Siemens fout E09 |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Dennis
Geplaatst op:
20-03-2020 12:59
Dennis
Geplaatst op:
20-03-2020 12:59
Hallo
Gisteravond hoorden wij een luide 'Plof'.
Na controle bleek dat de stop voor de vaatwasgroep er uit was gesprongen. Nadat de vaatwasser het programma had afgemaakt verscheen ook hier de bekende E:09 melding.
De vaatwasser is nu 8 jaar oud, en gezien de reacties hier gaat het vervangen tussen de 160 en 300 euro kosten voor alleen een pomp, en dat is geen garantie dat dit euvel niet weer snel optreedt.
Maar ook omdat we een luide plof hoorden, vraag ik mij af of alleen de pomp het begeven heeft.
Wat raden jullie mij aan om te doen? Repareren of een nieuwe kopen?
Het gaat om het model Siemens SN65M036EU
Gisteravond hoorden wij een luide 'Plof'.
Na controle bleek dat de stop voor de vaatwasgroep er uit was gesprongen. Nadat de vaatwasser het programma had afgemaakt verscheen ook hier de bekende E:09 melding.
De vaatwasser is nu 8 jaar oud, en gezien de reacties hier gaat het vervangen tussen de 160 en 300 euro kosten voor alleen een pomp, en dat is geen garantie dat dit euvel niet weer snel optreedt.
Maar ook omdat we een luide plof hoorden, vraag ik mij af of alleen de pomp het begeven heeft.
Wat raden jullie mij aan om te doen? Repareren of een nieuwe kopen?
Het gaat om het model Siemens SN65M036EU
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
20-03-2020 21:33
bennie
Geplaatst op:
20-03-2020 21:33
@Dennis, op het typeplaatje op de deurrand staat het volledige E-nummer.
Ik ben de 2 cijfers/letters achter EU ook nodig.
Ik ben de 2 cijfers/letters achter EU ook nodig.
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
08-06-2020 14:21
Herman
Geplaatst op:
08-06-2020 14:21
Hallo,Ik heb een Siemens vaatwasser SN25M883EU/59 die foutcode 09 gaf,nieuwe pomp werd gemonteerd,alles ok tot we de machine openden,alles nat en koud,geen foutcode,wel programma volledig afgewerkt en zeepblokje opgebruikt,reparateur teruggekomen,gezocht naar fout,niets gevonden,na vertrek van reparateur machine terug opgezet,foutcode 020,circulatiepomp werkt niet,machine zelf open gedaan,connecteur vergeten in te steken achteraan de pomp,middenste draadje los aan de connecteur,draadje vastgemaakt,machine opgezet,de pomp werkt en verwarmt terug maar nu draaien de sproeiarmen niet en blijft het zeepblokje bijna volledig liggen .
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
08-06-2020 21:39
bennie
Geplaatst op:
08-06-2020 21:39
@Herman.
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Heb je het stekkertje met die 3 blauwe daadjes wel weer aangesloten achter op de hittepomp?
Hier heb je de tekeningen van je vaatwasser.
Heb je het stekkertje met die 3 blauwe daadjes wel weer aangesloten achter op de hittepomp?
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
10-06-2020 16:27
Gewijzigd op:
11-06-2020 10:16
Herman
Geplaatst op:
10-06-2020 16:27
Gewijzigd op:
11-06-2020 10:16
Sorry voor het late antwoord,problemen met registreren en inloggen.
Ja dat was de stekker die vergeten in te steken was en waar de middenste draad los van was,bij het openen van de stekker zijn de andere twee draden ook losgekomen maar ik had ze gemerkt en heb ze terug in de stekker gestoken,is wel raar systeem om de draden in de stekker te steken.De stekker steekt terug in de pomp,nu warmt ze dus terug maar werken de bovenste sproeiers niet meer . Kan het te maken hebben met nog een stekker of draad die los zit want de monteur heeft de elektronische unit er uit gehad .Ik heb de indruk dat de onderste sproeiarm wel sproeit !De arm is niet verstopt en ook het kanaal naar boven is vrij.
Voor dat de monteur de tweede maal kwam werkte de machine haar programma volledig af en was het zeepblokje volledig weg en was al de vaat proper,ook de tassen en het bestek,alles was wel koud,de pomp warmde toen niet.
