Bosch vaatwasser geeft foutcode E24 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
24-08-2014 21:32
koekenbakker
Geplaatst op:
24-08-2014 21:32
Mijn Bosch vaatwasser SMV40M10EU/02 geeft foutcode E24. Bij de start van een programma gaat de machine afpompen, maar na 1-2min stopt het programma ermee.
Deze fout trad eerst alleen op bij de lagere temperatuur programmas maar treedt ondertussen op bij alle programmas.
Wat ik (met behulp van informatie die ik op dit superforum vond) heb gedaan:
- afvoerpomp gecontroleerd. De pomp werd niet geblokkeerd; er zat geen vuil oid tussen. Ik kon de pomp met de hand gewoon ronddraaien.
- terugslagklep gecontroleerd. Deze ziet er ook goed uit.
- Sifon gecontroleerd. Hierin zat een klein beetje vuil wat ik heb verwijderd. (In het laatste stuk van de afvoerslang kon ik geen vuil ontdekken.)
- De soda methode toegepast.
Hierna kon ik het 70C programma weer draaien.
Vervolgens heb ik de machine ook nog maar gereinigd met HG Onderhoudsmonteur.
De eerstvolgende keer dat ik het 70C programma draaide was het helaas weer raak: E24.
Wie heeft een goede tip om dit op te lossen?
De machine is 4,5jr oud.
Er staat geen water in de bodem van de machine.
Zou de circulatiepomp defect zijn? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Deze fout trad eerst alleen op bij de lagere temperatuur programmas maar treedt ondertussen op bij alle programmas.
Wat ik (met behulp van informatie die ik op dit superforum vond) heb gedaan:
- afvoerpomp gecontroleerd. De pomp werd niet geblokkeerd; er zat geen vuil oid tussen. Ik kon de pomp met de hand gewoon ronddraaien.
- terugslagklep gecontroleerd. Deze ziet er ook goed uit.
- Sifon gecontroleerd. Hierin zat een klein beetje vuil wat ik heb verwijderd. (In het laatste stuk van de afvoerslang kon ik geen vuil ontdekken.)
- De soda methode toegepast.
Hierna kon ik het 70C programma weer draaien.
Vervolgens heb ik de machine ook nog maar gereinigd met HG Onderhoudsmonteur.
De eerstvolgende keer dat ik het 70C programma draaide was het helaas weer raak: E24.
Wie heeft een goede tip om dit op te lossen?
De machine is 4,5jr oud.
Er staat geen water in de bodem van de machine.
Zou de circulatiepomp defect zijn? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
26-08-2014 12:43
HarryO
Geplaatst op:
26-08-2014 12:43
Als hij er mee stopt, staat er dan water in?
Zo ja: druk dan de reset combinatie in om het te laten afpompen. Gaat dat dan goed?
Zo ja: druk dan de reset combinatie in om het te laten afpompen. Gaat dat dan goed?
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
26-08-2014 18:11
Gewijzigd op:
26-08-2014 19:10
koekenbakker
Geplaatst op:
26-08-2014 18:11
Gewijzigd op:
26-08-2014 19:10
Dank voor je reactie.
Nee, er staat dan geen water in de machine.
Ik heb ondertussen nog een keer de soda methode toegepast. Daarna lukte het wel om 1 keer het 70C programma te draaien, maar als ik daarna het auto 45-65C start dan geeft hij na 1-2min weer E24.
Edit: Als ik tijdens de eerste 1-2min van het programma de deur even open en dicht doe, dan loopt het (auto 45-65C) programma wel door. Ik lees hier http://www.klusidee.nl/Forum/about89675.html dat de circulatiepomp waarschijnlijk vervangen moet worden. Kan je dat beamen?
Nee, er staat dan geen water in de machine.
Ik heb ondertussen nog een keer de soda methode toegepast. Daarna lukte het wel om 1 keer het 70C programma te draaien, maar als ik daarna het auto 45-65C start dan geeft hij na 1-2min weer E24.
Edit: Als ik tijdens de eerste 1-2min van het programma de deur even open en dicht doe, dan loopt het (auto 45-65C) programma wel door. Ik lees hier http://www.klusidee.nl/Forum/about89675.html dat de circulatiepomp waarschijnlijk vervangen moet worden. Kan je dat beamen?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
27-08-2014 23:33
Gewijzigd op:
27-08-2014 23:38
HarryO
Geplaatst op:
27-08-2014 23:33
Gewijzigd op:
27-08-2014 23:38
Zou kunnen maar kost wel 130 euro...
Controleer de pomp op zwaar draaien, roest sporen en lekkage sporen bij de lagers.
Technische tekening tabblad Alle onderdelen en tekeningen, tekening 4, onderdeel 0450.
Zie ook SX66M051EU/01
Controleer de pomp op zwaar draaien, roest sporen en lekkage sporen bij de lagers.
Technische tekening tabblad Alle onderdelen en tekeningen, tekening 4, onderdeel 0450.
Zie ook SX66M051EU/01
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
28-08-2014 18:48
koekenbakker
Geplaatst op:
28-08-2014 18:48
Ik heb de pomp nog eens goed bekeken maar de pomp ziet er pico bello uit. Geen spoor van lekkage of roest te bekennen. De pomp maakt ook geen vreemde geluiden.
