Siemens SE64M351EU/25 circulatiepomp. |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
09-01-2013 23:05
Marc van der Staal
Geplaatst op:
09-01-2013 23:05
Hallo allemaal, ik ben Marc en heb hier een siemens vaatwasser type SE64M351EU/25 waarvan de circulatiepomp ( nr. 490984) niet draait.
De vaatwasser pakt aan het begin van zijn programma's wel zijn water, maar als de circulatiepomp moet gaan werken gebeurd er niets. Ik hoor dan wel een hoop geschakel ( relais ???) en geklik onder in het technische deel van de machine maar na een x-tal minuten wordt de genoemde stilstaande pomp wel enorm warm, dus heb ik de machine maar weer gereset en afgezet.
Inmiddels is de gehele machine uit elkaar geweest, alles is schoongemaakt en is vrij van verstoppingen, maar de genoemde circulatie-pomp weigert nog steeds te starten. Wie kan mij verder helpen ?? Moet ik dit nu zoeken in een defecte pomp, het opebouwde aanlooprelais (nr. 488190), de aangebouwde condensator die ook enigzins warm wordt of zit het probleem mogelijk elders ??
De machine heeft trouwens geen lekkages, alles is en blijft droog. Ook de genoemde pomp is eraf geweest en is schoongemaakt.
Wie heeft hier goede raad ??
De vaatwasser pakt aan het begin van zijn programma's wel zijn water, maar als de circulatiepomp moet gaan werken gebeurd er niets. Ik hoor dan wel een hoop geschakel ( relais ???) en geklik onder in het technische deel van de machine maar na een x-tal minuten wordt de genoemde stilstaande pomp wel enorm warm, dus heb ik de machine maar weer gereset en afgezet.
Inmiddels is de gehele machine uit elkaar geweest, alles is schoongemaakt en is vrij van verstoppingen, maar de genoemde circulatie-pomp weigert nog steeds te starten. Wie kan mij verder helpen ?? Moet ik dit nu zoeken in een defecte pomp, het opebouwde aanlooprelais (nr. 488190), de aangebouwde condensator die ook enigzins warm wordt of zit het probleem mogelijk elders ??
De machine heeft trouwens geen lekkages, alles is en blijft droog. Ook de genoemde pomp is eraf geweest en is schoongemaakt.
Wie heeft hier goede raad ??
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
12-01-2013 16:24
HarryO
Geplaatst op:
12-01-2013 16:24
Ik zou eerst de aanloopcondensator van 10uF vervangen. Kan de motor met de hand wel draaien? Als je de motor en zetje geeft als hij zou moeten draaien, wat doet hij dan?
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
12-01-2013 17:36
Marc van der Staal
Geplaatst op:
12-01-2013 17:36
Hallo Harry,
Bedankt voor je reactie. De motor van de circulatiepomp kan ik van buitenaf middels een kleine schroevendraaier mijn inziens redelijk soepel ronddraaien. Daar blijft het bij want daarna valt de machine wederom in zijn nadenkstand en daar blijft het bij.
Ik snap alleen niet waarom dat motorhuis zo heet wordt en hij niet wil draaien. Wat doet die condensator nou in dit geheel ?? en is die motor nou wel of niet kapot ??
Bedankt voor je reactie. De motor van de circulatiepomp kan ik van buitenaf middels een kleine schroevendraaier mijn inziens redelijk soepel ronddraaien. Daar blijft het bij want daarna valt de machine wederom in zijn nadenkstand en daar blijft het bij.
Ik snap alleen niet waarom dat motorhuis zo heet wordt en hij niet wil draaien. Wat doet die condensator nou in dit geheel ?? en is die motor nou wel of niet kapot ??
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
12-01-2013 21:11
HarryO
Geplaatst op:
12-01-2013 21:11
De condensator maakt een fase verschil waardoor de motor een "setje" krijgt. Als de aanloop condensator defect is, wat vaker voorkomt, blijft de motor stilstaan en word vrij warm.
Neem de gok en vervang als eerste de aanloopcondensator. Is een onderdeel wat bij alle witgoed onderdelen winkels op voorraad is voor en paar euro.
Neem de gok en vervang als eerste de aanloopcondensator. Is een onderdeel wat bij alle witgoed onderdelen winkels op voorraad is voor en paar euro.
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
12-01-2013 22:51
Marc van der Staal
Geplaatst op:
12-01-2013 22:51
Wederom bedankt voor de uitleg Harry.
