Miele SE55A591/22 vervangen labyrinth |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
29-11-2012 18:20
Gewijzigd op:
30-11-2012 21:29
Willy K
Geplaatst op:
29-11-2012 18:20
Gewijzigd op:
30-11-2012 21:29
Excuus: het is een Siemens SE55A591/22! Maar dat krijg ik niet meer gewijzigd..
Na diverse verhalen gelezen te hebben, heb ik een nieuw (gemodificeerd) labyrinth besteld voor de 8 jaar oude vaatwasser.
Vlotterbehuizing was reeds gereinigd. Echter na het weer op de juiste wijze inbouwen, ging de test met spoelprogramma goed. De test daarna met een echt wasprogramma moesten we snel stoppen, omdat het water nu uit het ontluchtingskanaal spoot. Nu is de vraag: waar ligt dit aan en wat is hiervoor een oplossing?
Graag een duidelijke omschrijving hoe dit op te lossen valt.
Bedankt alvast voor uw reacties.
Aanvulling:
Na opnieuw alle mogelijke stappen van reinigen te hebben doorlopen, zoals pomp, slang naar pomp (heel klein beetje kalk, geen vet), vlotterbehuizing (amper beetje kalk)enz, alles weer exact in elkaar gezet, het testprogramma 2x gedraaid (geen foutcodes). Eerste test geen water uit ontluchting, tweede test wél.
Daarna alleen programma spoelen gedraaid en weer anderhalve mok vol water uit de ontluchtingspijp.
Onze mogelijkheden zijn uitgeput.
We zijn benieuwd naar uw reacties.
Na diverse verhalen gelezen te hebben, heb ik een nieuw (gemodificeerd) labyrinth besteld voor de 8 jaar oude vaatwasser.
Vlotterbehuizing was reeds gereinigd. Echter na het weer op de juiste wijze inbouwen, ging de test met spoelprogramma goed. De test daarna met een echt wasprogramma moesten we snel stoppen, omdat het water nu uit het ontluchtingskanaal spoot. Nu is de vraag: waar ligt dit aan en wat is hiervoor een oplossing?
Graag een duidelijke omschrijving hoe dit op te lossen valt.
Bedankt alvast voor uw reacties.
Aanvulling:
Na opnieuw alle mogelijke stappen van reinigen te hebben doorlopen, zoals pomp, slang naar pomp (heel klein beetje kalk, geen vet), vlotterbehuizing (amper beetje kalk)enz, alles weer exact in elkaar gezet, het testprogramma 2x gedraaid (geen foutcodes). Eerste test geen water uit ontluchting, tweede test wél.
Daarna alleen programma spoelen gedraaid en weer anderhalve mok vol water uit de ontluchtingspijp.
Onze mogelijkheden zijn uitgeput.
We zijn benieuwd naar uw reacties.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 11:27
Gewijzigd op:
02-12-2012 11:29
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 11:27
Gewijzigd op:
02-12-2012 11:29
Waar in het programma verloop gaat hij lekken/spuiten?
Tijdens het draaien van de circulatie pomp: controleer de slangen tussen pomp en sproeiarmen en de slang tussen vlotter behuizing en pomp.
Afvoerpomp: controleer de terugslag klep/rubber flap bij de pomp in de waterkuip onder de filters.
Tijdens het vullen: nivo regelaar hangt of toch nog ergens een slang verstopt.
Tijdens het draaien van de circulatie pomp: controleer de slangen tussen pomp en sproeiarmen en de slang tussen vlotter behuizing en pomp.
Afvoerpomp: controleer de terugslag klep/rubber flap bij de pomp in de waterkuip onder de filters.
Tijdens het vullen: nivo regelaar hangt of toch nog ergens een slang verstopt.
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
02-12-2012 11:37
Willy K
Geplaatst op:
02-12-2012 11:37
Bedankt voor uw reactie. Slangen zijn schoongemaakt. Het bewuste rubber flapje zullen we sowieso vervangen. Sommige programma's vullen via het allerbovenste kanaal van het labyrinth en dan komt de plons water eruit. Ondertussen blijft machine tóch op "1" staan en lijkt te duiden op melding té lange werking. We zoeken het nu in de - veel genoemde storing - stuurprint en doorgebrande soldering. Overigens: alle tussendoor afpompen doet de machine feilloos. Wat denkt u ervan?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 11:54
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 11:54
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
02-12-2012 12:00
Gewijzigd op:
02-12-2012 18:36
Willy K
Geplaatst op:
02-12-2012 12:00
Gewijzigd op:
02-12-2012 18:36
Wederom bedankt voor uw snelle reactie.