Ondertussen heb ik de aquastop nog even los gehad van de kraan. (Er zat overigens geen vuil in het roostertje.) Sindsdien heb ik het auto 45-65C programma nu 2 keer zonder foutmeldingen kunnen draaien..
Ondertussen heb ik de aquastop nog even los gehad van de kraan. (Er zat overigens geen vuil in het roostertje.) Sindsdien heb ik het auto 45-65C programma nu 2 keer zonder foutmeldingen kunnen draaien..
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
06-09-2014 12:59
Gewijzigd op:
06-09-2014 13:00
koekenbakker
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
06-09-2014 13:00
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
07-09-2014 14:30
koekenbakker
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
07-09-2014 14:30
De foutmelding was helaas weer snel terug.
Ik heb ook nog een keer een reiniging gedaan met HG Onderhoudsmonteur. Toen deed ie het ook 1 keer zonder probleem, maar daarna treedt de fout steeds weer op.
Het is me dan ook niet duidelijk wat nu de oorzaak van de fout is. De pomp is niet super stil maar maakt ook geen opvallend (bij)geluid en er zijn geen sporen van roest/lekkage. En vervuiling in de afvoer (voor zover die er geweest is) moet volgens mij nu wel weg zijn.
Is er nog een andere mogelijke oorzaak, bijv een sensor die niet goed meer is?
Wat we nu standaard doen om de fout te omzeilen is in de eerste 2 minuten van een programma even de deur open en dicht doen. Maar ik zou dit toch graag goed oplossen.
Heeft iemand nog een tip?
Ik heb ook nog een keer een reiniging gedaan met HG Onderhoudsmonteur. Toen deed ie het ook 1 keer zonder probleem, maar daarna treedt de fout steeds weer op.
Het is me dan ook niet duidelijk wat nu de oorzaak van de fout is. De pomp is niet super stil maar maakt ook geen opvallend (bij)geluid en er zijn geen sporen van roest/lekkage. En vervuiling in de afvoer (voor zover die er geweest is) moet volgens mij nu wel weg zijn.
Is er nog een andere mogelijke oorzaak, bijv een sensor die niet goed meer is?
Wat we nu standaard doen om de fout te omzeilen is in de eerste 2 minuten van een programma even de deur open en dicht doen. Maar ik zou dit toch graag goed oplossen.
Heeft iemand nog een tip?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
08-09-2014 10:55
HarryO
Geplaatst op:
08-09-2014 10:55
Heeft de circulatie pomp een aanloopcondensator of een start relais/NTC.
Ik kan deze op de tekening niet vinden.
Ik kan deze op de tekening niet vinden.
Geplaatst door:
koekenbakker
Geplaatst op:
08-09-2014 11:18
Gewijzigd op:
koekenbakker
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Dank voor je reactie.
Kan je misschien zeggen waaraan ik kan zien of de pomp een aanloopcondensator of een start relais/NTC heeft.
Ik heb eerder een paar fotos van mijn pomp gemaakt, maar daarop is niet veel meer te zien dan hier http://www.bosch-home.nl/store/product/Hittepomp/00654575
Kan je misschien zeggen waaraan ik kan zien of de pomp een aanloopcondensator of een start relais/NTC heeft.
Ik heb eerder een paar fotos van mijn pomp gemaakt, maar daarop is niet veel meer te zien dan hier http://www.bosch-home.nl/store/product/Hittepomp/00654575
Geplaatst door:
herman witgoed
Geplaatst op:
11-09-2014 01:46
Gewijzigd op:
11-09-2014 02:03
herman witgoed
Geplaatst op:
11-09-2014 01:46
Gewijzigd op:
11-09-2014 02:03
hallo
bij een e 24 storing kunt u er van uit gaan dat het inderdaad in de circulatiemotor zit..hij loopt na verloop van tijd steeds iets moeilijker totdat hij er uiteindelijk helemaal mee stopt en daar valt niet zo veel aan te doen behalve te vervangen door een nieuwe..de machine begint met afpompen en daarna hoort de motor gelijktijdig met het water geven te gaan lopen..en dat doet hij dan niet..ik heb hier bij ons bedrijf al een aantal zien passeren en met een nieuw motortje was het probleem verholpen..voor u een nieuw motortje besteld kunt u bij uw eigen motor nog even controleren of hij echt wel het probleem geeft..hij moet ten eerste erg licht draaien en het belangrijkste..het (losse) plastic plaatje onder de circulatieschoep zelf laat zien of de motor uit het lood is..die moet rondom een evengrote opening hebben en niet aan een kant aan lopen..
bij een e 24 storing kunt u er van uit gaan dat het inderdaad in de circulatiemotor zit..hij loopt na verloop van tijd steeds iets moeilijker totdat hij er uiteindelijk helemaal mee stopt en daar valt niet zo veel aan te doen behalve te vervangen door een nieuwe..de machine begint met afpompen en daarna hoort de motor gelijktijdig met het water geven te gaan lopen..en dat doet hij dan niet..ik heb hier bij ons bedrijf al een aantal zien passeren en met een nieuw motortje was het probleem verholpen..voor u een nieuw motortje besteld kunt u bij uw eigen motor nog even controleren of hij echt wel het probleem geeft..hij moet ten eerste erg licht draaien en het belangrijkste..het (losse) plastic plaatje onder de circulatieschoep zelf laat zien of de motor uit het lood is..die moet rondom een evengrote opening hebben en niet aan een kant aan lopen..
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)