E.e.a. lijkt inderdaad dus het geval zoals je het beschrijft. De motor blijft stilstaan en wordt knap heet met stroom aangeschakeld, dus die condensator ga ik van de week vervangen.
Ik houd je op de hoogte.
Wordt vervolgt.
E.e.a. lijkt inderdaad dus het geval zoals je het beschrijft. De motor blijft stilstaan en wordt knap heet met stroom aangeschakeld, dus die condensator ga ik van de week vervangen.
Ik houd je op de hoogte.
Wordt vervolgt.
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 20:40
Gewijzigd op:
15-01-2013 20:42
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 20:40
Gewijzigd op:
15-01-2013 20:42
Nou, de condensator is vervangen en jahoor de machine begint weer te werken als vanouds. Nou Harry, bedankt voor je gouden tip. Het enige wat nu wel opspeelt is dat genoemde circulatie-pomp giert als een bezetene. Wanneer het spoelsysteem begint dan gaat natuurljk die motor enorm hard draaien en komt er nu een gierend/gillend geluid uit die motor. Warm wordt ie niet meer, dus dat is in orde.
Is daar nu ook nog een oplossing voor te vinden.
Heb 'm al vanaf de buitenzijde op het asje voorzichtig ingespoten met WD-40 maar tot op heden blijft ie krijsen tijdens het spoelen.
Ik hoop op suggesties.
Is daar nu ook nog een oplossing voor te vinden.
Heb 'm al vanaf de buitenzijde op het asje voorzichtig ingespoten met WD-40 maar tot op heden blijft ie krijsen tijdens het spoelen.
Ik hoop op suggesties.
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 21:13
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 21:13
Kan dat gierende geluid ter plaatse van de circulatiepompmotor komen van een lager o.d. en hoe is dat op te lossen?
HELP!!!
HELP!!!
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 23:42
Marc van der Staal
Geplaatst op:
15-01-2013 23:42
Inmiddels ben ik al wat verder en denk ik te weten waarom die circulatiepompmotor zo'n gierend/knerpend geluid maakt.
De motor is bij de hierboven genoemde stil-standproblemen misschien een keer zo heet geworden dat het mogelijk het smeermiddel in het lager of lagers eruit heeft geperst en/of dat het smeermidel is verstoven / verdampt door de hitte.
Rest mij alleen de vraag hoe ik in die motor kan komen om de lager(s) te smeren of te vervangen.
Is er misschien een manual/ bouwtekening van die motor ( art.nr. 490984 siemens)verkrijgbaar.
Wie redt mij ?????
De motor is bij de hierboven genoemde stil-standproblemen misschien een keer zo heet geworden dat het mogelijk het smeermiddel in het lager of lagers eruit heeft geperst en/of dat het smeermidel is verstoven / verdampt door de hitte.
Rest mij alleen de vraag hoe ik in die motor kan komen om de lager(s) te smeren of te vervangen.
Is er misschien een manual/ bouwtekening van die motor ( art.nr. 490984 siemens)verkrijgbaar.
Wie redt mij ?????
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
18-01-2013 14:19
HarryO
Geplaatst op:
18-01-2013 14:19
Weet je zeker dat de schoep niet aanloopt?
Geplaatst door:
Marc van der Staal
Geplaatst op:
23-01-2013 23:25
Gewijzigd op:
23-01-2013 23:27
Marc van der Staal
Geplaatst op:
23-01-2013 23:25
Gewijzigd op:
23-01-2013 23:27
De schoep loopt echt niet aan. Het is zeker weten de motor zelf die enigzins giert in de lagers. Nu is de motor er al weer uitgeweest en kwam ik tot ontdekking dat 1 van de 2 stuks motorboutjes van de fabriek al uit een doorgedraaide kop heeft en er dus niet uitgedraait kan worden. Ben nu dus aan het kijken of ik het ca. 8 cm lange boutje uit kan boren, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen, dus ik houd je op de hoogte.
Heb inmiddels wel zo goed en kwaad als het kan wat smering langs de as gekregen met spuitbus, maar daar is het bij gebleven. Die motor zal uit elkaar moeten om die herrie weg te krijgen.
Misschien iemand nog tips om die bout er toch vlot uit te krijgen ??
Ik hoor het graag
Heb inmiddels wel zo goed en kwaad als het kan wat smering langs de as gekregen met spuitbus, maar daar is het bij gebleven. Die motor zal uit elkaar moeten om die herrie weg te krijgen.
Misschien iemand nog tips om die bout er toch vlot uit te krijgen ??
Ik hoor het graag
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)