henk Hielkema
Geplaatst op:
15-03-2015 15:52
Hallo,
Mijn 15 jaar oude Miele G643VI had een tweetal problemen:
1 bij openen van de deur tijdens bedrijf vliegt de aardlek eruit.
2 Hij stopt midden in het programma met een foutmelding (lampje) watertoevoer/ -afvoer.
Watertoevoer en afvoer lijken normaal in orde.
Pressostaat nr 1 (1200/700) bleek te lekken en was zwaar gecorrodeerd. Deze heb ik vervangen door een nieuwe, waarmee probleem nummer 1 tot het verleden behoort. Ik had gehoopt nr 2 ook, maar de G643 besliste anders.
Probleem nr 2 heb is dus nog steeds.
Pressostaat nr 2 (101/70) lijkt goed te werken. Slangetje is vrij (ik kan er door blazen) en bij het blazen in de pressostaat hoor ik een klik. Deze pressostaat is dus nog niet vervangen.
Diagnostische info:
Wanneer ik het eenvoudige wasprogramma kies (zonder spoelen) gebeurt er achtereenvolgens het volgende:
1 start programma
2 wegpompen water
3 inlaten leidingwater
4 omwalspomp start en het wassen begint
5 omwalspomp stopt
6 inlaten extra leidingwater
7 omwalspomp start en het wassen begint opnieuw
8 zeepbakje wordt geopend
9 even later: machine stopt in storing
Alles is geheel reproduceerbaar.
Ik heb de volgende 'workaround' gevonden:
Wanneer ik bij stap 8 (zeepbakje wordt geopend) de deur van de machine open, dan stopt het programma. Wanneer ik dan na een korte wachttijd de deur weer sluit, gaat het programma verder en stopt de machine pas met een storing op het moment dat er gespoeld moet gaan worden.
Wie kan mij helpen met een oplossing voor dit probleem?
Ik heb zelf het vermoeden dat een van de twee pressostaten roet in het eten gooit. Ik gok op pressostaat nr 1, daar de machine uitvalt tijdens het wassen.
Wat ik me ook afvraag is waarom de machine extra water inneemt. Dit heeft hij voor zover ik weet vroeger nooit gedaan.
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Mijn 15 jaar oude Miele G643VI had een tweetal problemen:
1 bij openen van de deur tijdens bedrijf vliegt de aardlek eruit.
2 Hij stopt midden in het programma met een foutmelding (lampje) watertoevoer/ -afvoer.
Watertoevoer en afvoer lijken normaal in orde.
Pressostaat nr 1 (1200/700) bleek te lekken en was zwaar gecorrodeerd. Deze heb ik vervangen door een nieuwe, waarmee probleem nummer 1 tot het verleden behoort. Ik had gehoopt nr 2 ook, maar de G643 besliste anders.
Probleem nr 2 heb is dus nog steeds.
Pressostaat nr 2 (101/70) lijkt goed te werken. Slangetje is vrij (ik kan er door blazen) en bij het blazen in de pressostaat hoor ik een klik. Deze pressostaat is dus nog niet vervangen.
Diagnostische info:
Wanneer ik het eenvoudige wasprogramma kies (zonder spoelen) gebeurt er achtereenvolgens het volgende:
1 start programma
2 wegpompen water
3 inlaten leidingwater
4 omwalspomp start en het wassen begint
5 omwalspomp stopt
6 inlaten extra leidingwater
7 omwalspomp start en het wassen begint opnieuw
8 zeepbakje wordt geopend
9 even later: machine stopt in storing
Alles is geheel reproduceerbaar.
Ik heb de volgende 'workaround' gevonden:
Wanneer ik bij stap 8 (zeepbakje wordt geopend) de deur van de machine open, dan stopt het programma. Wanneer ik dan na een korte wachttijd de deur weer sluit, gaat het programma verder en stopt de machine pas met een storing op het moment dat er gespoeld moet gaan worden.
Wie kan mij helpen met een oplossing voor dit probleem?
Ik heb zelf het vermoeden dat een van de twee pressostaten roet in het eten gooit. Ik gok op pressostaat nr 1, daar de machine uitvalt tijdens het wassen.
Wat ik me ook afvraag is waarom de machine extra water inneemt. Dit heeft hij voor zover ik weet vroeger nooit gedaan.
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
15-03-2015 21:30
HarryO
Geplaatst op:
15-03-2015 21:30
Ik mis iets belangrijks...
Vanaf 4 hoort het element ook 230V te krijgen en te gaan verwarmen.
Doet hij dat wel?
En weet je zeker dat het de prosostaat was?
Gezien je omschrijving van de problemen geef ik je meer kans op een kabel breuk/sluiting in het scharnierende gedeelte van de deur.