Ja, die switches zijn exact geplaatst.
Bedankt voor beide links ook.
We zijn straks even weg en gaan dan de stuurprint voorzichtig uitnemen en bekijken.
Ik meld me dan weer.
p.s. Via mijn broer ook een Engelse pdf gekregen maar kan hier niet invoegen, getiteld Bosch Siemens Dishwasher Training Manual. Interesse?http://elektrotanya.com/bosch_dishwasher_training.pdf/download.html
Ja, die switches zijn exact geplaatst.
Bedankt voor beide links ook.
We zijn straks even weg en gaan dan de stuurprint voorzichtig uitnemen en bekijken.
Ik meld me dan weer.
p.s. Via mijn broer ook een Engelse pdf gekregen maar kan hier niet invoegen, getiteld Bosch Siemens Dishwasher Training Manual. Interesse?http://elektrotanya.com/bosch_dishwasher_training.pdf/download.html
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 22:44
HarryO
Geplaatst op:
02-12-2012 22:44
Deze kende ik nog niet, bedankt. Kan ik ook weer anderen mee blij maken.
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
03-12-2012 15:08
Willy K
Geplaatst op:
03-12-2012 15:08
Het is graag gedaan.
Ondertussen is de stuurprint uitgebouwd. Met vergrootglas alles bekeken; géén brandplek ofzo kunnen ontdekken. Foto's naar mijn broer in Spanje (de electronicus) gezonden. Even zijn oordeel afwachten. Wordt vervolgd.
Ondertussen is de stuurprint uitgebouwd. Met vergrootglas alles bekeken; géén brandplek ofzo kunnen ontdekken. Foto's naar mijn broer in Spanje (de electronicus) gezonden. Even zijn oordeel afwachten. Wordt vervolgd.
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
03-12-2012 17:49
Gewijzigd op:
10-12-2012 13:17
Willy K
Geplaatst op:
03-12-2012 17:49
Gewijzigd op:
10-12-2012 13:17
Vooralsnog lijkt het niet de besturingsprint te zijn.
Zijn er nog suggesties van ervaren techneuten of we het op een andere plek moeten zoeken?
Uw reacties zijn van harte welkom.
Nog even de klacht samengevat: programma duurt te lang, doet wel alles tot aan de laatste stapjes, opwarmen lijkt een probleem, guts water uit ontluchtingspijpje bij start sommige programma's (omdat er teveel water in labyrinth blijft?)en laatste fase (drogen, afpompen bij stand 2)doet hij niet goed / maakt hij niet af en hangt op "1".
Aanvulling: Ondertussen - met hulp of afstand - de print gedemonteerd. Niets doorgebrand, maar voor zekerheid belangrijke solderingen vernieuwd en doorverbindingen gemaakt, daar waar de stroom doorgaat. Alles weer netjes ingebouwd en.. het glazenprogramma 35 gr getest. De machine blijft niet meer op "1" hangen. De enige storing nu nog: bij starten en tussendoor water innemen (vanuit de toevoerslang) gooit hij nog wel zo'n 2 mokken water eruit linksboven in het labyrinth via het ontluchtingspijpje.
Wie heeft hiervoor nog suggesties?
Aanvulling: Het eruit gooien van water bij het innemen via de kraan is opgelost! Het rubberen ringetje in de aquastop moest andersom worden geplaatst. Ook het rubberen flapje bij de pomp gecontroleerd: totaal geen vuil of vet, maar gaan wel een nieuwe bestellen, want het is nog een zwart, oud model.
Nu nog het probleem oplossen, dat het programma na het wasprogramma toch niet verder gaat (niet voldoende opwarmt?) en de klok wel aftikt tot aan "1" en daar blijft hangen. We gaan nu - met hulp op afstand - enkele zaken doormeten.