Nu warmt de pomp weer en komt er geen foutmelding,het programma wordt volledig afgewerkt maar het zeeptablet is wel uit het zeepbakje maar is niet opgelost.
Ja dat was de stekker die vergeten in te steken was en waar de middenste draad los van was,bij het openen van de stekker zijn de andere twee draden ook losgekomen maar ik had ze gemerkt en heb ze terug in de stekker gestoken,is wel raar systeem om de draden in de stekker te steken.De stekker steekt terug in de pomp,nu warmt ze dus terug maar werken de bovenste sproeiers niet meer . Kan het te maken hebben met nog een stekker of draad die los zit want de monteur heeft de elektronische unit er uit gehad .Ik heb de indruk dat de onderste sproeiarm wel sproeit !De arm is niet verstopt en ook het kanaal naar boven is vrij.
Voor dat de monteur de tweede maal kwam werkte de machine haar programma volledig af en was het zeepblokje volledig weg en was al de vaat proper,ook de tassen en het bestek,alles was wel koud,de pomp warmde toen niet.
Nu warmt de pomp weer en komt er geen foutmelding,het programma wordt volledig afgewerkt maar het zeeptablet is wel uit het zeepbakje maar is niet opgelost.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
11-06-2020 22:04
Gewijzigd op:
11-06-2020 22:05
bennie
Geplaatst op:
11-06-2020 22:04
Gewijzigd op:
11-06-2020 22:05
Check de stekkers van onderdeel 0440 op de 4e tekening ook maar even, deze bepaalt welke sproeiarm er water krijgt.
En druk alle stekkers op de print ook maar eens aan.
Wel eerst de stekker even eruit, dat is beter voor de rikketik
En druk alle stekkers op de print ook maar eens aan.
Wel eerst de stekker even eruit, dat is beter voor de rikketik
Geplaatst door:
Herman
Geplaatst op:
11-06-2020 23:04
Gewijzigd op:
12-06-2020 18:52
Herman
Geplaatst op:
11-06-2020 23:04
Gewijzigd op:
12-06-2020 18:52
Het is dat ding dat rechts naast de hittepomp zit? De stekker is aangesloten en al de stekkers in de printplaat ook eens aangedrukt,nog steeds hetzelfde,het zeeptablet blijft liggen vooraan in het middenste rek en middelste en bovenste rek worden niet gewassen,ik kan niet met zekerheid zeggen of de onderste arm wel draait.
Hebben de drie blauwe(purper) draadjes achteraan de hittepomp iets te maken met de snelheid van de pomp ?
Hebben de drie blauwe(purper) draadjes achteraan de hittepomp iets te maken met de snelheid van de pomp ?
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
13-06-2020 21:32
Gewijzigd op:
13-06-2020 21:33
bennie
Geplaatst op:
13-06-2020 21:32
Gewijzigd op:
13-06-2020 21:33
Als de pomp niet draait krijg je wel een storingscode.
Die wisselaar zit recht onder de sproeiarmen.
Je kan ook een sodabeurtje proberen, misschien zit hij vast door vetresten.
Die draadjes achterop sturen de pomp aan, die op de zijkant het verwarmingselement en de temperatuursensors.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Die wisselaar zit recht onder de sproeiarmen.
Je kan ook een sodabeurtje proberen, misschien zit hij vast door vetresten.
Die draadjes achterop sturen de pomp aan, die op de zijkant het verwarmingselement en de temperatuursensors.
Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
Geplaatst door:
Endja
Geplaatst op:
14-06-2020 22:16
Endja
Geplaatst op:
14-06-2020 22:16
Gisteren ook voor gehad, toestel net wat meer dan 3 jaar oud. Rechterkant gedemonteerd en inderdaad geen Ohm meting meer op het verwarmingselement van de pomp. Bij controle blijkt inderdaad contact doorgebrand. Printplaat lijkt in takt te zijn.
Enig idee welke pomp ik moet aanschaffen? (SN65M039EU/D5)
Enig idee welke pomp ik moet aanschaffen? (SN65M039EU/D5)
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
17-06-2020 21:42
bennie
Geplaatst op:
17-06-2020 21:42
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)