Storing Bosch S9GT1B |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
15-07-2014 11:41
ArendJan
Geplaatst op:
15-07-2014 11:41
Dank! Ik ga lezen en meten en, als ik er dan nog niet uitkom, steek ik eventueel mijn licht weer op...
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
17-07-2014 14:44
ArendJan
Geplaatst op:
17-07-2014 14:44
@ Harry, ik ben wat verder: als ik de machine laat lopen en de pomp gaat langzaam lopen, dan wordt de motor inderdaad heel warm en stopt ie uiteindelijk (thermische beveiliging) om na afgekoeld te zijn weer langzaam te starten en opnieuw heet te lopen. Ik heb het relais eraf gehad, waarbij ik het natuurlijk enigszins heb geschud, en daarna weer gemonteerd. De machine start dan één keer normaal (krachtig pompen) maar als de pomp stopt (vanwege programma of deur openen) start ie helemaal niet meer maar hoor je alleen een brom. Niet de motor maar het relais zelf wordt dan heet. Ik kom er met de manual niet helemaal uit welke weerstand ik waar moet meten op het relais maar tussen de terminals die op de motor gaan meet ik 14 tot 18 ohm (afhankelijk van de temperatuur denk ik). Mag ik hieruit afleiden dat het relais stuk is? En ander interessant puntje is dat op de motor in mijn machine het nummer 5600 031399 staat gestempeld. Dit nummer correspondeert niet met de motornummers in de manual. Zou dat kunnen?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
17-07-2014 22:54
Gewijzigd op:
17-07-2014 22:55
HarryO
Geplaatst op:
17-07-2014 22:54
Gewijzigd op:
17-07-2014 22:55
Bedoel je het relais of de PTC?
Ik neem aan de PTC.
Ik heb niet meer info dan dat er in deze manual staat.
De manual heeft inderdaad andere nummers, heb ik ook gezien. Zie de manual even als informatief, is niet van dit specifieke model.
Voor de juiste onderdeel nummers de Bosch site gebruiken.
Maar het is een gok.
Ik neem aan de PTC.
Ik heb niet meer info dan dat er in deze manual staat.
De manual heeft inderdaad andere nummers, heb ik ook gezien. Zie de manual even als informatief, is niet van dit specifieke model.
Voor de juiste onderdeel nummers de Bosch site gebruiken.
Maar het is een gok.
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
17-07-2014 23:34
ArendJan
Geplaatst op:
17-07-2014 23:34
Op de bosch site noemen ze het een Aanlooprelais 00187156 maar in de tekening staat PTC. Ik bedoel het zwarte blokje wat je op de motor terminals schuift.
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
18-07-2014 11:18
ArendJan
Geplaatst op:
18-07-2014 11:18
Hoe warm/heet is eigenlijk normaal voor de motor en PTC?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
19-07-2014 14:51
HarryO
Geplaatst op:
19-07-2014 14:51
Volgens mij is het een PTC maar gedraagt zich als een "start relais" doordat hij bij het opstarten de een extra motor wikkeling van stroom voorziet.
De PTC wordt hierdoor warm, krijgt dus een hogere weerstand en de extra motor wikkeling word niet meer aangestuurd.
Hoe warm de motor en de PTC normaal worden weet ik niet.
Warm is prima, heet niet.
De PTC wordt hierdoor warm, krijgt dus een hogere weerstand en de extra motor wikkeling word niet meer aangestuurd.
Hoe warm de motor en de PTC normaal worden weet ik niet.
Warm is prima, heet niet.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)