Water wordt niet warm, weerstand? |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
rvdm
Geplaatst op:
10-12-2013 23:12
rvdm
Geplaatst op:
10-12-2013 23:12
Ik heb een vaatwasser Bosch SHV58/M03 van 2006.
Hij geeft geen warm water meer. Spoelen en pompen werkt prima.
Ik heb het verwarmingselement? doorgemeten, ik meet 23.9 ohm, dat lijkt prima?
De besturingsprint (EPG55100) ziet er ook goed uit. Geen aanslag, niets verbrand.
Het enige verdachte is een rond weerstandje? (MELF).
Hij heeft maar twee ringen bruin en zilver? Mss zwart bruin zilver 0.1 ohm ?? (10x10^-2)
Deze is zeer hoogohmig: 2 Meg en oplopend, dus lijkt het een capaciteit. Ik meet 32 pf.
Is dit een defecte weerstand? en wat is de waarde?
Wat kan nog verder defect zijn?
Hij geeft geen warm water meer. Spoelen en pompen werkt prima.
Ik heb het verwarmingselement? doorgemeten, ik meet 23.9 ohm, dat lijkt prima?
De besturingsprint (EPG55100) ziet er ook goed uit. Geen aanslag, niets verbrand.
Het enige verdachte is een rond weerstandje? (MELF).
Hij heeft maar twee ringen bruin en zilver? Mss zwart bruin zilver 0.1 ohm ?? (10x10^-2)
Deze is zeer hoogohmig: 2 Meg en oplopend, dus lijkt het een capaciteit. Ik meet 32 pf.
Is dit een defecte weerstand? en wat is de waarde?
Wat kan nog verder defect zijn?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
rvdm
Geplaatst op:
10-12-2013 23:13
Gewijzigd op:
rvdm
Geplaatst op:
Gewijzigd op:
[img][/img]
Hoe plaats ik een foto?
Hoe plaats ik een foto?
Geplaatst door:
Pressure-barrel
Geplaatst op:
15-12-2013 14:43
Pressure-barrel
Geplaatst op:
15-12-2013 14:43
Hoi beste,
ik ken deze print niet van buiten.
Vaak is het bij deze klacht dat het relaistje op de print voor aansturing verwarmingselement inwendig verbrandt is.
Wat ik dan doe is dit relaistje vervangen (nieuwe kopenbij Conrad) Let op de spoelspanning.
Verder een extra relais plaatsen (ik neem eentje uit een Miele wasmachine) met dezelfde spoelspanning(meestal 230V~) bedrading van element op de spoel-aansluiting van het extra relais, dan nieuwe bedrading (1,5 mm2) naar element en uitgaande relaiskontakten en nieuwe bedrading van ingaande relaiskontakten direct naar aansluiting netspanning aan de binnenzijde van de machine ( ik neem een oud snoer van een wasmachine of vaatwasser).
Succes ermee.
Groeten Pressure-barrel
ik ken deze print niet van buiten.
Vaak is het bij deze klacht dat het relaistje op de print voor aansturing verwarmingselement inwendig verbrandt is.
Wat ik dan doe is dit relaistje vervangen (nieuwe kopenbij Conrad) Let op de spoelspanning.
Verder een extra relais plaatsen (ik neem eentje uit een Miele wasmachine) met dezelfde spoelspanning(meestal 230V~) bedrading van element op de spoel-aansluiting van het extra relais, dan nieuwe bedrading (1,5 mm2) naar element en uitgaande relaiskontakten en nieuwe bedrading van ingaande relaiskontakten direct naar aansluiting netspanning aan de binnenzijde van de machine ( ik neem een oud snoer van een wasmachine of vaatwasser).
Succes ermee.
Groeten Pressure-barrel
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
15-12-2013 15:49
Gewijzigd op:
15-12-2013 15:50
HarryO
Geplaatst op:
15-12-2013 15:49
Gewijzigd op:
15-12-2013 15:50
Vul je gegevens eens in op de "terug roep site"
Er zijn problemen bekend met een groot gedeelte van de Bosch/Siemens serie en de hiervan afgeleide machines van Atag, Pelgrim en Neff.
Bij deze modules zijn de relais gammel en laten los van de print met alle gevolgen van dien.
Er zijn problemen bekend met een groot gedeelte van de Bosch/Siemens serie en de hiervan afgeleide machines van Atag, Pelgrim en Neff.