Vanaf 4 hoort het element ook 230V te krijgen en te gaan verwarmen.
Doet hij dat wel?
En weet je zeker dat het de prosostaat was?
Gezien je omschrijving van de problemen geef ik je meer kans op een kabel breuk/sluiting in het scharnierende gedeelte van de deur.
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
15-03-2015 22:26
Gewijzigd op:
16-03-2015 22:38
Henk Hielkema
Geplaatst op:
15-03-2015 22:26
Gewijzigd op:
16-03-2015 22:38
Hallo Harry,
Dank voor je reactie.
Ik heb niet gemeten of het element 230V krijgt, maar bij het toepassen van de workaround wordt het waswater heet. Ik neem aan dat het element dan naar behoren werkt.
Uit welk symptoom leidt je af dat er wellicht een kabelbreuk bij het scharnierpunt zit? Hoe en vooral waar kan ik het eenvoudigst controleren of hier sprake van is?
Waar ik nog mee zit is de tussenstop waarbij extra water wordt ingelaten. Dat gebeurde voorheen niet. Dat is toch iets wat pressostaat nr 2 regelt? Blijkbaar valt de druk weg van het slangetje als de omwalspomp water uit de bak trekt? Is pressostaat nr 2 wellicht wat te gevoelig geworden na 15 jaar?
Overigens:
Probleem 1 (aardlek) bestond al een tijdje. Maar daar was mee te leven. (gewoon de deur dicht laten ). Probleem 2 is daar onlangs bijgekomen.
Tsja en dan wordt het toch vervelend. Bij onderzoek toen tegen de gare pressostaat 1 aangelopen en deze toen vervangen. met het bekende resultaat.
Groet,
Henk
Dank voor je reactie.
Ik heb niet gemeten of het element 230V krijgt, maar bij het toepassen van de workaround wordt het waswater heet. Ik neem aan dat het element dan naar behoren werkt.
Uit welk symptoom leidt je af dat er wellicht een kabelbreuk bij het scharnierpunt zit? Hoe en vooral waar kan ik het eenvoudigst controleren of hier sprake van is?
Waar ik nog mee zit is de tussenstop waarbij extra water wordt ingelaten. Dat gebeurde voorheen niet. Dat is toch iets wat pressostaat nr 2 regelt? Blijkbaar valt de druk weg van het slangetje als de omwalspomp water uit de bak trekt? Is pressostaat nr 2 wellicht wat te gevoelig geworden na 15 jaar?
Overigens:
Probleem 1 (aardlek) bestond al een tijdje. Maar daar was mee te leven. (gewoon de deur dicht laten ). Probleem 2 is daar onlangs bijgekomen.
Tsja en dan wordt het toch vervelend. Bij onderzoek toen tegen de gare pressostaat 1 aangelopen en deze toen vervangen. met het bekende resultaat.
Groet,
Henk
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
16-03-2015 12:16
Henk Hielkema
Geplaatst op:
16-03-2015 12:16
Nog een kleine toevoeging.
Gisteravond met de workaround laten draaien waarbij het water NIET warm werd. Het programma leek eindeloos te duren (waarschijnlijk door niet bereiken setpoint temp vermoed ik). Afgebroken.
Toen opnieuw gestart met wordkaround waarna het water wel weer warm werd.
Geen idee waarom het element niet warm werd.
Gisteravond met de workaround laten draaien waarbij het water NIET warm werd. Het programma leek eindeloos te duren (waarschijnlijk door niet bereiken setpoint temp vermoed ik). Afgebroken.
Toen opnieuw gestart met wordkaround waarna het water wel weer warm werd.
Geen idee waarom het element niet warm werd.
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
16-03-2015 22:12
Henk Hielkema
Geplaatst op:
16-03-2015 22:12
Vanavond wat extra diagnosewerk verricht.
Volgende stappen doorlopen:
1 Luchtslang pressostaat 2 afgekoppeld
2 Machine gestart
Het verloop van het programma is exact hetzelfde als bij aangekoppelde slang. Het lijkt dus of de pressostaat er niet toe doet.
Tijd gemeten tussen start water inlaten en stoppen water inlaten (was ong 1 min 15 sec)
Vervolgens een aquariumpomp via een apart slangetje aan de pressostaat gekoppeld.
1 Programma gestart.
2 ca 1 minuut na start water inlaten luchtpomp gestart.
Programma verloopt zoals het hoort. Machine valt niet meer uit.
Conclusie: Pressostaat doet niet meer wat ie moet doen, of inlaten van water is te traag.
Toch een beetje een doorbraak.
Echter toen kwam de domper. De pressostaat verschoof (hing los buiten de vaatwasser en maakte sluiting met het chassis. De hele machine kwam met een vonk en een luide knal tot stilstand.