Met het doormeten zijn diverse mogelijkheden uitgesloten. Uiteindelijk bleek de spoel van het afloopventiel de boosdoener. Het onderdeel is besteld. Behalve het ABC van veel voorkomende storingen van Siemens/Bosch vaatwasser is dit ook een heel vaak voorkomende storing (die weer niet in het engelstalige manual wordt vermeld!). Hier wat info:
http://www.klusidee.nl/Forum/about71680.html
http://www.klusidee.nl/Forum/about60160.html
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1207599#1207599
Ik zal nog even posten of het na het inbouwen van het onderdeel allemaal goed werkt.
Vraag: kan webmaster de titel van dit forumonderdeel wijzigen van Miele in Siemens?
Bedankt, Willy
Zijn er nog suggesties van ervaren techneuten of we het op een andere plek moeten zoeken?
Uw reacties zijn van harte welkom.
Nog even de klacht samengevat: programma duurt te lang, doet wel alles tot aan de laatste stapjes, opwarmen lijkt een probleem, guts water uit ontluchtingspijpje bij start sommige programma's (omdat er teveel water in labyrinth blijft?)en laatste fase (drogen, afpompen bij stand 2)doet hij niet goed / maakt hij niet af en hangt op "1".
Aanvulling: Ondertussen - met hulp of afstand - de print gedemonteerd. Niets doorgebrand, maar voor zekerheid belangrijke solderingen vernieuwd en doorverbindingen gemaakt, daar waar de stroom doorgaat. Alles weer netjes ingebouwd en.. het glazenprogramma 35 gr getest. De machine blijft niet meer op "1" hangen. De enige storing nu nog: bij starten en tussendoor water innemen (vanuit de toevoerslang) gooit hij nog wel zo'n 2 mokken water eruit linksboven in het labyrinth via het ontluchtingspijpje.
Wie heeft hiervoor nog suggesties?
Aanvulling: Het eruit gooien van water bij het innemen via de kraan is opgelost! Het rubberen ringetje in de aquastop moest andersom worden geplaatst. Ook het rubberen flapje bij de pomp gecontroleerd: totaal geen vuil of vet, maar gaan wel een nieuwe bestellen, want het is nog een zwart, oud model.
Nu nog het probleem oplossen, dat het programma na het wasprogramma toch niet verder gaat (niet voldoende opwarmt?) en de klok wel aftikt tot aan "1" en daar blijft hangen. We gaan nu - met hulp op afstand - enkele zaken doormeten.
Met het doormeten zijn diverse mogelijkheden uitgesloten. Uiteindelijk bleek de spoel van het afloopventiel de boosdoener. Het onderdeel is besteld. Behalve het ABC van veel voorkomende storingen van Siemens/Bosch vaatwasser is dit ook een heel vaak voorkomende storing (die weer niet in het engelstalige manual wordt vermeld!). Hier wat info:
http://www.klusidee.nl/Forum/about71680.html
http://www.klusidee.nl/Forum/about60160.html
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1207599#1207599
Ik zal nog even posten of het na het inbouwen van het onderdeel allemaal goed werkt.
Vraag: kan webmaster de titel van dit forumonderdeel wijzigen van Miele in Siemens?
Bedankt, Willy
Geplaatst door:
Willy K
Geplaatst op:
12-12-2012 15:57
Willy K
Geplaatst op:
12-12-2012 15:57
Met grote opluchting en voldoening kan ik melden, dat het inbouwen van het nieuwe Afloopventiel de oplossing van het probleem bleek te zijn! Een nieuw labyrinth (EUR 137,95), afloopventiel (EUR 31,45) en gelijk maar het Terugslagventiel (EUR 7,95) zorgt ervoor dat deze machine weer als een zonnetje de afwas doet!
Conclusie: Na ABC-controle ook vooral het afloopventiel doormeten (rond 2 Ohm is correct) en zoja, dan ook schoonmaken, omdat dit een regelmatig voorkomend euvel is dat het toch kapot is gegaan (wij hebben 14,45 Ohm gemeten=kapot), hetgeen vrij simpel op te lossen valt.
Bedankt voor uw hulp en anderen ook veel succes gewenst!
Conclusie: Na ABC-controle ook vooral het afloopventiel doormeten (rond 2 Ohm is correct) en zoja, dan ook schoonmaken, omdat dit een regelmatig voorkomend euvel is dat het toch kapot is gegaan (wij hebben 14,45 Ohm gemeten=kapot), hetgeen vrij simpel op te lossen valt.
Bedankt voor uw hulp en anderen ook veel succes gewenst!
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)