Bij deze modules zijn de relais gammel en laten los van de print met alle gevolgen van dien.
Geplaatst door:
rvdm
Geplaatst op:
17-12-2013 15:52
rvdm
Geplaatst op:
17-12-2013 15:52
Een ieder bedankt voor de reacties.
Een tip, op deze site staan handleidingen van witgoed en detailinstructies om onderdelen te repareren:
http://www.teamhack.de/index.php?site=anleitungen
Ook Bosch heeft (detail) tekeningen op:
http://www.bosch-home.nl/store/spareparts/Volledigegentegreerdevaatwasser/SGV58M03EU/21
De verdachte 'weerstand' bleek een (OVP) zener diode te zijn
De controle print was in orde
Het verwarmingselement was OK (23.9 Ohm)
De maximaal thermostaat was OK (0 Ohm)
De NTC was OK (69.4 Ohm bij KT)
De microswitches van de flotters waren OK
Het bleek dat de afvoerbuis naar warmtewisselaar/labyrint en de toevoer ervan verstopt waren.
Dit kun je voorkomen door af en toe de soda procedure te volgen (kopje soda in heet water oplossen, in de vaatwasser doen met zoveel water dat het rooster net onder water staat en dan een paar uur laten weken).
Ik het alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (anleitung 38).
http://www.teamhack.de/download/wassertasche.pdf
Hij werkt nu weer als nieuw
Achteraf gezien reinigde hij al een paar maanden minder goed. Dus volgende keer de soda procedure...
Een tip, op deze site staan handleidingen van witgoed en detailinstructies om onderdelen te repareren:
http://www.teamhack.de/index.php?site=anleitungen
Ook Bosch heeft (detail) tekeningen op:
http://www.bosch-home.nl/store/spareparts/Volledigegentegreerdevaatwasser/SGV58M03EU/21
De verdachte 'weerstand' bleek een (OVP) zener diode te zijn
De controle print was in orde
Het verwarmingselement was OK (23.9 Ohm)
De maximaal thermostaat was OK (0 Ohm)
De NTC was OK (69.4 Ohm bij KT)
De microswitches van de flotters waren OK
Het bleek dat de afvoerbuis naar warmtewisselaar/labyrint en de toevoer ervan verstopt waren.
Dit kun je voorkomen door af en toe de soda procedure te volgen (kopje soda in heet water oplossen, in de vaatwasser doen met zoveel water dat het rooster net onder water staat en dan een paar uur laten weken).
Ik het alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (anleitung 38).
http://www.teamhack.de/download/wassertasche.pdf
Hij werkt nu weer als nieuw
Achteraf gezien reinigde hij al een paar maanden minder goed. Dus volgende keer de soda procedure...
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
18-12-2013 18:12
Gewijzigd op:
18-12-2013 18:14
HarryO
Geplaatst op:
18-12-2013 18:12
Gewijzigd op:
18-12-2013 18:14
Perfect.
Alleen de waarde van de NTC klopt niet.
"De NTC was OK (69.4 Ohm bij KT)"
Heb je ook gekeken of je recht hebt op een nieuwe module?
Alleen de waarde van de NTC klopt niet.
"De NTC was OK (69.4 Ohm bij KT)"
Heb je ook gekeken of je recht hebt op een nieuwe module?
Geplaatst door:
rvdm
Geplaatst op:
21-12-2013 07:11
rvdm
Geplaatst op:
21-12-2013 07:11
Harry bedankt!
"Uw afwasmachine behoort niet tot de betroffen modellen voor deze veiligheidsactie. U kunt uw afwasmachine blijven gebruiken zoals u gewend bent. Wij danken u hartelijk voor uw medewerking."
Dus alles is nu in orde
"Uw afwasmachine behoort niet tot de betroffen modellen voor deze veiligheidsactie. U kunt uw afwasmachine blijven gebruiken zoals u gewend bent. Wij danken u hartelijk voor uw medewerking."
Dus alles is nu in orde
Geplaatst door:
H de Kruif
Geplaatst op:
01-09-2015 15:38
H de Kruif
Geplaatst op:
01-09-2015 15:38
ik heb een AEG F46080IM vaatwasser en inderdaad was de soldering op de printplaat los, opieuw gesoldeerd en het probleem is veholpen het verwarmd weer.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)