Storing Bosch S9GT1B |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
08-07-2014 13:53
Gewijzigd op:
08-07-2014 13:54
ArendJan
Geplaatst op:
08-07-2014 13:53
Gewijzigd op:
08-07-2014 13:54
Beste forumleden,
Mijn Bosch S9GT1B, E-Nr. SGS4642EU/29 FD 8110 vertoont sinds enkele dagen de volgende kuren. Het programma begint gewoon, het restwater wordt afgepompt waarna hij vult met water. Daarna begint de omwalspomp te draaien maar de straal is allerminst krachtig. De rotors worden niet of nauwelijks rondgedraaid en het geluid is ook een stuk minder enthousiast dan voorheen. Na enige minuten zo te hebben doorgemodderd stopt de pomp om na enige tijd weer, even zwak, te gaan pompen. Het programma wordt verder gewoon afgewerkt en het water weer afgepompt maar de vaat is dan natuurlijk niet schoon.
Ik heb de machine nagenoeg helemaal uit elkaar gehad maar niets zichtbaars kunnen vinden. Er zit een heel klein beetje aanslag linksboven in het labyrint maar de machine heeft zo te zien niet gelekt. Wie o wie weet waar ik deze storing in zou kunnen zoeken?
Dank en groet, Arendjan
Mijn Bosch S9GT1B, E-Nr. SGS4642EU/29 FD 8110 vertoont sinds enkele dagen de volgende kuren. Het programma begint gewoon, het restwater wordt afgepompt waarna hij vult met water. Daarna begint de omwalspomp te draaien maar de straal is allerminst krachtig. De rotors worden niet of nauwelijks rondgedraaid en het geluid is ook een stuk minder enthousiast dan voorheen. Na enige minuten zo te hebben doorgemodderd stopt de pomp om na enige tijd weer, even zwak, te gaan pompen. Het programma wordt verder gewoon afgewerkt en het water weer afgepompt maar de vaat is dan natuurlijk niet schoon.
Ik heb de machine nagenoeg helemaal uit elkaar gehad maar niets zichtbaars kunnen vinden. Er zit een heel klein beetje aanslag linksboven in het labyrint maar de machine heeft zo te zien niet gelekt. Wie o wie weet waar ik deze storing in zou kunnen zoeken?
Dank en groet, Arendjan
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
08-07-2014 14:35
ArendJan
Geplaatst op:
08-07-2014 14:35
O ja, als je de deur tijdens een programma opent (om te kijken of de rotors draaien bijvoorbeeld) en vervolgens weer sluit dan begint hij niet meteen weer te pompen maar hoor je eerst een tijd een soort zoemtoon dan een tijdje niets en dan pas hoor je de pomp weer gaan lopen. Voorheen begon hij direct weer met rondpompen....
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
09-07-2014 13:28
HarryO
Geplaatst op:
09-07-2014 13:28
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 13:33
Gewijzigd op:
09-07-2014 13:46
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 13:33
Gewijzigd op:
09-07-2014 13:46
Ja, die heb ik los gehad toen ik de pomp eruit haalde. Beetje aanslag maar je kon er gewoon doorheen kijken (als je hem een beetje rechtbuigt).
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
09-07-2014 14:04
HarryO
Geplaatst op:
09-07-2014 14:04
Controleer dan de circulatie pomp zelf op verstopping of veel te zwaar draaien.
Wat ook nog kan is dat de aanloop condensator (167234) of start PTC (187156) defect is. De pomp draait dan veel te langzaam.
PS: hoe hoogt staat het water in de machine als de circulatie pomp gaat draaien?
Moet ruim water in staan anders hapt de pomp ook lucht. Giet er anders bij twijfel eens wat water bij in (laat hem niet over lopen...)
Wat ook nog kan is dat de aanloop condensator (167234) of start PTC (187156) defect is. De pomp draait dan veel te langzaam.
PS: hoe hoogt staat het water in de machine als de circulatie pomp gaat draaien?
Moet ruim water in staan anders hapt de pomp ook lucht. Giet er anders bij twijfel eens wat water bij in (laat hem niet over lopen...)
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:15
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:15
De pomp zelf is niet verstopt en loopt soepel. De lagers hebben ook geen speling. Kan ik de aanloop condensator (167234) of start PTC (187156)doormeten? En zouden deze er ook voor kunnen zorgen dat de pomp steeds een tijdje stopt (lijkt wel een oververhittingsbeveiliging o.i.d.)?
Het water staat een paar centimeter boven de gehele bodem dus dat lijkt me goed.
Het water staat een paar centimeter boven de gehele bodem dus dat lijkt me goed.
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:23
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:23
Het klinkt overigens alsof de pomp inderdaad te langzaam loopt.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
09-07-2014 14:25
Gewijzigd op:
HarryO
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
Als de PTC defect is word de motor meestal loei heet of gaat de PTC smelten.
Hij kan dan stoppen of in de beveiliging vallen.
Als de aanloop condensator defect is komt de motor niet op gang of draait niet snel genoeg.
De aanloop condensator kun je alleen op sluiting of onderbreking meten. Met een Ohm meter zul je de waarde moeten zie af en op lopen.
Met een capaciteit meter kun je de echte waarde meten.
De PTC kun je alleen meten als je weet wat de waarden moeten zijn. Daar kan ik je op het vroegst morgen middag maar denk pas maandag aan helpen.
Hij kan dan stoppen of in de beveiliging vallen.
Als de aanloop condensator defect is komt de motor niet op gang of draait niet snel genoeg.
De aanloop condensator kun je alleen op sluiting of onderbreking meten. Met een Ohm meter zul je de waarde moeten zie af en op lopen.
Met een capaciteit meter kun je de echte waarde meten.
De PTC kun je alleen meten als je weet wat de waarden moeten zijn. Daar kan ik je op het vroegst morgen middag maar denk pas maandag aan helpen.
Geplaatst door:
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:44
ArendJan
Geplaatst op:
09-07-2014 14:44
De motor werd volgens mij gewoon warm maar niet loeiheet (zal ik nog even proberen), de PTC is in ieder geval niet gesmolten. Ik heb alleen een multimeter dus ik kan hoogstens checken of ik een weerstand meet ergens tussen de 0 en 1, of bedoel je dat ik de weerstand moet meten met draaiende machine?
Ik zou graag ook de PTC willen meten dus als je de waarden zou kunnen achterhalen zou ik je daarvoor heel dankbaar zijn. Dank voor alle informatie zover trouwens.
Ik zou graag ook de PTC willen meten dus als je de waarden zou kunnen achterhalen zou ik je daarvoor heel dankbaar zijn. Dank voor alle informatie zover trouwens.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
14-07-2014 12:14
HarryO
Geplaatst op:
14-07-2014 12:14
Kijk eens wat je met de Service manual kunt doen.
Staan basis uitleg, testen, schemas en meet waarden in.
Geef de site even tijd en kies dan voor "Get Manaual" onder het preview blok.
Staan basis uitleg, testen, schemas en meet waarden in.
Geef de site even tijd en kies dan voor "Get Manaual" onder het preview blok.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)