Siemens code E15 waterstop |
Topic of reactie wijzigen? Log dan in. |
Geplaatst door:
Kurt Hansen
Geplaatst op:
28-08-2017 11:25
Gewijzigd op:
28-08-2017 11:38
Kurt Hansen
Geplaatst op:
28-08-2017 11:25
Gewijzigd op:
28-08-2017 11:38
@toon61 Het gaat om de metalen plaat die je bovenaan op je foto ziet. Die plaat zit vast met 2 schroefjes, links en rechts, bovenaan. Dat ene schroefje (rechts) zie ik ook op jouw foto. Die schroefjes zijn van het "Torx"-type: TT15x75mm Torx. Die schroevendraaier moet je dus hebben, anders lukt het niet.
Als je de schroefjes losdraait, komt de gebogen metalen plaat makkelijk los.
Daarachter zit een stuk bruingroen isolatiemateriaal, dat je zo kan wegplukken. Dan zie je de binnenkant van de machine met de opvangschotel en de vlotter. Daar zat bij mij water in en na het wegsoppen ervan werkte mijn toestel weer. Succes.
Als je de schroefjes losdraait, komt de gebogen metalen plaat makkelijk los.
Daarachter zit een stuk bruingroen isolatiemateriaal, dat je zo kan wegplukken. Dan zie je de binnenkant van de machine met de opvangschotel en de vlotter. Daar zat bij mij water in en na het wegsoppen ervan werkte mijn toestel weer. Succes.
Ook last van dit probleem en snel een oplossing nodig?
Klik hier voor een betrouwbare monteur
Geplaatst door:
Toon61
Geplaatst op:
28-08-2017 21:34
Toon61
Geplaatst op:
28-08-2017 21:34
Hoi Kurt,
Bedankt voor je reactie.
Ik had al het idee dat het die twee schroeven zouden zijn, maar ik was er niet zeker van.
Mooiste is, dat het me gelukt is om de boel open te krijgen en schoon te maken. De vlotter heb ik er helaas niet uit kunnen krijgen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik niet goed kon zien hoe die schakelaar eruit geklikt kon worden (zoals Leo het een paar jaar geleden meldde).
Maar met wat geduld en goed absorberend keukenpapier is het me gelukt om het grootste deel van het vocht weg te halen.
En ... de E15 melding is verdwenen!
Zometeen een programma draaien en kijken of het voorlopig zo goed is.
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie.
Ik had al het idee dat het die twee schroeven zouden zijn, maar ik was er niet zeker van.
Mooiste is, dat het me gelukt is om de boel open te krijgen en schoon te maken. De vlotter heb ik er helaas niet uit kunnen krijgen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik niet goed kon zien hoe die schakelaar eruit geklikt kon worden (zoals Leo het een paar jaar geleden meldde).
Maar met wat geduld en goed absorberend keukenpapier is het me gelukt om het grootste deel van het vocht weg te halen.
En ... de E15 melding is verdwenen!
Zometeen een programma draaien en kijken of het voorlopig zo goed is.
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Geplaatst door:
Peter Smits
Geplaatst op:
30-08-2017 12:42
Peter Smits
Geplaatst op:
30-08-2017 12:42
Type SD6P1S, SN58M541EU/43 Vervanging bodemrubber door monteur hielp niet. Nog steeds lek.
Dit (en vergelijkbare) type(s) heeft een constructiefout. De circulatie- of hittepomp hangt aan de aanvoerzijde aan één slangenklem en verder alleen aan een achtvormig ophangrubbertje. (ik heb daar fotos van). In de loop van vier of vijf jaar gaat daardoor de pomp door zijn eigen gewicht en het trillen van de machines langzaamaan verzakken. Totdat de drukzijde gaat lekken. (Te zien aan de kalksporen in het gegalvaniseerde rubber.)
De oplossing is heel simpel: Bouw de machine uit en leg hem op zijn kant zodat je goed bij de onderkant kunt. Voor het gemak kun je de bodem verwijderen, maar nodig is dat niet. Een stevige tie rip om de hittepomp heen die hem op zijn plaats houdt en de machine gaat weer jaren mee....
