Bosch start slecht en stopt voortijdig |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
09-02-2014 16:09
Peter
Geplaatst op:
09-02-2014 16:09
Hoi, onze Bosch vaatwasser SHI4605EU/06 start soms niet. De ledjes gaan dan soms ook spontaan uit. Na enige keren uit en aan doen start hij uiteindelijk wel. Soms pas na 15 minuten.
Als hij dan loopt stopt hij na circa 30 minuten. Midden in de wascyclus (je hoort het water stromen), stopt het programma, het water wordt afgepompt en de display staat op einde programma (een 0). De vaat is dan heet.
Ik heb de niveauregeling en het labyrint al schoongemaakt (was niet echt vies). Dit heeft echter niet geholpen. Pompen lopen goed en de vaat is ook wel schoon, maar normaal gesproken doet hij er anderhalf uur over. Bovendien denk ik dat het niet goed nagespoeld is.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar ik verdenk de printplaat. Gezien de kosten wil ik het eerst zeker weten dat dat de boosdoener is, voordat ik hem ga vervangen.
Wie kan helpen?
Groeten, Peter
Als hij dan loopt stopt hij na circa 30 minuten. Midden in de wascyclus (je hoort het water stromen), stopt het programma, het water wordt afgepompt en de display staat op einde programma (een 0). De vaat is dan heet.
Ik heb de niveauregeling en het labyrint al schoongemaakt (was niet echt vies). Dit heeft echter niet geholpen. Pompen lopen goed en de vaat is ook wel schoon, maar normaal gesproken doet hij er anderhalf uur over. Bovendien denk ik dat het niet goed nagespoeld is.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar ik verdenk de printplaat. Gezien de kosten wil ik het eerst zeker weten dat dat de boosdoener is, voordat ik hem ga vervangen.
Wie kan helpen?
Groeten, Peter
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
10-02-2014 12:06
HarryO
Geplaatst op:
10-02-2014 12:06
Controleer de aan/uit knop.
Controleer de elektronica module op losse contacten
Controleer de bedrading tussen module en de rest van de machine, vooral bij het scharnierende gedeelte van de deur.
Controleer de elektronica module op losse contacten
Controleer de bedrading tussen module en de rest van de machine, vooral bij het scharnierende gedeelte van de deur.
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 12:58
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 12:58
Hoi Harry,
Ik heb de schakelaar helemaal uit elkaar gehaald. Best complex ding met veertjes en zo. Sommige contactjes waren bruin aangeslagen, die heb ik schoongemaakt. De printplaat heb ik losgehaald. Zo op het zicht lijkt alles goed gesoldeerd te zijn en ik zag geen verbrande contactjes, maar ik ben maar een leek.
De draden en stekkers heb ik nagelopen en zag ook hier geen vreemde zaken (verkleuring of zo). Ze verdwijnen onder de deur. Ik zie niet goed hoe ik daar bij kan. Waarschijnlijk eerst de deur demonteren, denk ik.
De verschijnselen blijven gelijk. Slecht starten en na een half uur stopt hij. Het aparte is dat hij "netjes" stopt. Dus met leegpompen en dan de display op nul zetten.
Het lijkt of de normale wascyclus abrupt wordt afgebroken en dan het eindproces wordt ingezet. De duur is ook telkens gelijk (circa 25 minuten).
Heb je nog tips waar ik verder kan zoeken?
Groeten, Peter
Ik heb de schakelaar helemaal uit elkaar gehaald. Best complex ding met veertjes en zo. Sommige contactjes waren bruin aangeslagen, die heb ik schoongemaakt. De printplaat heb ik losgehaald. Zo op het zicht lijkt alles goed gesoldeerd te zijn en ik zag geen verbrande contactjes, maar ik ben maar een leek.
De draden en stekkers heb ik nagelopen en zag ook hier geen vreemde zaken (verkleuring of zo). Ze verdwijnen onder de deur. Ik zie niet goed hoe ik daar bij kan. Waarschijnlijk eerst de deur demonteren, denk ik.
De verschijnselen blijven gelijk. Slecht starten en na een half uur stopt hij. Het aparte is dat hij "netjes" stopt. Dus met leegpompen en dan de display op nul zetten.
Het lijkt of de normale wascyclus abrupt wordt afgebroken en dan het eindproces wordt ingezet. De duur is ook telkens gelijk (circa 25 minuten).
Heb je nog tips waar ik verder kan zoeken?
Groeten, Peter
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
10-02-2014 18:35
Gewijzigd op:
10-02-2014 18:36
HarryO
Geplaatst op:
10-02-2014 18:35
Gewijzigd op:
10-02-2014 18:36
Ik ga kijken of ik kan achterhalen wat er na 25 minuten gebeurt.
Is hij dan al aan het verwarmen?
Is hij dan al aan het verwarmen?
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 18:44
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 18:44
Hoi Harry,
Ja, als je de deur open doet komt de stoom eruit.
Dank voor het zoeken!
Groetjes, Peter
Ja, als je de deur open doet komt de stoom eruit.
Dank voor het zoeken!
Groetjes, Peter
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 22:31
Peter
Geplaatst op:
10-02-2014 22:31
Vanavond stopte hij pas na 38 minuten.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
15-02-2014 14:13
Gewijzigd op:
15-02-2014 14:14
HarryO
Geplaatst op:
15-02-2014 14:13
Gewijzigd op:
15-02-2014 14:14
Wat nog mogelijk is, is dat het water systeem deels verstopt zit.
Verwijder de linker zijkant (van voren gezien)
Je ziet nu het labyrint (212860) en rechts onder de water inlaat en nivo regelaar unit.(263098)
Controlleer of dit schoon is en of de beide vlotters vrij kunnen bewegen.
Controleer ook slang tussen de nivo regelaar en circulatie pomp (298556)
Geef de machine anders eerst eens een beurt met een vaatwasser reiniger.
Technische tekening, tabblad Alle onderdelen en tekeningen, tabblad 4
Verwijder de linker zijkant (van voren gezien)
Je ziet nu het labyrint (212860) en rechts onder de water inlaat en nivo regelaar unit.(263098)
Controlleer of dit schoon is en of de beide vlotters vrij kunnen bewegen.
Controleer ook slang tussen de nivo regelaar en circulatie pomp (298556)
Geef de machine anders eerst eens een beurt met een vaatwasser reiniger.
Technische tekening, tabblad Alle onderdelen en tekeningen, tabblad 4
Geplaatst door:
Peter
Geplaatst op:
15-02-2014 16:42
Peter
Geplaatst op:
15-02-2014 16:42
Niveauregeling en labyrinth had ik al schoongemaakt. Vlotterbakje helemaal losgemaakt en schoongemaakt. Daar zat wat slijmerige aanslag op.
Daarna laten draaien met de zijkant los, alles lijkt goed door te stromen. Stopt vrij consequent na ong 40 minuten. Ik verdenk toch de printplaat.
Ik denk dat hij na 17 trouwe jaren toch vervangen gaat worden door een nieuwe Bosch.
Daarna laten draaien met de zijkant los, alles lijkt goed door te stromen. Stopt vrij consequent na ong 40 minuten. Ik verdenk toch de printplaat.
Ik denk dat hij na 17 trouwe jaren toch vervangen gaat worden door een nieuwe Bosch.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
15-02-2014 19:25
HarryO
Geplaatst op:
15-02-2014 19:25
je kunt de module als test nog even doorsolderen.
Wie weet is het dan opgelost.
Wie weet is het dan opgelost.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)