Exquisit vaatwasser wordt niet meer heet |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Vincent
Geplaatst op:
31-10-2012 10:19
Gewijzigd op:
31-10-2012 16:43
Vincent
Geplaatst op:
31-10-2012 10:19
Gewijzigd op:
31-10-2012 16:43
Beste allen,
Ik heb een Exquisit GSP-8012 vaatwasser waar ik erg tevreden over ben maar sinds gisteren wordt deze helemaal niet meer heet. Echte aanleiding daarvoor is er niet. Het complete programma wordt afgehandeld maar het water blijft koud. Ik heb de vaatwasser open gemaakt en gekeken of er zekeringen of andere onderdelen doorgebrand of los zaten. Dat is niet het geval. Bij de leverancier heb ik het schema opgevraagd en daar kon ik zien welk onderdeel voor de verwarming zorgt. Dat onderdeel heb ik bekeken en is zo op het blote oog goed. Maar omdat het een verwarmingselement betreft zal dat waarschijnlijk doorgemeten moeten worden. Heeft iemand daar ervaring mee en kan die mij vertellen hoe ik dat het best kan testen / doormeten?
Bedrading bij knikpunt deur is goed en relais volgens mij ook.
Of is onderstaande de circulatiepomp en is het verwarmingselement geïntegreerd?
Totaal plaatje:
Ik heb trouwens ontdekt dat het element precies gelijk is aan die van Ariston/Blue Air.
Zelfde fabrikant?
Ik heb een Exquisit GSP-8012 vaatwasser waar ik erg tevreden over ben maar sinds gisteren wordt deze helemaal niet meer heet. Echte aanleiding daarvoor is er niet. Het complete programma wordt afgehandeld maar het water blijft koud. Ik heb de vaatwasser open gemaakt en gekeken of er zekeringen of andere onderdelen doorgebrand of los zaten. Dat is niet het geval. Bij de leverancier heb ik het schema opgevraagd en daar kon ik zien welk onderdeel voor de verwarming zorgt. Dat onderdeel heb ik bekeken en is zo op het blote oog goed. Maar omdat het een verwarmingselement betreft zal dat waarschijnlijk doorgemeten moeten worden. Heeft iemand daar ervaring mee en kan die mij vertellen hoe ik dat het best kan testen / doormeten?
Bedrading bij knikpunt deur is goed en relais volgens mij ook.
Of is onderstaande de circulatiepomp en is het verwarmingselement geïntegreerd?
Totaal plaatje:
Ik heb trouwens ontdekt dat het element precies gelijk is aan die van Ariston/Blue Air.
Zelfde fabrikant?
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
31-10-2012 20:37
HarryO
Geplaatst op:
31-10-2012 20:37
1ste plaatje is het element.
2de plaatje, rechts is de circulatie pomp, het kleine grijze pompje links is de afvoerpomp.
Dit type element word in veel vaatwassers gebruikt.
Het element zelf is de spiraal onder de metalen kap en zal tussen de 25 en 75 Ohm moeten zijn.
In de kunststof unit waar de zwarte (of blanco) draad naar toegaat zit de droogkook beveiliging, deze moet 0 Ohm zijn en reset zich zelf.
De andere aansluiting is een thermische zekering, moet ook 0 Ohm zijn en is niet te herstellen/vervangen.
Als dit allemaal goed is controleer dan het relais op de elektonica module (in de deur)
op verbrandig of loszitten van de print.
2de plaatje, rechts is de circulatie pomp, het kleine grijze pompje links is de afvoerpomp.
Dit type element word in veel vaatwassers gebruikt.
Het element zelf is de spiraal onder de metalen kap en zal tussen de 25 en 75 Ohm moeten zijn.
In de kunststof unit waar de zwarte (of blanco) draad naar toegaat zit de droogkook beveiliging, deze moet 0 Ohm zijn en reset zich zelf.
De andere aansluiting is een thermische zekering, moet ook 0 Ohm zijn en is niet te herstellen/vervangen.
Als dit allemaal goed is controleer dan het relais op de elektonica module (in de deur)
op verbrandig of loszitten van de print.
Geplaatst door:
Vincent
Geplaatst op:
01-11-2012 13:22
Gewijzigd op:
01-11-2012 16:09
Vincent
Geplaatst op:
01-11-2012 13:22
Gewijzigd op:
01-11-2012 16:09
Beste Harry,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het element gemeten en dat was goed.
Mijn vraag is alleen of je onderstaande bedoelde met de kunstof unit:
Want daar gaan 2 aansluitingen heen.