Overigens zat er nog een andere montagefout in de machine. De waterpomp was scheef gemonteerd waardoor het rubber beschadigd was. Vroeg of laat was dit zeker gaan lekken. Dus als je de machine toch open hebt, check dat voor de zekerheid. Maandagochtend exemplaar?
Dit (en vergelijkbare) type(s) heeft een constructiefout. De circulatie- of hittepomp hangt aan de aanvoerzijde aan één slangenklem en verder alleen aan een achtvormig ophangrubbertje. (ik heb daar fotos van). In de loop van vier of vijf jaar gaat daardoor de pomp door zijn eigen gewicht en het trillen van de machines langzaamaan verzakken. Totdat de drukzijde gaat lekken. (Te zien aan de kalksporen in het gegalvaniseerde rubber.)
De oplossing is heel simpel: Bouw de machine uit en leg hem op zijn kant zodat je goed bij de onderkant kunt. Voor het gemak kun je de bodem verwijderen, maar nodig is dat niet. Een stevige tie rip om de hittepomp heen die hem op zijn plaats houdt en de machine gaat weer jaren mee....
Overigens zat er nog een andere montagefout in de machine. De waterpomp was scheef gemonteerd waardoor het rubber beschadigd was. Vroeg of laat was dit zeker gaan lekken. Dus als je de machine toch open hebt, check dat voor de zekerheid. Maandagochtend exemplaar?
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-09-2017 23:25
HarryO
Geplaatst op:
@ Toon61:
Zoek de oorzaak van de lekkage ander mag je het volgende week weer doen.
Meet voorkomende oorzaak is lekaage tussen de kuip en de waterpan doordat de schroefjes onder de zeef los raken.
Zoek de oorzaak van de lekkage ander mag je het volgende week weer doen.
Meet voorkomende oorzaak is lekaage tussen de kuip en de waterpan doordat de schroefjes onder de zeef los raken.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
HarryO
Geplaatst op:
@ Kurt Hansen: correct omschreven, daar heeft een ander ook wat aan.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
02-09-2017 23:27
HarryO
Geplaatst op:
02-09-2017 23:27
@ Peter Smits:
Goed opgelost, al ben ik geen voorstander van plat neerleggen maar zo kom je er wel het snelste bij.
Goed opgelost, al ben ik geen voorstander van plat neerleggen maar zo kom je er wel het snelste bij.
Geplaatst door:
Toon61
Geplaatst op:
05-09-2017 13:30
Toon61
Geplaatst op:
05-09-2017 13:30
@HarryO
Een vooruitziende blik, jammer genoeg ...
De machine stopt er weer mee.
Geen E15 code deze keer, maar een aanhoudend piepen halverwege het programma (ik vermoed tijdens het spoelen).
Voorkant maar weer eens opengemaakt en gekeken.
Geen vocht op de bodem (daarom ook geen E15), maar ik zag aan de zijkant links wel iets vreemds (zie foto).
De foto is niet al te scherp, nogal lastig om te fotograferen zo dicht bij de grond, maar je ziet (in de rode ellips) een soort van opvangbakje (?) waar volgens mij nogal wat troep in zit.
Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. En je ziet nu overigens ook dat er vanonder dat bakje een spoor loopt naar onder. Alsof er vanuit dat bakje iets lekt of zo.
Ik vermoed/vrees dat dit schoongemaakt moet worden.
Maar hoe kom ik daar, en hoe doe je dat?
Moet ik dan de hele machine eruit halen?
Het betreft een Siemens SN65M030EA.
Een vooruitziende blik, jammer genoeg ...
De machine stopt er weer mee.
Geen E15 code deze keer, maar een aanhoudend piepen halverwege het programma (ik vermoed tijdens het spoelen).
Voorkant maar weer eens opengemaakt en gekeken.
Geen vocht op de bodem (daarom ook geen E15), maar ik zag aan de zijkant links wel iets vreemds (zie foto).
De foto is niet al te scherp, nogal lastig om te fotograferen zo dicht bij de grond, maar je ziet (in de rode ellips) een soort van opvangbakje (?) waar volgens mij nogal wat troep in zit.
Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. En je ziet nu overigens ook dat er vanonder dat bakje een spoor loopt naar onder. Alsof er vanuit dat bakje iets lekt of zo.