#@&%^%$#
Na weer herstellen van de zekering is de machine compleet van slag. Programma start wel, maar stop soms en start dan weer. Verwarmingselement slaat niet meer aan en watertoevoer stop ook niet, waardoor de overstort in werking treedt.
Electronica beschadigd? Geen idee.
Het idee voor de diagnose was leuk, de uitvoering was slecht. Ik dacht echt dat ik er was. Hoef waarschijnlijk niet te melden dat ik giga baal.
Hoop dat e.e.a. nog reparabel is.
Iemand nog een goed idee?
1 Luchtslang pressostaat 2 afgekoppeld
2 Machine gestart
Het verloop van het programma is exact hetzelfde als bij aangekoppelde slang. Het lijkt dus of de pressostaat er niet toe doet.
Tijd gemeten tussen start water inlaten en stoppen water inlaten (was ong 1 min 15 sec)
Vervolgens een aquariumpomp via een apart slangetje aan de pressostaat gekoppeld.
1 Programma gestart.
2 ca 1 minuut na start water inlaten luchtpomp gestart.
Programma verloopt zoals het hoort. Machine valt niet meer uit.
Conclusie: Pressostaat doet niet meer wat ie moet doen, of inlaten van water is te traag.
Toch een beetje een doorbraak.
Echter toen kwam de domper. De pressostaat verschoof (hing los buiten de vaatwasser en maakte sluiting met het chassis. De hele machine kwam met een vonk en een luide knal tot stilstand.
#@&%^%$#
Na weer herstellen van de zekering is de machine compleet van slag. Programma start wel, maar stop soms en start dan weer. Verwarmingselement slaat niet meer aan en watertoevoer stop ook niet, waardoor de overstort in werking treedt.
Electronica beschadigd? Geen idee.
Het idee voor de diagnose was leuk, de uitvoering was slecht. Ik dacht echt dat ik er was. Hoef waarschijnlijk niet te melden dat ik giga baal.
Hoop dat e.e.a. nog reparabel is.
Iemand nog een goed idee?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
22-03-2015 12:16
HarryO
Geplaatst op:
22-03-2015 12:16
Ik ben bang dat de elektronica inderdaad overleden is.
Of er is wat gesprongen door de sluiting of er is 230V op het laagspannings gedeelte gekomen.
Open de module en kijk wat er (zichtbaar) defect is.
Of er is wat gesprongen door de sluiting of er is 230V op het laagspannings gedeelte gekomen.
Open de module en kijk wat er (zichtbaar) defect is.
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
23-03-2015 19:22
Henk Hielkema
Geplaatst op:
23-03-2015 19:22
Hallo Harry,
Klopt het dat de module in de deur zit?
Groet,
Henk
Klopt het dat de module in de deur zit?
Groet,
Henk
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
23-03-2015 21:41
HarryO
Geplaatst op:
23-03-2015 21:41
Correct, dat is het gedeelte met de bedienings knoppen.
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
29-03-2015 18:47
Henk Hielkema
Geplaatst op:
29-03-2015 18:47
Electronica module open gemaakt.
Zit een giga krater in de TRIAC die aan de pressostaat hangt. Verder is de behuizing op die plek geblakerd. Moet een aardige vonk geweest zijn.
TRIAC is te vervangen, maar wat is de schade aan de electronica achter de TRIAC (IC s ed.)
Vervangen van de hele module is te kostbaar en zou voor mij een Total Loss betekenen.
@Harry: Heb jij ervaring met gevolgschade achter een opgeblazen TRIAC in dit verband?
Groet,
Henk
Zit een giga krater in de TRIAC die aan de pressostaat hangt. Verder is de behuizing op die plek geblakerd. Moet een aardige vonk geweest zijn.
TRIAC is te vervangen, maar wat is de schade aan de electronica achter de TRIAC (IC s ed.)
Vervangen van de hele module is te kostbaar en zou voor mij een Total Loss betekenen.
@Harry: Heb jij ervaring met gevolgschade achter een opgeblazen TRIAC in dit verband?
Groet,
Henk
Geplaatst door:
Henk Hielkema
Geplaatst op:
29-03-2015 19:53
Henk Hielkema
Geplaatst op:
29-03-2015 19:53
Heb besloten geen tijd, geld en energie meer in de Miele te steken.
Alle plastics zijn zo gaar dat het simpelweg losdraaien van een schroef al van alles doet afbreken.
Total Loss dus, helaas! Maar wel een leerzaam traject.
Bedankt voor het meedenken.
Groet,
Henk
Alle plastics zijn zo gaar dat het simpelweg losdraaien van een schroef al van alles doet afbreken.
Total Loss dus, helaas! Maar wel een leerzaam traject.
Bedankt voor het meedenken.
Groet,
Henk
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)