AEG 86080 code 60 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Mark
Geplaatst op:
16-02-2015 23:21
Mark
Geplaatst op:
16-02-2015 23:21
Hallo,
Al enkele jaren ben ik erg blij met m'n vaatwasser maar sinds kort stop deze halverwege de programma's. Hij geeft dan een code 60 weer in de display en bij openen komt er een hoop warme vochtige lucht uit. Dit gebeurt alleen bij de langere programma's, de korte programma's maakt hij af.
Na een speurtocht op internet, waaronder dit forum vermoed ik dat het relais voor de verwarming kapot is en blijft hangen, echter kan ik aan het relais zelf of aan de print niets ontdekken. Waar kan ik een dergelijk relais kopen en hoe weet ik zeker dat het relais kapot is? Solderen moet wel lukken.
Gegevens op het relais;
SHC SRE303012
Coil:12vdc
10A/250VAC/AC1
T+85C
10A/250VAC
gegevens van de machine;
MOD: FAVORIT86080VIL
PNC: 911987201/03
S.N.: 75070099
Type; 911D96-3T
Alvast bedankt voor de hulp!
Al enkele jaren ben ik erg blij met m'n vaatwasser maar sinds kort stop deze halverwege de programma's. Hij geeft dan een code 60 weer in de display en bij openen komt er een hoop warme vochtige lucht uit. Dit gebeurt alleen bij de langere programma's, de korte programma's maakt hij af.
Na een speurtocht op internet, waaronder dit forum vermoed ik dat het relais voor de verwarming kapot is en blijft hangen, echter kan ik aan het relais zelf of aan de print niets ontdekken. Waar kan ik een dergelijk relais kopen en hoe weet ik zeker dat het relais kapot is? Solderen moet wel lukken.
Gegevens op het relais;
SHC SRE303012
Coil:12vdc
10A/250VAC/AC1
T+85C
10A/250VAC
gegevens van de machine;
MOD: FAVORIT86080VIL
PNC: 911987201/03
S.N.: 75070099
Type; 911D96-3T
Alvast bedankt voor de hulp!
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
18-02-2015 22:06
Gewijzigd op:
18-02-2015 22:09
HarryO
Geplaatst op:
18-02-2015 22:06
Gewijzigd op:
18-02-2015 22:09
Is niet correct. E60 betekend dat de machine niet (snel genoeg) warm word. Het relais blijft juist niet hangen maar maakt of een slecht contact of word niet goed aangestuurd.
Soldeer deze bij voorbaat eens goed door.
Is de bedrading bij de temperatuur voeler goed? Deze zit in de water pan.
Is de bedrading bij het element goed?
Staat er de hele tijd 230 V op?
Is de slang naar de circulatie pomp schoon?
Als er onvoldoende water door de pomp verplaatst word zal hij niet goed gaan verwarmen.
Zijn de slangetjes naar de beide nivo regelaars schoon?
Geef de machine eens een beurt met een vaatwasser reiniger, mogelijk is dat al voldoende.
Soldeer deze bij voorbaat eens goed door.
Is de bedrading bij de temperatuur voeler goed? Deze zit in de water pan.
Is de bedrading bij het element goed?
Staat er de hele tijd 230 V op?
Is de slang naar de circulatie pomp schoon?
Als er onvoldoende water door de pomp verplaatst word zal hij niet goed gaan verwarmen.
Zijn de slangetjes naar de beide nivo regelaars schoon?
Geef de machine eens een beurt met een vaatwasser reiniger, mogelijk is dat al voldoende.
Geplaatst door:
Mark
Geplaatst op:
21-02-2015 21:58
Mark
Geplaatst op:
21-02-2015 21:58
Beste HarryO,
Bedankt voor je reactie. Vandaag had ik mooi de tijd om eea door te meten en te testen. Met een geijkte thermometer in het water en een voltmeter op het verwarmingselement heb ik wat programmas gestart. Het 70 graden programma werkt hij tot de laatste 30 minuten goed door. Bij het voorspoelen, wassen en spoelen warmt het water op tot hij overgaat op het volgende onderdeel. Dit is steeds rond de 75 graden. Ik hoor en zie dan steeds het water in het element koken. Bij de wissel van de programma onderdelen valt de 230 volt heel even weg ( ongeveer 2 seconden) van het element, verder staat er constant spanning op tot het uitvallen vanwege de storing. Bij de laatste spoelbeurt warmt het water op tot ruim 80 graden en valt dan uit.