Ik vermoed/vrees dat dit schoongemaakt moet worden.
Maar hoe kom ik daar, en hoe doe je dat?
Moet ik dan de hele machine eruit halen?
Het betreft een Siemens SN65M030EA.
Geplaatst door:
HarryO
Geplaatst op:
05-09-2017 23:30
Gewijzigd op:
05-09-2017 23:32
HarryO
Geplaatst op:
05-09-2017 23:30
Gewijzigd op:
05-09-2017 23:32
Dat hoort daar te zitten.
Is het middel (hars) wat voor de ontharding van het water zorgt.
Als hij er in het programma mee stopt, staat hij dan vol met water, is dat dan warm (en schoon) of is hij dan leeg?
PS: type nummer is niet volledig, staat nog /xx achter.
Is het middel (hars) wat voor de ontharding van het water zorgt.
Als hij er in het programma mee stopt, staat hij dan vol met water, is dat dan warm (en schoon) of is hij dan leeg?
PS: type nummer is niet volledig, staat nog /xx achter.
Geplaatst door:
Toon61
Geplaatst op:
06-09-2017 09:16
Gewijzigd op:
06-09-2017 09:17
Toon61
Geplaatst op:
06-09-2017 09:16
Gewijzigd op:
06-09-2017 09:17
Geplaatst door:
MichelT
Geplaatst op:
10-09-2017 11:38
Gewijzigd op:
10-09-2017 11:50
MichelT
Geplaatst op:
10-09-2017 11:38
Gewijzigd op:
10-09-2017 11:50
Ik heb exact hetzelfde probleem als Knutselsmurf op dit forum meldde. Zie hieronder. Een antwoord heb ik nog niet gelezen. Ik overweeg nu ook siliconenkit aan te brengen tussen plastic reservoir en rvs-kuip.
Wie weet het antwoord?? Bedankt vast!
De afvoer onderin, waar de zeef in hangt, lekt en zorgt dus uiteindelijk voor de E15 storing. Ik voel dat de aansluiting tussen het plastic reservoir en de metalen onderkant van de waskuip nat wordt aan de onderkant. Nergens iets van een pakking tussen het metaal en het plastic, alleen vier schroeven. Weet iemand of er een rubber pakking of iets dergelijks tussen zit? Of wellicht een afdichting met kit?
Voordat ik weer mijn halve keuken uit elkaar moet halen om de wasmachine uit te bouwen en vervolgens de bodem van de vaatwasser afhaal, wil ik graag zeker weten of dat überhaupt zinvol is. Als er geen pakking tussen zit of wellicht alleen een kitrand, ga ik liever zelf met siliconenkit in de weer via het inspectieluik aan de voorkant, dat scheelt me enorm veel werk en frustraties. Of als dat beter gaat, probeer ik het vanuit de waskuip door de vier schroeven los te draaien en er dan een nieuwe kitrand tussen te spuiten.
Wie weet het antwoord?? Bedankt vast!
De afvoer onderin, waar de zeef in hangt, lekt en zorgt dus uiteindelijk voor de E15 storing. Ik voel dat de aansluiting tussen het plastic reservoir en de metalen onderkant van de waskuip nat wordt aan de onderkant. Nergens iets van een pakking tussen het metaal en het plastic, alleen vier schroeven. Weet iemand of er een rubber pakking of iets dergelijks tussen zit? Of wellicht een afdichting met kit?
Voordat ik weer mijn halve keuken uit elkaar moet halen om de wasmachine uit te bouwen en vervolgens de bodem van de vaatwasser afhaal, wil ik graag zeker weten of dat überhaupt zinvol is. Als er geen pakking tussen zit of wellicht alleen een kitrand, ga ik liever zelf met siliconenkit in de weer via het inspectieluik aan de voorkant, dat scheelt me enorm veel werk en frustraties. Of als dat beter gaat, probeer ik het vanuit de waskuip door de vier schroeven los te draaien en er dan een nieuwe kitrand tussen te spuiten.
Forum
Storingen
Storingen per merk
AEG storingen (16)
Asko storingen (5)
ATAG storingen (11)
Bosch storingen (20)
Candy storingen (6)
Etna storingen (5)
Fagor storingen (8)
Haier storingen (2)
Ignis storingen (11)