vaatwasser AEG .60 code |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 04:47
Gewijzigd op:
15-06-2019 04:48
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 04:47
Gewijzigd op:
15-06-2019 04:48
Ook hier een storing. Programma wordt met foutcode i60 afgebroken een de vaatwasser is dan zeer heet. Ik ga ook het relais vervangen.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 04:52
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 04:52
@Harmen, is het relais zichtbaar defect?
Als ik je verhaal zo lees staat het element constant aan.
Als ik je verhaal zo lees staat het element constant aan.
Geplaatst door:
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 05:12
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 05:12
@Bennie. Inderdaad, het relais blijft aan staan. Ik noem dat het blijven plakken van het relais. Ik heb de rest van de vaatwasser ook losgehaald(en schoon gemaakt). Wat opviel is dat de zwarte isolatielaag heet geweest is. Er was zelfs een slang die deels in die laag ingesmolten was. Het (witte) relais is wel iets bruin aan de zijkant maar zeker niet verbrand. Ik heb hem uit de print gehaald en met een losse 12 volt voeding getest. Hij schakelt nog wel! Maar gezien de reacties hier in het forum ben ik er van overtuigd dat dit het is. Om 09:00 uur ga ik bij de onderdelen zaak in Zwolle (Fakkert) een relais kopen. Ik hoop hem vandaag dus weer klaar te maken.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 05:35
Gewijzigd op:
15-06-2019 05:36
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 05:35
Gewijzigd op:
15-06-2019 05:36
@Harmen, als ik het zo lees kan ik je er niets over wijs maken 😉.
Succes met de reparatie.
Laat je de afloop nog even weten?
Succes met de reparatie.
Laat je de afloop nog even weten?
Geplaatst door:
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 10:18
Harmen
Geplaatst op:
15-06-2019 10:18
De vaatwasser draait weer. Ik ga er vanuit dat het opgelost is. Mocht het niet zo zijn dan laat ik het weten.
De eindconclusie: Direct achter de knoppen zit een printplaat. Daarop zit een relais dat 230 volt schakelt. Dit relais krijgt nogal wat voor zijn kiezen want het schakelt het verwarmingselement. Dit relais slijt dus, waardoor of het water niet meer warm wordt of (zoals bij mij) de verwarming niet meer uitschakelt en de hele vaatwasser oververhit raakt. (eigenlijk best link!) De computer ziet dit en geeft een i60 melding op het display.
Oplossing: relais vervangen. Is goed verkrijgbaar bij Conrad of Reichelt.
De eindconclusie: Direct achter de knoppen zit een printplaat. Daarop zit een relais dat 230 volt schakelt. Dit relais krijgt nogal wat voor zijn kiezen want het schakelt het verwarmingselement. Dit relais slijt dus, waardoor of het water niet meer warm wordt of (zoals bij mij) de verwarming niet meer uitschakelt en de hele vaatwasser oververhit raakt. (eigenlijk best link!) De computer ziet dit en geeft een i60 melding op het display.
Oplossing: relais vervangen. Is goed verkrijgbaar bij Conrad of Reichelt.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 10:36
bennie
Geplaatst op:
15-06-2019 10:36
Goed nieuws, er gaat inderdaad een best vermogen over dat relais.
Dus als je een nieuw relais koopt, ga voor kwaliteit en kijk dan niet op 1 euro.
Want die zijn echt niet duur.
Dit is bijv. een heel geschikt relais voor zulke vermogens.
Dus als je een nieuw relais koopt, ga voor kwaliteit en kijk dan niet op 1 euro.
Want die zijn echt niet duur.
Dit is bijv. een heel geschikt relais voor zulke vermogens.
Geplaatst door:
Edward
Geplaatst op:
29-07-2019 19:41
Edward
Geplaatst op:
29-07-2019 19:41
Heb hier een AEG FAVORIT 88010 VI (PNC 911938606) met i60 foutmelding. Voorspoelen en 45 graden programma gaan goed, maar bij 50 graden of hoger wordt het programma halverwege gestopt, dit gaat gepaard met piepjes. De vaatwasser is wel heet als we hem openen, dus het verwarmingselement lijkt goed te werken.
Nu wilde ik het verwarmings relais controleren, maar ik kan hem nog niet vinden. De deurplaat heb ik verwijderd en de besturingsmodule gevonden, echter lijkt daar niet het betreffende relais op te zitten. Zit deze dan aan de onderzijde of achterkant van de machine?
Een technische tekening heb ik helaas nog niet kunnen vinden, dus mocht iemand hier het weten, dan hoor ik dat graag.
Nu wilde ik het verwarmings relais controleren, maar ik kan hem nog niet vinden. De deurplaat heb ik verwijderd en de besturingsmodule gevonden, echter lijkt daar niet het betreffende relais op te zitten. Zit deze dan aan de onderzijde of achterkant van de machine?
Een technische tekening heb ik helaas nog niet kunnen vinden, dus mocht iemand hier het weten, dan hoor ik dat graag.
Geplaatst door:
bennie
Geplaatst op:
29-07-2019 20:20
Gewijzigd op:
29-07-2019 20:26
bennie
Geplaatst op:
29-07-2019 20:20
Gewijzigd op:
29-07-2019 20:26
Dag Edward.
Hier kan je de tekeningen vinden.
Meet de temperatuurvoeler eens door, die moet rond de 18 KiloOhm zijn bij 25 graden.
Dat is nu wel ongeveer de omgevingstemperatuur.
De andere printplaat zit volgens mij rechts onderin de vaatwasser.
I60 is een melding dat hij niet (snel genoeg) verwarmt, en kan dus ook met de voeler te maken hebben.
Hier kan je de tekeningen vinden.
Meet de temperatuurvoeler eens door, die moet rond de 18 KiloOhm zijn bij 25 graden.
Dat is nu wel ongeveer de omgevingstemperatuur.
De andere printplaat zit volgens mij rechts onderin de vaatwasser.
I60 is een melding dat hij niet (snel genoeg) verwarmt, en kan dus ook met de voeler te maken hebben.
Geplaatst door:
Edward
Geplaatst op:
30-07-2019 19:13
Edward
Geplaatst op:
30-07-2019 19:13
Beste Bennie,
Bedankt voor de linkjes. Ik ga met je advies aan de slag en laat de uitkomst nog even weten.
Bedankt voor de linkjes. Ik ga met je advies aan de slag en laat de uitkomst nog even weten.
Geplaatst door:
Edward
Geplaatst op:
04-08-2019 11:30
Edward
Geplaatst op:
04-08-2019 11:30
Uiteindelijk besloten om geen kosten meer te gaan maken aan de vaatwasser.
De vaatwasser is inmiddels 11 jaar oud en ook de rekken aan de binnenkant beginnen hun coating te verliezen, waardoor we roestspikkels op de vaat krijgen. Ook het lampje in de vaatwasser is defect. Het is uiteraard allemaal te vervangen, maar gezien de kosten, gaan we nu maar gelijk voor nieuw.
Bennie, nogmaals bedankt voor je advies.
De vaatwasser is inmiddels 11 jaar oud en ook de rekken aan de binnenkant beginnen hun coating te verliezen, waardoor we roestspikkels op de vaat krijgen. Ook het lampje in de vaatwasser is defect. Het is uiteraard allemaal te vervangen, maar gezien de kosten, gaan we nu maar gelijk voor nieuw.
Bennie, nogmaals bedankt voor je advies.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)