Bij het Auto programma begint de machine te verwarmen en verwarmt aan een stuk door op tot 80 graden en valt dan uit.
De machine is schoon en ook de slangetjes naar de niveauregelaars zijn schoon.
Op de connector van de temperatuurvoeler meet ik 5 Volt. Verder weet ik niet wat ik hier nog meer kan meten.
Heb je misschien nog een aanwijzing voor me? Mijn vriendin is al bijna op zoek naar een nieuwe. Nee, geen nieuwe vaatwasser :-(
Bedankt voor je reactie. Vandaag had ik mooi de tijd om eea door te meten en te testen. Met een geijkte thermometer in het water en een voltmeter op het verwarmingselement heb ik wat programmas gestart. Het 70 graden programma werkt hij tot de laatste 30 minuten goed door. Bij het voorspoelen, wassen en spoelen warmt het water op tot hij overgaat op het volgende onderdeel. Dit is steeds rond de 75 graden. Ik hoor en zie dan steeds het water in het element koken. Bij de wissel van de programma onderdelen valt de 230 volt heel even weg ( ongeveer 2 seconden) van het element, verder staat er constant spanning op tot het uitvallen vanwege de storing. Bij de laatste spoelbeurt warmt het water op tot ruim 80 graden en valt dan uit.
Bij het Auto programma begint de machine te verwarmen en verwarmt aan een stuk door op tot 80 graden en valt dan uit.
De machine is schoon en ook de slangetjes naar de niveauregelaars zijn schoon.
Op de connector van de temperatuurvoeler meet ik 5 Volt. Verder weet ik niet wat ik hier nog meer kan meten.
Heb je misschien nog een aanwijzing voor me? Mijn vriendin is al bijna op zoek naar een nieuwe. Nee, geen nieuwe vaatwasser :-(
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
26-02-2015 22:53
HarryO
Geplaatst op:
26-02-2015 22:53
Het zou kunnen dat de temperatuur sensor niet goed is, het water word dan wel warm maar de sensor meet dit niet goed.
Wat is de weerstands waarde van deze sensor bij kamer temperatuur?
Wat is de weerstands waarde van deze sensor bij kamer temperatuur?
Geplaatst door:
Mark
Geplaatst op:
27-02-2015 12:44
Mark
Geplaatst op:
27-02-2015 12:44
Ik meet op de NTC een open verbinding dus die lijkt mij overleden. Klopt dit?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
01-03-2015 20:28
HarryO
Geplaatst op:
01-03-2015 20:28
Moet bij 20 graden ongeveer 5 KOhm zijn.
Geplaatst door:
Maarten
Geplaatst op:
28-11-2015 18:40
Gewijzigd op:
Maarten
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Hoi,
Had precies hetzelfde probleem als topic starter Mark, met hetzelfde type vaatwasser; code i60.
Aan de hand van dit topic eerst de temperatuursensor vervangen, daar ik die niet goed gemeten kreeg en de witte (keramische?) temperatuurvoeler van binnen afgebrokkeld was. Het probleem had ik daar helaas niet mee verholpen. Maar goed, niets mis met een verse sensor
Toen bij de Conrad een nieuw relais besteld à €1,51 en deze er vanmiddag in gesoldeerd.
En het resultaat
Dit topic heeft mij goed geholpen, dank!
Had precies hetzelfde probleem als topic starter Mark, met hetzelfde type vaatwasser; code i60.
Aan de hand van dit topic eerst de temperatuursensor vervangen, daar ik die niet goed gemeten kreeg en de witte (keramische?) temperatuurvoeler van binnen afgebrokkeld was. Het probleem had ik daar helaas niet mee verholpen. Maar goed, niets mis met een verse sensor
Toen bij de Conrad een nieuw relais besteld à €1,51 en deze er vanmiddag in gesoldeerd.
En het resultaat
Dit topic heeft mij goed geholpen, dank!
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
04-12-2015 11:27
HarryO
Geplaatst op:
04-12-2015 11:27
En daar doen we het voor.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)