Eentje met grijs/roze en eentje met roze.
Aangezien jij aangeeft zwart of blanco zal ik er wel naast zitten?
Het relais in de deur zit goed op de print en is niet verbrand.
Mocht dit wel de juiste unit zijn hoe moet ik die meten dan?
Sorry maar doe het niet dagelijks......
Hieronder nog de print die ik gecontroleerd heb aan binnenkant van deur.
Alle relais lijken goed op de print te zitten.
Ook aan de soldeerzijde zijn geen verbrande of losse contacten te zien.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het element gemeten en dat was goed.
Mijn vraag is alleen of je onderstaande bedoelde met de kunstof unit:
Want daar gaan 2 aansluitingen heen.
Eentje met grijs/roze en eentje met roze.
Aangezien jij aangeeft zwart of blanco zal ik er wel naast zitten?
Het relais in de deur zit goed op de print en is niet verbrand.
Mocht dit wel de juiste unit zijn hoe moet ik die meten dan?
Sorry maar doe het niet dagelijks......
Hieronder nog de print die ik gecontroleerd heb aan binnenkant van deur.
Alle relais lijken goed op de print te zitten.
Ook aan de soldeerzijde zijn geen verbrande of losse contacten te zien.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
01-11-2012 23:44
Gewijzigd op:
01-11-2012 23:49
HarryO
Geplaatst op:
01-11-2012 23:44
Gewijzigd op:
01-11-2012 23:49
Met zwart of blanco bedoel ik de draad di diagonaal over het element heen loopt. Deze lijkt me zwart maar kan vertekenen door de lichtopval.
Ik ga op zoek naar een schema van de print.
Kun je de nummers die op de print staan beter fotograferen, de stikker en de tekst daar rechts boven zijn slecht leesbaar.
Piept de machine ook of geeft hij knipper signalen (melding op het display indien aanwezig)
Ik ga op zoek naar een schema van de print.
Kun je de nummers die op de print staan beter fotograferen, de stikker en de tekst daar rechts boven zijn slecht leesbaar.
Piept de machine ook of geeft hij knipper signalen (melding op het display indien aanwezig)
Geplaatst door:
Vincent
Geplaatst op:
02-11-2012 17:14
Vincent
Geplaatst op:
02-11-2012 17:14
Hallo Harry,
Zie hieronder de foto van de print:
Ook een foto van de andere hoek:
De machine geeft geen piepjes of knipperlichtjes.
De machine heeft geen display maar alleen controle lampjes voor aanduiding programma.
Zie hieronder de foto van de print:
Ook een foto van de andere hoek:
De machine geeft geen piepjes of knipperlichtjes.
De machine heeft geen display maar alleen controle lampjes voor aanduiding programma.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
05-11-2012 11:11
HarryO
Geplaatst op:
05-11-2012 11:11
Als het element goed is, controleer dan het relais.
Deze schakeld het element aan. Als er wel spanning op de spol komt te staan en er komt geen 230V op het element dan is het relais defect.
Deze schakeld het element aan. Als er wel spanning op de spol komt te staan en er komt geen 230V op het element dan is het relais defect.
Geplaatst door:
Raymond Thoms
Geplaatst op:
01-12-2014 22:15
Raymond Thoms
Geplaatst op:
01-12-2014 22:15
Heb sinds een week ook het zelfde probleem en heb bovenstaande aandachtig gelezen. Echter ik meet geen weerstand over het verwarmingselement maar ook geen spanning op de stekkers om het verwarmingselement op te warmen. Bedieningspaneel losgehaald daar zat 1 stekker wat scheef en deze juist gemonteerd. Printplaten zien er verder goed uit. Gezien de kosten om een dergelijke vaatwasser aan te schaffen vraag ik me af of het zin heeft om verder onderzoek te doen verder kan ik op het merk exquisit weinig onderdelen vinden. Heeft iemand nog het ei van Columbus?
Geplaatst door:
herman witgoed
Geplaatst op:
03-12-2014 19:34
herman witgoed
Geplaatst op:
03-12-2014 19:34
hallo..ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is deze vaatwasser qua opbouw het zelfde als indesit en holland electro..als het goed is zitten de temparatuursensoren in een plastic houdertje tegen de bodem..deze zijn echte zelden defect net als het element zelf..echter zitten er bij veel van deze modellen ook vaak nog een thermostaat op de kuip geschroeft..deze is vaak zwart of blauw en zit aan de bodem ergens in de hoek aan de achterkant bevestigd..deze zijn regelmatig defect
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)